xlxl67
Har sökt på detta men hittade inget så startar en ny tråd.

Själv kan jag inte hitta ngt som är så enkelt och billigt som:
-Spagetti och kyckling. Spagetti 12 kronor för 5-6 portioner. 1kg kyckling för 25 kronor - räcker till 3 portioner.
Ca 10 kronor/portion och då är det rejäla portioner.

Vad har ni för tips på billig, god, nyttig och helst ganska snabblagad mat?
Blomstertanten
Blodpudding. Kanske inte så gott men billigt biggrin.gif Snabblagat och nyttigt.
Eva-Helene
Korv Stroganoff med ris. Gör man den själv (korv + lök + tomatpuré + mjölk) så är det billigt. Speciellt om korven är på "veckans extrapris". Jag brukar köpa på mig ett lager då smile.gif Även så ifall jag hittar korv i "kort datum"-korgen.
*Stintan*
Jag säger bara soppa! Tar inte många minuter att koka lite blandade grönsaker eller fixa till en god tomatsoppa.
Biggan_
Tonfisk med curry.
1 liten lök, hackad
1 burk tonfisk i vatten
1 liten burk creme fraiche
curry, salt
Bryn löken lätt tillsammans med ca 2 tsk currry.
Häll i tonfisken+spadet och creme fraichen och låt det bli varmt.
Krydda på med lite salt och så mycket curry att du tycker det blir lagom.
Servera med kokt ris och en grönsallad.

Soppor och grytor kan man göra både billigt, gott, snabbt och nyttigt. Använd säsongens grönsaker.
Biggan_
Grönsaksgratänger, t.ex med broccoli eller blomkål är ju också billigt, snabbt o nyttigt. Man kan tärna i lite kassler, rökt skinka eller bacon.
skånepåg
Jag har snöat in rätt mycket på stuvade makaroner på sistone smile.gif
Jag köper de 1 kilos paketen med bacon på willys och frysen in hälften sen 1-2 kilo lök, en lök och lite bacon och en portion makaroner, kan inte kosta mycket det iheller =)
Går ju att variera rätt bra med, eller potatisbullar med bacon eller lingonsylt, billigt och gott det med ^^
Rihane
Tag din kyckling och lägg till en delad lök, salt, peppar och lagerblad. Koka en soppa på det så har du även en god soppa + din kyckling med spagetti. Lite dyrare och kanske matigare(och därför billigt) blir att slänga i lite fler kryddor och grönsaker i soppan.

Har börjat tycka att det är slöseri med god soppa att inte göra soppa på en kyckling när jag köper den. Sedan går det bra att fiska upp pippin ur grytan och steka till den på spisen eller sätta in den i ugnen om man inte vill ha smaken av kokt kyckling.
skånepåg
Hemmagjord pyttipanna är ju billigt och gott som fan och går att variera en hel del med biggrin.gif
Blomstertanten
Pasta med baconsås
Bacon i bitar kastas i en kastrull tillsammans med tunnskivad purjolök, fräs en stund sen i med matlagningsgrädde eller vispgrädde, koka några minuter, smaksätt med tex kinenisk soja, svartpeppar och örtagårdskrydda. Serveras till valfri pasta eller ris
Baconet kan bytas mot kassler eller skinka
skånepåg
Jag gör nåt liknande ibland men kallar det för bacon & lök sås =)
Man hackar en gul lök och klipper lite bacon och steker lite sen i med en skvätt vispgradde och småputtra och brukar ha makaroner och chilisås till biggrin.gif
Huggorm
Två påsar nudlar med medföljande chilikrydda samt en energidryck utgör en nyttig och närande kalasmiddag för oss ungkarlar, och kostar allt som allt under 15kr tummenupp.gif
xlxl67
Suveräna tips! Kom på ett till recept för den som har det knapert.
Tärna/skiva:
- potatis (mest), morötter, gullök, sötpotatis...
samt även kanske ngt av:
- palsternacka, kålrot.

Koka upp i grönsaksbuljong i ca 45 minuter. Lite cayenne ger sting åt det hela.
Creme frasiche i eller inte är en smaksak men tycker inte det ger ngt mer åt smaken alls i detta fall.

Lägg i en broccoli sista 10-15 men det är ju lite dyrt kanske... wink.gif

Ngt köttigt kanske behövs i detta så prinskorv är ett bra tips. Har faktiskt gjort portioner med en halvprinskorv och det räcker väl för att ge lite extra smak.

merlin68
Kokta ägghalvor i senapssås med kokt potatis

potatis-morotssoppa med vitlökskrutonger

pannkakor

spagetti med fräst vitlök och olivolja och tomatsallad

stekt ris med sojaomelettstrimlor och grönsaker (man tager vad man haver)

pizzafrallor = halverade frallor som gratineras i ugnen med kryddad tomat på tub parmesan eller annan ost på och ev lite skinka eller salami

brödskivor med stekt falukorv och ett stekt ägg ovanpå

buljong med nudlar och ev färsbollar om köttfärsen är billig

tortellinigratäng med en sås av krossade tomater, grädde, riven ost och pizzakryddor (oregano, rosmarin, basilika)

pasta med tomatsås

pasta med en sås av grädde och pressad vitlök och sallad till

våfflor och äppelmos

nudlar med en tonfisk creme fraiche sås

kokta bitar av rotselleri med korvskivor och kokt potatis

löksoppa med brödkrutonger

stekt lök i vit sås och potatis och stekt ägg

orkar inte skriva mer just nu pust... sweatingbullets.gif Hoppas ha kunnat bidra med några prisvärda matideer:)
Motti
Köttfärs soppa !det är billigt och gott !
'
Riv två morötter två palsternackor fyra potatisar skiva en purjolök ,bryn 5 hg blandfärs krydda med salt och svartpeppar häll på en liter vatten två bulljongtärningar kött kyckling eller grönsaks ,lägg i två matskedar tomatpure och häll i alla rivna grönsaker plus den skivade purjon låt sjuda i 30 minuter , servera med knäckebröd och ost .Den här soppan går utmärkt att frysa och den är supergod !
merlin68
Kom just på en till gammal favorit:

om man har brödskivor över (gärna såna som har blivit lite torra) kan man doppa dem i vispad ägg och krydda med salt peppar och lite chili och steka dem gyllenbruna i smör eller olja. Passar bra som tillbehör till soppa eller som lite mer mättande mellanmål:)
Lokan
Ägg! Omeletter går att variera i (nästan) oändlighet! tummenupp.gif
Garden bliss
Potatis- och purjolökssoppa deluxe! Potatis, purjolök, vitpeppar, salt, smör, vatten och ett par dl grädde. Viktigt att salta ordentligt och inte glömma grädden ... Servera med vitlöksbröd (vitt bröd med rejält lager smör + vitlöksmos som körs några minuter i ugnen). Får alltid göra dubbel sats för soppan har en strykande åtgång här hemma,
Klint
Men vilken bra tråd! Det jag tänkte på är redan föreslaget, men många fler ideer fanns här kommer att använda de flesta Tack xlxl67 tummenupp.gif
Anki på Öland
Säger också soppor men skit i buljongtärning, det är ändå mest bara smakförstärkare! Koka köttfärsen, fisken, kycklingskrovet eller vad du nu vill göra soppa av och låt det bli en urgod och nyttig buljong! Gör en jättebalja soppa med bara sånt i du gillar och så frys den i portionsförpackningar så är det bara att ta fram när man är sugen!
Mollis
CITAT (Anki på Öland @ 15-11-2011, 08:56) *
Säger också soppor men skit i buljongtärning, det är ändå mest bara smakförstärkare! Koka köttfärsen, fisken, kycklingskrovet eller vad du nu vill göra soppa av och låt det bli en urgod och nyttig buljong! Gör en jättebalja soppa med bara sånt i du gillar och så frys den i portionsförpackningar så är det bara att ta fram när man är sugen!

Ett tips om man vill skita i bulljongtärningen men ändå vill ha den smaken är att ta i ett litet blad Libbsticka, det smakar buljong.
Anki på Öland
CITAT (Mollis @ 15-11-2011, 08:58) *
Ett tips om man vill skita i bulljongtärningen men ändå vill ha den smaken är att ta i ett litet blad Libbsticka, det smakar buljong.

Känner mig lite korkad.... har faktiskt aldrig i mitt 60+ åriga liv använt en buljongtärning..... crying.gif men vad är det som smakar i buljongtärningen då?? Jag menar som inte kommer fram när man kokar kött/fisk till buljong??
Mollis
Det är den femte smaken, Umami som kommer fram.
malcolm
Man kan ta ett paket bacon och skära i småbitar och steka tillsammans med en burk svamp och hackad lök och servera till spagetti, gott och snabbt när man har bråttom.
Anki på Öland
CITAT (Mollis @ 15-11-2011, 09:08) *
Det är den femte smaken, Umami som kommer fram.

Umami, vad är det?
Hm.. googlade.... den smaken har jag totalt missat... smile.gif
malcolm
CITAT (Anki på Öland @ 15-11-2011, 11:48) *
Umami, vad är det?
Hm.. googlade.... den smaken har jag totalt missat... smile.gif

Undrar om den smaken finns överhuvud taget eller om det är något som Felix tomatketchup hittat på i sin reklam.
merlin68
Gör en vanlig vetedeg typ bulldeg. Kavla ut på en plåt. Pensla smält smör/margarin på degen och strö socker och kanel ovanpå. Grädda och njuuuut.

Finns också en variant där man gör vetedegen utan socker och lägger på ett lager stekt lök och ev lite korv/baconrester om man har. Gärna lite kryddor också typ timjan rosmarin etc. Vill man lyxa till det eller har en rest gräddfil eller creme fraiche hemma så kan man stryka ett tunnt lager av detta på degen innan man lägger på löken.

När jag var liten bakade min mor ofta dessa ugns"kakor" eller vad man kan kalla dem. De mättar många hungriga munnar för en billig peng tummenupp.gif
xlxl67
Många spännande tips nu. Ska försöka testa dem i tur och ordning och sätta betyg på dem. smile.gif
Blomstertanten
CITAT (xlxl67 @ 15-11-2011, 20:27) *
Många spännande tips nu. Ska försöka testa dem i tur och ordning och sätta betyg på dem. smile.gif

Jaha, så det blir blodpudding i morgon? naughty.gif Stackare!
xlxl67
biggrin.gif Alltså just blodpudding är ju mer åt mellanmålet men tro inte att jag försöker smita undan.

Åt blodpudding varje vecka under min uppväxt. Lingonsylt måste det vara på också w00t.gif
Blomstertanten
CITAT (xlxl67 @ 15-11-2011, 21:46) *
biggrin.gif Alltså just blodpudding är ju mer åt mellanmålet men tro inte att jag försöker smita undan.

Åt blodpudding varje vecka under min uppväxt. Lingonsylt måste det vara på också w00t.gif

Lyxa till det med stekt bacon också flirting.gif Och mycket lingonsylt!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon