Full version: Rosenhäck
mumsan
Jag funderar på att sätta upp ett glest staket mot vägen och plantera en ros innanför, gärna ljusrosa med lite gammaldags karaktär. Jag har mest rugosor sedan tidigare och tycker om deras tålighet, så därför får den nya rosen gära ha rugosablod i sig. Härdig ska den också vara och tåla norrlandsklimat. Jag har fastnat för den kanadensiska Martin Frobisher - någon som har den och kan berätta om fördelar/nackdelar?
Kajsa
Köpte rosen förra året, den blir ca 1.80 hög, vackra medelstora blommor som doftar. Blommar oavbrutet från slutet av juni till oktober, kan få enstaka nypon. Tål lite skugga, nackdelen är väl de talrika taggarna. Men annars är det en toppenros, enligt Lars- Åke Gustavssons rosbibel kan den få lätta svampangrepp, har ännu inte sett det. Klarar zon 5. En tuffing.
kerstin z5-6
Den är super:) Håller med.Vill man ha färg variation kan den med fördel blandas upp med John Cabot, lika hög John C

Fler kanadicker finns i mitt rosalbum
Karl-Göran Karlsson
Hej!

Liksom du har jag visioner om en rosenhäck eller i mitt fall rosenslänt. Min tanke var också att sätta kanadensiska härdiga rosor men det visade sig svårt att få tag i dem i handeln. Jag har inte Martin Frobisher men väl en annan kanadensisk sort som heter Therese Bugnet och som ger stora fina rosa blommor. Men det finns även en mängd andra härdiga buskrosor som man kan välja (Single Cherry, Aicha, Nevada m fl).

Ta gärna en titt på de sorter jag till slut valde för min rosenslänt (den skall i år även utökas med fler kanadensiska rosor som jag köpt på Flora Linnea - se även deras hemsida så ser du att du kan beställa kanadeniska rosor direkt därifrån). Här är min länk (Välj sedan sommarsäsongen och Rosor i slänten):

Mitt trädgårdsgalleri
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon