merlin68
13-11-2011, 20:17
Funderar på att så fröer av min honungsros nu till vintern. Hur kommer barnen att se ut, blir det honungsrosor av dem med eller kan det bli "vad som helst" i rosväg?
Först o främst, har du tjocka goa fröer från den? Frågan borde egentligen ställas i Rosforumet tycker jag för att du ska få ett snabbt svar. Men rosen är ju en Rosa helenae med en del sortnamn pga hybrider så jag vet inte.
merlin68
13-11-2011, 20:37
Fröerna är tjocka och fina. Det är en Lykkefund (stavas den så?) som jag tog fröerna av...
Stavas så ja... Hm, har du väldigt många av dom? Fröerna alltså?
merlin68
13-11-2011, 22:40
Ett tjugotal. Har lagt dem i vatten över natten för sådd imorgon och efterföljande köldbehandling. Hoppas att det kommer upp åtminstone en liten planta till våren:).
Är de färskplockade i höst så behöver du inte lägga dom i vatten eller köldbehandla dom. Så dom nu direkt i sina krukor (jag brukar så fler i samma kruka för att spara plats) o sedan ställ ut dom i rabatten. Resten sköter moder natur själv. I år sådde jag ett antal Rosa moyesii, mandarinros för jag fick äntligen chansen att plocka nypon av en
octachoron
14-11-2011, 11:59
Enligt vissa källor så är Lykkefund en korsning av Rosa helenae x 'Zépherine Drouhin' så den kan nog ge en hel del olika avkomlingar, speciellt om fröna är öppenpollinerade.
Bra att veta, spännande att se vad som kommer bli av blommorna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.