merlin68
Om man är trädsamlare är man väl ingen arborist utan VAD DÅ? En arborist vårdar och beskär väl träden men ett arboretum är en trädsamling??? confused.gif
Huggorm
Begreppet är nog bredare än man kanske tror
RibesRubusVitis
Dendrofil, skulle väl vi gamla helklassiker säga, även om det tydligen också kan beteckna en mindre känd sexuell avvikelse...
Peztis
CITAT (RibesRubusVitis @ 13-11-2011, 21:58) *
Dendrofil, skulle väl vi gamla helklassiker säga, även om det tydligen också kan beteckna en mindre känd sexuell avvikelse...

giggle.gif

Fast eg är det hemskt att man nästan på en gång sätter likhetstecken med en sexuell avvikelse eller läggning så fort suffixet är -fil.
Det är ju faktiskt inte det som det egentligen betyder.
RibesRubusVitis
Jovisst är det hemskt, men det verkar lönlöst att bekämpa språkbruket:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dendrofili
De som älskar sina barn bör därför inte kalla sig pedofiler.
merlin68
Oj, dendrofili låter ju onekligen väldigt väldigt udda fear.gif
Låter mer som en som "tänder" på tänder a0a.gif

Finns verkligen inget mer "normalt" ord för en icke sexuellt avvikande person som gillar att samla träd slap.gif
Bengalow
Nu var ju frågan, vad det heter på latin, och dendrofil är grekiska - alltså helt utanför ramen.
RibesRubusVitis
Så var inte frågan; läs om, läs rätt...
malarmaster
jag skulle föreslå dendrolog, arborist är en mer vårdande ,trädskötande titel.
sveriges störste trädsamlare nitzelius kallade sig dendrolog även om det kanske inte är en helt korrekt beskrivning men vad jag förstår finns det inget annat.
korrekta är nog arborist men där har man ändrat på betydelsen och blivit en yrkestitel istället.
fler förslag är välkommna,är själv trädsamlare men vad det skall kallas vetenskapligt är jag inte säker på.
Gossen Ruda
CITAT (merlin68 @ 13-11-2011, 22:46) *
Oj, dendrofili låter ju onekligen väldigt väldigt udda fear.gif
Låter mer som en som "tänder" på tänder a0a.gif

Finns verkligen inget mer "normalt" ord för en icke sexuellt avvikande person som gillar att samla träd slap.gif

Förklarar kanske skällsordet t r ä k u k? biggrin.gif
Bengalow
Nå, RibesRubusVitis...här kommer frågan igen, så nog tycker jag att jag läst rätt!

Trädsamlare = arborist på latin?, hjälp mig reda ut begreppen:)

Dendrofil är det absolut inte. Det torde snarast vara beteckning på en "trädkramare".

Varför inte använda det ord du själv skrev: "trädsamlare", det täcker ju precis din hobby!
Peztis
Dendroist, kanske? smile.gif

Men som det skrevs ovan så är nog arborist det mest korrekta ordet eftersom arboretum betyder liten trädsamling (läste jag någonstans).
RibesRubusVitis
Eftersom jag faktiskt lever på att uttolka vad utländska och svenska texter betyder, här ännu ett försök att reda ut begreppen:
I brist på frågeverb markeras den enda frågan av frågetecknet. Svaret på denna implicita fråga, om trädsamlare heter arborist på latin, blir då nej. Ordet förekommer inte i gängse latinlexika, utan tycks vara en modern bildning; enligt SAOL ”trädvårdare”. Det är för övrigt ett hybridord, med en latinsk och en grekisk ordstam.
En formellt korrekt översättning av trädsamlare skulle bli ”collector arborum”, låt vara att latinska texter skulle föredra ”curiosus” eller rentav ”studiosus”, termer som kunde användas på naturaliekabinettens tid. Om någon ändå föredrar att använda svårbegripliga ord, tycks just dendrofil ha nått en viss spridning:

http://aorist.tripod.com/dendrofi.htm

För att slippa detta slags problem, varför inte skriva just ”trädsamlare”?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon