Full version: Vad blommar hos er ?
Alexander-VG-zon3
Hej hej

Skulle vara kul att veta vad som blommar nu i era trädgårdar och i området där ni bor?

Hos mig blommar Murgröna, Rosenmalva, Myskmalva, Vinca, Maskros, diverse Polyantharosor, diverse sommarblommor på skyddade södersidor och uppe på balkonger, Maskrosor, Rödklöver, Smultron, Jordgubbar, Violer, Prästkrage, Röllika, Gullris, Clematis, Höstvädd, Grekvädd, Isop, Ölandstok, Olvon, Hassel, Forsythia, Lupin, Gul nunneört, Törel, Spirea, Lingon, Stäppsalvia, Kaprifol.

Tycker det är härligt med milda höstar. Hoppas bara det inte snabbt blir vinter utan långsamt kallare.
Myosotis
Vintergröna... Hmm. Såna där gula... och såna där vita... och maskros. Rölleka och kanske någon lupin. Får titta efter i morgon. Vad mycket som blommar hos dig!
Alexander-VG-zon3
Egentligen blommar det inte så mycket hos mig giggle.gif bara lite på odlingslotten, det mesta är sånt jag sett runt omkring.
Fenja
Hos mig blommar ringblommor och smultron, men de fick sig nog en rejäl frostkyss natten mot i dag.
Mvh
Fenja
Helen i Piteå Zon 5
I min trädgård blommar bara Gentiana sinoornata - Höstgentiana, dock numera väldigt sparsamt.
renate
Blommar och blommar,nu har det blivit kalla nätter med flera minusgrader.Ja
Myosotis
Ja just det! Ringblommor!

Och astrar!
KRT
Eukalyptus, iris, pelargoner, begonior, liljor, lammöron, lavendel, citrusar och en massa annat som jag inte vet vad det heter:)

Det är försommar nu, ca 25 på dagen men bara 12 på natten... Ganska behagligt, fast jag höll på att springa på en orm häromdagen (mindre kul, eftersom det var en giftig typ på ca 1 m....), vilket var mindre behagligt.
mamamaggan
Själv har jag någon sorts Campanula som blommar ute och hos grannen finns fortfarande höstaster, höstanemon m fl som blommar trots att det var minus 6 grader i går natt.
Blomstertanten
Här blommar höstastrar, höstanemoner, kärleksört, penséer, tusenskönor, lupiner, blåklockor, smultron och jordgubbar, lavendel, rosor, vårviva, blåklint, maskrosor och en backsippa har knopp! biggrin.gif Höll på att glömma grannens kaprifol!!!
mamamaggan
Verkar nästa som om den del blommor blivit " resistenta " mot frost och kyla .
Myosotis
Hittade styvmorsvioler idag wub.gif

CITAT (KRT @ 17-11-2011, 05:14) *
Eukalyptus, iris, pelargoner, begonior, liljor, lammöron, lavendel, citrusar och en massa annat som jag inte vet vad det heter:)

Det är försommar nu, ca 25 på dagen men bara 12 på natten... Ganska behagligt, fast jag höll på att springa på en orm häromdagen (mindre kul, eftersom det var en giftig typ på ca 1 m....), vilket var mindre behagligt.

Du är nog inte i Sverige biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
Lavendel glömde jag den blommar på odlingslotten och alla astrar här omkring och så har jag en rosmarin i kruka på uteplatsen som blommar fint än där ute.
Pia L
Aklejorna och Aklejrutan håller på att nystarta, men jag tvivlar på att knopparna hinner upp innan snön kommer, men dom är buskiga och gröna det nya som kommit.
Sen så har Klematisen som blommade klart för några månader sedan fått en knopp, det ser lite lustigt ut med en ensam knopp bland alla fluffbollar som blivit av dom som blommat över.
Även årets nattljus ville ha en försmak av blomning och gjorde en rekordliten blomning på en pyttekort stjälk ( en blomma på 10 cm stjälk)

ska kanske tillägga att jag bor ca. 2 mil söder om Ö-vik
CillaM
Tusensköna, maskrosor, revsmörblommor, lavendel (om än på sista andetaget). Intressant var att den lilla plantan av ampellilja som jag satte utanför köket i rabatten höll sig fram tills igår, nu har även den säckat.
Alexander-VG-zon3
CITAT (CillaM @ 17-11-2011, 19:28) *
Tusensköna, maskrosor, revsmörblommor, lavendel (om än på sista andetaget). Intressant var att den lilla plantan av ampellilja som jag satte utanför köket i rabatten höll sig fram tills igår, nu har även den säckat.

Jag glömde min ute också, när det var -4,4c på balkongen nu i veckan. Stod dock på en hylla längst in i hörnet av balkongen. Men när jag såg den så var den helt isig och svartgrön i färgen. Nu står den inne och bara några blad som kollapsat. Men dom är ju så tåliga så det kommer nya skott igen även om dom fryser.
[attachment=66201:PB171383.JPG]
KRT
CITAT (Myosotis @ 17-11-2011, 17:17) *
Hittade styvmorsvioler idag wub.gif
Du är nog inte i Sverige biggrin.gif

Nix, bor i södra Australien just nu smile.gif
Azur
Vid stugan blommar ingenting nu. Där är frost nästan varje natt.

Här i Täby däremot blommar fortfarande tusensköna, kamomill och nån liten näva.
Katarina Odla.nu
Kul tråd!
Och det var värst vad det blommar överallt.
Hos mig blommar buskros och klätterros, kaprifol, margerit och höstvädd. Sen kommer det nya skott ur marken av daggkåpa och rölleka och skott på kaprifol.

/Katarina på redaktionen
Myosotis
Glömde ju primulan! Den har blommat i flera veckor nu.
Wilmer
CITAT (KRT @ 17-11-2011, 05:14) *

F-U-S-K giggle.gif

Har inte så bra koll, det är mörkt när jag kommer hem på kvällarna. Har nog sett en rölleka, violer, riddarsporre, höstastrar, rudbeckior, dahlior, pelargoner, fuchsior, luktärt, någon vinda, chilisarna, ringblomma, penseer, kaprifol, ja, det är vad jag sett så där i lampskenet...
Monarda
En frodig gurkört som trots flera frostnätter har klarat sig på något mirakulöst sätt. Om den hinner blomma är väl tveksamt.

[attachment=66262:DSC_0031.jpg]
cato
Här blommar rosorna fortfarande. Vinterjasminen och den vita julrosen blommar också.
Alexander-VG-zon3
Vilken vacker bild på Vinterjasminen, min har inte blommat mer sen jag satte den i kruka.
evalisklematis
Här hos mig i Nacka blommar klätterros, luktärt, aster (som just börjat blomma, fattar ingenting!), klinten har tagit fart igen, någon stockros, diverse olika fuchsior. Men snyggast av alla är ringkragen som är en jättebuske som tycks stå emot frosten rätt bra. Och den vackra mangolden, vars stjälkar nästan är som blommor!
Tikka
I en kruka på min balkong blommar sen 2 v en styvmors viol o idag när jag nere vid havet blommade en ståtlig lupin i lila......
Krolliljan
Forsytian blink.gif
Syrenerna ser ut att tro att det är vår med. Hur mycket jag själv än gillar värmen så måste det nog bli kallare snart så att växterna får lugn och ro.
Blomstertanten
Har missat att luktärtorna står där i en stor kruka, bortglömda, men blommande för fullt wacko.gif
Myosotis
CITAT (Blomstertanten @ 21-11-2011, 07:26) *
Har missat att luktärtorna står där i en stor kruka, bortglömda, men blommande för fullt wacko.gif

Det är orättvist. Min blommade aldrig!!! De växte jättesakta. Sen var de stora och gröna i augusti-september och frös ner i oktober dunno.gif Tror inte de gillade den regniga sommaren.
Blomstertanten
CITAT (Myosotis @ 21-11-2011, 17:15) *
Det är orättvist. Min blommade aldrig!!! De växte jättesakta. Sen var de stora och gröna i augusti-september och frös ner i oktober dunno.gif Tror inte de gillade den regniga sommaren.

Här kom de igång väldigt sent!!! I augusti kom det enstaka blommor, tror de haft flest blommor i oktober faktiskt. duh.gif
imjoh
Plockade klöver och trädgårdsklint idag, det har jag aldrig haft på köksbordet i november förut.
renate
Här är det den vita julrosen,Helleborus niger som blommar nu,en och annan pense,några vintergröna och så hittade jag en ringblomma i rosrabatten.Plantan hade jag dragit upp men glömt den sedan.Rosorna har gjort sitt nu efter några kalla nätter.Nu är det mild igen,nästan lite våraktigt i förmiddag.Lite kallare nu på kvällen. [attachment=66283:2011_11_...280x960_.jpg] [attachment=66287:2011_11_...60x1280_.jpg]
merlin68
Har blommar flikanemon, några rosor har knoppar eller blommor (friesia, nina weibull och rose de rescht), kantnepetan, daggkåpan och något gräsligt ogräs som liknar tistel men har gula blommor. Det har varit flera minusgrader de senaste nätterna men de härdar fortfarande ut. Respekt tummenupp.gif
Myosotis
Det här är inte klokt.

[attachment=67079:bl.jpg]

Bilden är tagen idag!
Wilmer
Vad är det för blomma Myo? Otroligt..

Gick trädgårdsrunda i dag, såg nog bara penseerna blomma. Men konstaterade att vildpellisarna inte frusit ihjäl än!
malarmaster
men nu är det nog slut,frostnätterna kommer på allvar. igår (trettondagen) var det minus hela dagen och den sista ringblomman gav upp,några penseer såg däremot ut att vilja fortsätta lite till.
julrosorna är i full fart och tyvärr har lite krokus börjat blomma.
innebär mindre till den verkliga våren. Ulf
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 07-01-2012, 00:12) *
Det här är inte klokt.
Bilden är tagen idag!

Härligt med blommor som håller sig kvar.
Alexander-VG-zon3
Nu i Jan så blommar hos mig penséer, primula, malva, murgröna, hassel, trollhassel, nunneört, lingon, höstvädd, grekvädd, blåsippa.

Mycket tittar upp av perennerna såg jag akleja, salvia, sedum, kärleksört, stormhatt, riddarsporre, mynta, temynta, violer, primula.

CITAT (malarmaster @ 07-01-2012, 08:21) *
men nu är det nog slut,frostnätterna kommer på allvar.

Och sedan verkar det blir mildare igen. Hoppas det håller sig milt.
Myosotis
CITAT (Wilmer @ 07-01-2012, 02:01) *
Vad är det för blomma Myo?

Den är gul innocent.gif
Vet faktiskt inte vad den heter.

[attachment=67119:Christro...mit_Huhn.jpg]

Julrosen blommar också.
Gunilla T
Myo, jag tror din gula blomma är en färgkulla - Anthemsis tinctoria smile.gif
Myosotis
Ja, det kan det vara! Den följde med någon fröblandning för många år sen, mycket trevlig.
Överbölingen
Stella borealis angel_not.gif fniss!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon