Klint
Sitter och läser på Odlas 1a sida om trädgårdsplanering.Det är jättebra läsning där en trädgårdsarkitekt medverkar.MEN hon säjer bla att att 10% av vad huset kosta,r lika mycket kan man räkna med att trädgården kostar.Skulle va kul att höra om hur ni tänkt där,har ni tagit med den kostnaden redan vid tanken att köpa ett hus? Vi räknade med en stor kostnad för renovering av vårt hus vi hade en rejält tilltagen budget eftersom vi ville göra mycket på en gång.Trädgården vill vi också göra mycket med men inte allt på en gång och visst har vi räknat med att det kommer att kosta men där vill vi nog arbeta själva.Finns öht ingen budget alls för den! En annan sak hon tyckte man skulle planera hela trädgården även om man genomförde en del då och då men det tror jag inte vi fixar,man kommer ju på massa saker under tiden.Men det vore kul med en liten disskution om detta tycker jag. La tråden här kunde lagt den i småprat om trädgård men får väl ev.flytta om ingen här vill prata
*Stintan*
Jag håller med dig. Vi hade ingen särskild budget för trädgården. Planering och eget arbete var ju det roliga och man fick ideligen nya idéer. Hur kul är det med en färdig trädgård? Min trädgård på närmare 10.000kvm var i ständig förvandling men numera behöver jag bara bistå med ett och annat råd och tips till arvtagarna. smile.gif
ingrids
Om det krävs ganska omfattande markarbeten så skulle jag säga att det är både bra att lägga upp en plan och en budget. Men jag är ju en sån som gillar att planera min trädgård.
Robbanp
Nu har jag visserligen inte läst artikeln men jag misstänker att det handlar om nybyggen där det ska anläggas en helt ny trädgård.

Att göra upp en övergripande plan för hela trädgården är nog bra. Annars kommer man kanske på att det enda stället att ha sitt nya växthus är just där man grävde ut för en damm två år tidigare... Sen att det är ganska hopplöst eftersom man ändrar sig hela tiden är en annan femma. dunno.gif
Peztis
Ja visst ändrar man sig hela tiden och dessutom så ändras ju förutsättningarna emellanåt.

Jag visste väl att jag skulle vilja ha ett växthus och det fanns redan ett när vi flyttade hit. Nu har ju det förfallit helt och totalt då det var så litet och bökigt att använda. När jag sedan fick mitt nya och tre gånger större så hade jag först tänkt att ha det på samma ställe men tänkte sedan om och det hamnade på ett annat ställe i trädgården.

Om det är nybyggen så kan det ju vara bra att fort fixa till en struktur, dvs behöver man plana ut eller göra större grävningsjobb INNAN vi lägger eller sår gräsmatta? Var ska vi ha träd? Gångar, uppfart, uteplats? Dessa saker kan ju vara bra att ta tag i så fort som möjligt. Men att gräva upp en rabatt eller sätta dit buskar, dammar, lekstuga, växthus mm, det kan man ju ta det som det kommer.

Om det nu inte är så att man kan, vill och orkar ta tag i allt på en gång...
Klint
CITAT (Peztis @ 15-11-2011, 11:01) *
Om det nu inte är så att man kan, vill och orkar ta tag i allt på en gång...

Precis och så var det ju det där med pengarna whistling.gif
merlin68
En trädgård växer ju oftast fram med åren. Jag har frösådd de flesta perenner eller bytt till mig bitar av plantor. Förökat buskar med sticklingar osv. Köpt en del österut där det är/var billigare att köpa plantor. Dyraste utgifterna har varit inköpet av växthuset och dammduken kostade en hel del men inte gör det 10 % av husvärdet sammanlagd? Men det beror ju också vart man bor och vad huset kostade och hur stor tomt man har mm. Vill man ha allting på en gång och stora uppväxta plantor så kostar det så klart en hel del?
Däremot ska trädgårdens värde kunna beräknas på något sätt. Många gillar inte trädgårdsarbete och troligtvis skulle en köpare ta bort närmare 90% av min växtlighet och anlägga gräsmatta istället giggle.gif
mamamaggan
Minst 10% gick åt när vi bodde i ett nygbyggt radhus . Mer än 10% av sommarstugans värde har vi lagt ner genom åren på den trädgården.

Planera ? Ja som flera andra skrivit så måste man väl göra en plan för vad som kan tänkas passa var . Sedan kan ju växterna " protestera " , inte trivas , så man måste flytta dem eller köpa nya.

Att planera bara bakom skrivbordet känns inte rätt för mig. Det får bli både sådan planering och så kolla efter " på riktigt " om det kan fungera.
Garden bliss
Det låter väldigt mycket tycker jag ... Att bygga nytt hus kostar ju flera miljoner. Så då skulle man lägga flera hundra tusen på trädgården? Vi har nyligen byggt hus. Marken var platt och behövde i princip bara finplaneras. Det och en grusparkering och grusgångar kring huset kostade mindre än 50 000. Gräs sådde vi själva, kostade ca 1 500 sammanlagt. Häck köpte vi från Tyskland för under 5 000 (70 m). Efter hand har vi gjort land och planteringar ... har lagt ca 10 000 på det skulle jag tro och då ingår det flera fruktträd och 40 pallkragar i det och många säckar jord och gödsel.

Lägga sten är iofs dyrt, så väljer man det i stor utsträckning kan det nog dra iväg en 50-100 000 extra mot vad vi lagt. Växthus är ju dyrt också men är väl inget som gemene man köper? Vi har låtit bygga en uteplats för 30 000 också, om det nu räkas till trädgård. 10 % låter ändå väldigt mycket i mina öron. 100-200 000 låter rimligare. Och man behöver ju inte göra allt på en gång.
mamamaggan
När vi flyttade in i vårt radhus i början av 80-talet kostade det 530.000:- . 10 % var 53 .000:- och det gick det åt , jag räknar in uteplats , stenläggning av gång mm förutom träd , buskar och blommor.
Anma
CITAT (Klint @ 15-11-2011, 09:32) *
Sitter och läser på Odlas 1a sida om trädgårdsplanering.Det är jättebra läsning där en trädgårdsarkitekt medverkar.MEN hon säjer bla att att 10% av vad huset kosta,r lika mycket kan man räkna med att trädgården kostar.Skulle va kul att höra om hur ni tänkt där,har ni tagit med den kostnaden redan vid tanken att köpa ett hus? Vi räknade med en stor kostnad för renovering av vårt hus vi hade en rejält tilltagen budget eftersom vi ville göra mycket på en gång.Trädgården vill vi också göra mycket med men inte allt på en gång och visst har vi räknat med att det kommer att kosta men där vill vi nog arbeta själva.Finns öht ingen budget alls för den! En annan sak hon tyckte man skulle planera hela trädgården även om man genomförde en del då och då men det tror jag inte vi fixar,man kommer ju på massa saker under tiden.Men det vore kul med en liten disskution om detta tycker jag. La tråden här kunde lagt den i småprat om trädgård men får väl ev.flytta om ingen här vill prata

Ni renoverar ju ett befintligt hus, har den inte redan nån slags trädgård? Om inte annat så gräsmatta. Har man den grunden kan man ju bygga på vart efter pengar och lust finns. Blir mycket billigare än att planera en helt ny trädgård. smile.gif
Klint
CITAT (Anma @ 21-11-2011, 16:55) *
Ni renoverar ju ett befintligt hus, har den inte redan nån slags trädgård? Om inte annat så gräsmatta. Har man den grunden kan man ju bygga på vart efter pengar och lust finns. Blir mycket billigare än att planera en helt ny trädgård. smile.gif

Jo gräsmatta finns ju och äppelträd och buskar,det är ju det där med gångar och många har så fina trädgårdar jag tycker det är svårt att få till helheten Nu tycker vi huset blir så fint,och får nästan dagligen kommentarer om det. Trädgården borde ju också bli lika fin men det blir nog inte så stort projekt får väl växa( giggle.gif )fram allteftersom,undrade om folk brukar tänka på det vid husköp vi tänkte allt en del dock inget på kostnaden
yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon