koja72
Hej !
Jag skulle vilja ha en ödla, en liten gecko. Jag har aldrig förut haft någon och jag har bara fått för mig att jag vill ha en. Jag undrar om någon kan berätta, hur det är att ha ödlor ? Kan ni ge boktips ? Bits dom ?
Vill veta allt.
Hur gör man om man måste resa bort ?
/koja 72
Anna-Karin Lundberg
Mitt tips är leopardgecko, de är söta och snälla. Inte så snabba som många andra småödlor och går fint att hålla i. De äter insekter, man köper eller odlar själv syrsor.
Kolla på Blocket, barn ledsnar lätt eftersom de inte är så "barn-roande" men är man vuxen fattar man mer vad det handlar om. På Blocket kan du få ett helt "kit" till bra pris, så slipper du köpa allt nytt (och dyrt) innan du vet hur kul det är.
Längtar man efter en ödla så tycker jag man ska ha en!
Myosotis
Jag vet ingenting, har aldrig haft en, men LÄS PÅ innan du skaffar ödla. Jag såg i ett sånt där veterinärprogram på tv en gång hur de fick avliva en stackare pga extrem kalkbrist, skelettet var alldeles uppmjukat, och då sa de att det är rätt vanligt att de får brister för att folk inte känner till deras behov.
koja72
Jag ska absolut försöka få tag i en bok och läsa lite innan
Orkidétjuven
En av de bättre böckerna på svenska marknaden är Ormar, ödlor, sköldpaddor och andra djur i terrariet. Mycket bra information om allt du behöver veta, både ljus, mat, skötsel, habitat, växter och en del om respektive familj, släkte och art. Så den rekommenderar jag. Vidare finns sen mindre häftade böcker för tex leguanger, leopradgecko, skäggagamer etc.

http://www.bokus.com/bok/9789127355545/orm...ur-i-terrariet/

Som nybörjar ödla skulle jag rekommendera Skäggagam eller leopardgecko. Själv har jag haft leopardgeckos och gröna leguaner.

Det finns mycket att veta, så läs på ordentligt! Men när du väl har en och sköter om den på rätt sätt så kommer ni vara glada tillsammans väldigt länge biggrin.gif
skånepåg
Jag har haft en Skäggagam men bara under typ 2 år sen tröttnade jag så skaffa lite ormar istället biggrin.gif Men ett relativ stort terrarie och värmeslinga och lite ljus, sen finns det mesta annat att köpa i djuraffärer som träpinnar och annat kul den kan klättra på, syrsor och sånt är mega billigt och finns i djuraffären med, de kan ju bitas om de inte får mat hehe tongue.gif Det ska finnas lite sidor och forum på nätet om man kanske googlar på lite olika saker ^_^
malcolm
Komodovaraner är häftiga men de kräver stort terrarium. fear.gif
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 18-11-2011, 12:24) *
Komodovaraner är häftiga men de kräver stort terrarium. fear.gif

Knappast några keldjur heller. biggrin.gif
niklaswik
Länktips:

http://www.geckos.forum24.se/

http://www.repti.net

Jag skulle också gärna ha en ödla (mest sugen på fransgecko/crested gecko, sök på den - verkar extremt lättskött) men måste bearbeta sambon lite mer först... wink.gif

Har passande terrarium redan, men där bor det än så länge bara växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon