|
Sex stycken nasare=försäljare har ring denna veckan och påståt att jag varit med på diverse ankäter på internett och svarat på frågor om tex barnböcker jaktidningar lottförsäljning mm .Någon har annvänt mitt namn på internet i ankäter  jag är inerligt trött på alla försäljare som ringer och som helst plötsligt fått tag i mitt mobilnumer.Tänkte höra om det är fler som blivit utsatta för det här ?
Jag får väl byta mobil då !eftersom jag är den enda här som blivit utsatt för dessa försäljare som påstår att jag gjort både det ena på internet !märkligt att bara jag är utsatt
Har själv blivit uppringd för ett tag sedan där man sa att jag varit med i någon undersökning och var utvald just för det. Gogglade på företaget och upptäckte att det var deras upplägg helt enkelt för att intressera o ragga kunder. Själv hade jag vunnit premieobligationer. Fast det kostade ju förstås i slutändan. Rena kvacksalveriet.
Meriona
16-11-2011, 21:57
har inte varit med om det per mobil, men till jobbet ringer det ofta skumraskförsäljare med detta upplägg. Oftast är det lysrör eller färgpatroner de säljer. Jäkla typer!
Myosotis
16-11-2011, 22:22
Ja! Nu använder jag ju inte mobil, men nu när du säger det så har det hänt något liknande på den fasta telefonen en gång, fast jag har NIX! Jag fattade ingenting och sa det också, men hon var envis och sa hela tiden "ja men du har ju själv uppgett att du är intresserad" osv. Tror det var tidskrifter hon ville sälja men det gick inte så bra, jag är också envis. Men jag har trott fram till nu att det var sant, att det bara var mitt dåliga minne...
Sex stycken har ring bara denna veckan och då påståt att jag har deltagit i ankäter osv på internet !en ringde i går och påstog att jag svarat på frågor angående barnböcker ?i dag var det jaktidningar häromdagen var det vinstchans på de sista numrena i mobilnumret jag kunde vinna millioner lyxvilor mm mm mm .Någon som vet om NIX tar mobilnumer också ?så man slipper de här jäkla rabblande telefon försäljarna
Myosotis
16-11-2011, 22:31
CITAT (Motti @ 16-11-2011, 22:28)  Någon som vet om NIX tar mobilnumer också ? Nej, vad jag har förstått så går det inte att nixa sin mobil. Vad jobbigt att de ringer så ofta!
Förra veckan blev jag fly förbannad för det ringde i ett så middan kallnade för mig i dag är det fyra som ringt och vill sälja något förra veckan var det 6 stycken .Allt det här kom efter de hade snott lösenord på nätet  Det tråkiga är att någon annvänt mitt namn och svarat på olika ankäter på nätet !därav alla nasarsamtal
Myosotis
16-11-2011, 22:45
Men låt dem inte prata tills middagen kallnar! Var ovänlig! Morra bara N E J T A C K och lägg på. Om de får för sig att du kanske är intresserad kommer de ju aldrig att sluta!
Det ringde tre på raken en lunch !klart jag blev förbannad men det är ju inte deras fel de sköter bara sitt jobb precis som vi andra !men en del av dom förstog och lovade plocka bort mitt telefonumer direkt ! MORR
*Stintan*
16-11-2011, 22:55
Det är väl bara att låta bli att svara om det är ett okänt nummer som ringer. Har du inte mobilsvar som du kan kolla senare om det är något viktigt. Man måste ju inte prata me sånt folk. Annars går det ju bra att bara säga NEJ så fort man hör att det är en försäljare och lägga på luren.
Nu är det så att vi bor på landet och kör helt Mobilt en del av våra har dolda numer på grund av sina jobb ,ska man då våga att inte svara för att det KAN vara försäljare ?tänk om det är viktigt någon av mina som ligger på lassaretet eller har råkat ut för en olycka ,landstinget tex kör med dolda numer och vårcentraler mm .Det gäller att våga svar eller inte !jag väljer att svara vore ju hemskt om något hänt och jag inte svarat av olika annledningar .
*Stintan*
16-11-2011, 23:36
CITAT (Motti @ 16-11-2011, 23:05)  Nu är det så att vi bor på landet och kör helt Mobilt en del av våra har dolda numer på grund av sina jobb ,ska man då våga att inte svara för att det KAN vara försäljare ?tänk om det är viktigt någon av mina som ligger på lassaretet eller har råkat ut för en olycka ,landstinget tex kör med dolda numer och vårcentraler mm .Det gäller att våga svar eller inte !jag väljer att svara vore ju hemskt om något hänt och jag inte svarat av olika annledningar . Jag har också bara mobilt och jag svarar inte i telefonen när jag sitter och äter, går på toa eller duschar. Jag har mobilsvar där jag ber den som ringer att skicka ett sms eller ringa ingen när jag inte är anträffbar och försäljare att inte göra sig besvär. Det går på efter ett visst antal signaler. Hur gjorde man innan det fanns mobiltelefoner? Personligen tycker jag det är hemskt att så många är slavar under mobilen.
Innan Mobilen så hade vi vanlig telefon och då svarade man för då kunde man ha NIX plus att jag hade samma telefon till mitt företag som hemnumret.Jag är deffenitivt ingen Mobilslav men den är viktig när man bor ute på landet och man inte har "vanlig"telefon.Jag bär aldrig med min Mobil hela tiden den ligger oftast hemma här om jag inte måste ta med den för väntade viktiga samtal eller att jag själv måste ringa på skjuts Taxi osv.Får ofta skäll av familjen för jag aldrig ta med mig Mobilen när jag ger mig i väg .
*Stintan*
16-11-2011, 23:50
CITAT (Motti @ 16-11-2011, 23:42)  Innan Mobilen så hade vi vanlig telefon och då svarade man för då kunde man ha NIX plus att jag hade samma telefon till mitt företag som hemnumret.Jag är deffenitivt ingen Mobilslav men den är viktig när man bor ute på landet och man inte har "vanlig"telefon.Jag bär aldrig med min Mobil hela tiden den ligger oftast hemma här om jag inte måste ta med den för väntade viktiga samtal eller att jag själv måste ringa på skjuts Taxi osv.Får ofta skäll av familjen för jag aldrig ta med mig Mobilen när jag ger mig i väg . Ja du ser.... så nog skulle du kunna sitta och äta medan maten är varm utan att svara så fort det ringer. Stäng av den under tiden så hör du den inte den stunden. Dom där viktiga samtalen nås du ju inte av när du inte har den med dig så om du har den avstängd en kvart - halvtimme kan ju inte spela så stor roll.
Men Stintan då !ja skrev ju att en del av mina nära har dolt numer inom sina jobb tänk om det hänt något och jag inte svarar !
*Stintan*
17-11-2011, 00:03
CITAT (Motti @ 16-11-2011, 23:55)  Men Stintan då !ja skrev ju att en del av mina nära har dolt numer inom sina jobb tänk om det hänt något och jag inte svarar ! Jamen du säger ju att du inte alltid har den med dig, hur gör du då? Det kan ju hända saker då också. Om det hänt nåt så ringer dom väl igen efter en stund. Du kan väl säga åt dom att du inte svarar medan du äter så vet dom det till nästa gång. Och ärligt talat Motti hur ofta händer det så allvarliga saker att man måste vara tillgänglig på minuten?
Är det bara tillräckligt viktigt Motti, så tror jag att man pratar in ett meddelande på mobilsvar. Så gör vi i alla fall på mitt jobb (sjukhus), så kollar du bara av telefonen med jämna mellanrum så tror jag inte att du behöver vara personligt anträffbar hela tiden.
Nä men om man då får ett numer som man inte har i listan får man ju gå in på nätet och kolla vem som ringt om det inte är dolt förstås,lite segt bara att starta upp datorn för ett kolla ett telefonumer :(har inte datorn på hela dagarna .I och för sig har du rätt ;)om det är väldigt viktigt så ringer ju barna far sin eller tvärt om ,men det är jobbigt när det ringer en masa struntsamtal och man inte har koll på vem som ringer.
mamamaggan
17-11-2011, 04:33
Om det är viktigt så pratar väl folk in ett meddelande eller ringer igen ? Man kan inte vara tillgänglig varje sekund på dygnet .
Finns det okända nummer och inget meddelande så kan det inte vara något viktigt , så resonerar jag , annars som sagt var ringer de igen .
Anna-Karin Lundberg
17-11-2011, 07:54
Det går att snoppa av innan de pratat klart utan att vara oförskämd, även om det är lite jobbigt. Ofta börjar de med "Hejsan, Hejsan!" Eller "Jag söker Anna-Karin Lundberg" och i båda fallen vet jag att de jag känner (som förväntas ringa mig) inte sägar så. Jag svarar: Det låter som att du vill sälja något! Då kommer de ofta av sig lite, för de har ju ett manus att läsa ur, där förväntas inte att dem de ringer upp har frågor. Och då är jag snabb med att fortsätta: Jag är inte intresserad, hej då! Sen behöver man inte lyssna mer, har man sagt hej då kan man lägga på även om de vill prata vidare. Övning ger färdighet!
Jag har också NIX:at, men de ringer ibland. då vet jag att det är oseriösa företag. Man ska då vara snabb och skriva ned företaget de ringer ifrån, men det brukar jag glömma. Men fråga efter namn och företag, innan man pratar vidare - om man inte redan bestämt sig för att lägga på. Nu har två olika personer ringt mig på kort tid och sagt att de ringer från ett företag som gör gratis hembesök för att undersöka mina dörrlås "och se att de är säkra så mitt försäkringsbolag godkänner dem". Jag tänker att nu har tjuvarna blivit lata, de orkar inte gå runt och försöka bryta sig in längre, de sitter och ringer runt och frågar vilka hus det lönar sig att åka till. Jag har nya ytterdörrar och nya säkra lås, vilket jag sa, men ringer de igen ska jag absolut söka på företaget på datorn medan jag har dem på tråden. Det gjorde jag när jag hade ett elbolag - och tid över - på telefon. Gick in på Elskling.se och jämförde - de var inte billligast och det var ju lite roligt att få berätta vad för bättre erbjudanden jag hittade och tacka för hjälpen.
Man är mer eller mindre slav under telefonen eftersom man kan ta den med sig, skitjobbigt när det ringer såna man inte vill prata med. Och jobbigt när den som ringer inte slutar prata om man säger att man står illa till. Men övning i avsnoppning ger färdighet!
Det finns en sida www.missatsamtal.se där kan ni gå in och titta. Där ser man vilka företag det är som ringer och komentarer från dom som blivit uppringda av dessa jobbiga försäljare.
malcolm
17-11-2011, 17:00
Jag har adrig blivit uppringd på mobilen av försäljare eller marjnadsundersökare trots att numret finns i telefonkatalogen, på den fasta telefonen händer det dock emellanåt trots att jag är ansluten till NIX. När jag märker att det är en försäljare i andra änden säger jag bara "Nej Tack!" och lägger på utan vidare diskussion.
Myosotis
17-11-2011, 17:23
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 17-11-2011, 07:54)  ...Nu har två olika personer ringt mig på kort tid och sagt att de ringer från ett företag som gör gratis hembesök för att undersöka mina dörrlås "och se att de är säkra så mitt försäkringsbolag godkänner dem". Jag tänker att nu har tjuvarna blivit lata, de orkar inte gå runt och försöka bryta sig in längre, de sitter och ringer runt och frågar vilka hus det lönar sig att åka till...  Vad skumt!!
Nej jag får inte sådana samtal på min mobil men det kan ju bero på att jag gjorde nr hemligt så jag finns inte att hitta på eniro eller hitta  De som har mitt nr är bara mina vänner o min familj. Hemnr är anslutet till nix o fungera bra. Ringer det ändå någon försäljare blir det även här nej tack o hej då.
Robbanp
17-11-2011, 20:22
Jag har bestämt för mig att det är förbjudet för försäljare att ringa till mobiltelefoner (varför vet jag inte, känns som jag hellre vill att de ringer där än på hemtelefonen). Detta påpekade jag senast det ringde en sån på mobilen:
- Är det inte förbjudet för dig att ringa till mobiltelefoner?
- Ehh, nää, inte förbjudet.
- Nähä, är det bara något slags etiska riktlinjer då?
- Ja, nåt sånt.
- Ja men då tycker jag att du ska ta och följa dem. Hej då!
Detta utspelade sig på jobb med ett par vittnen som applåderade efteråt.
En annan hade oturen att ringa hem vid fel tillfälle (tredje personen som ringde precis när jag fått vår febriga dotter att somna. De hade redan ringt ett antal gånger och frågat efter min hustru, har inte ringt sedan dess! Vi ströks nog från deras lista illa kvickt.
Myosotis
17-11-2011, 22:28
CITAT (Robbanp @ 17-11-2011, 20:22)  - Är det inte förbjudet för dig att ringa till mobiltelefoner?
- Ehh, nää, inte förbjudet.
- Nähä, är det bara något slags etiska riktlinjer då?
- Ja, nåt sånt.
- Ja men då tycker jag att du ska ta och följa dem. Hej då!
Inte för att jag skulle skriva ut en mall för att ha i högsta hugg när en telefonförsäljare ringer, men det är roligt att leka med tanken..... http://www.backendmedia.se/2011/10/13/telefonforsaljare/
Myosotis
18-11-2011, 16:50
 Den är bra!
Skruttis
18-11-2011, 17:40
Tror inte den säljaren ringer tillbaka igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|