Full version: Sharon
Myosotis
Får inget svar i min sharontråd så då får det bli en ny. Min lilla sharonplanta ska nu övervintras för första gången. Bladen blev först rosa och trillade sedan av, helt normalt vad jag förstår men hur ska jag behandla den nu? Den står i en liten kruka i ett svalt fönster. Ska jag vattna den i vinter och hur mycket i så fall? Lite svårt att se på en pinne ifall den trivs unsure.gif
Myosotis
Men hjälp? Är det ingen som kan hjälpa mig? help.gif
Wilmer
Min tappade bara balden första året på jobbet då jag var sjuk o ingen vattnade. När jag vattnade kom den igen och har haft blad sedan dess, står i ett vanligt fönster över element. Utan blad vattnade jag försiktigt tills bladen kom igen, nu ser man när den vill ha vatten (slokar snabbt). Det var det lilla jag kunde bidra med!
Myosotis
Tack! Ja jag är ju känd för att vattna sparsamt. Hoppas den lever!
oliv
Jag har ett Diospyros kaki, kaki-träd, sedan förra året. På hösten tar jag in det till ett rum som håller 8 grader. I år har det hunnit tappa alla blad under sin utevistelse. Det står i en självvattnande kruka. När det är svalt och trädet har tappat alla blad är avdunstningen minimal. Jag mäter då ibland med en fuktighetsmätare inne i krukan, och vattnar bara om jorden håller på att bli helt torr. Dessutom brukar jag spraya alla mina växter (vissa behåller sina blad under vintern, men jag sprayar även de som tappat sina blad) i det rummet 2ggr/vecka med en blandning av vatten-lite rödsprit för att undvika ohyra. Jag vet inte om det hjälper dig, men det har fungerat för mig.
Myosotis
Tack för ditt svar! Jag har ingen fuktighetsmätare, visste inte ens att det fanns något sådant, men om jag vattnar pyttelite några gånger under vintern då, bara när den torkat ut riktigt? Den kommer nog att stå lite varmare än din och ibland kallare kalla nätter med stängda gardiner, hoppas den tål temperaturväxlingarna.
oliv
Fuktighetsmätare för jord ( exempel på fuktighetsmätere ) brukar finnas i vanliga trädgårdsaffärer.
Jag behöver den i krukor utan fat, de är problematiska när det gäller övervattning. Har du fat under krukan är risken för övervattning mycker mindre.
Myosotis
Jaha, nu lärde jag mig något nytt smile.gif Har dock hittils aldrig övervattnat, här är det bara kaktusar som överlever.
merlin68
Myosotis - sådde du ditt sharonträd eller köpte du det som planta? Låter onekligen spännande...har också funderat på att köpa ett PAWPAW träd som ska få jättegoda frukter (off topic) blush.gif

Ett bra tips för plantor som lätt torkar ihjäl och/eller får ohyra på vintern är att spruta pepparmyntste på bladen en gång varannan vecka. Då håller sig bladen fräscha och fina, verkar vara den eteriska oljan i teet som lägger sig som ett skyddande lager kring bladen tummenupp.gif
Myosotis
Sorry, jag hade missat ditt svar. Jag har frösått den, här är originaltråden: SHARON

Intressant med pepparmyntstet, tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon