Motti
Jag tycker det är helt underbart att slippa en meter snö och mer !de här plusgraderna vi haft och att fortfarande kunna pyssla i trädgården och gå som man vill utan att dra in i en snövall smiley_small_hug.gif Dessutom blir vintern kortare och våren närmare rolleyes.gif Solsken nästan varje dag jag tycker det är underbart tummenupp.gif tio cm snö till jul och nyår sen kan det försvinna igen santa.gif
Azur
Håller med MEN... första frosten kom precis när den skulle (andra veckan i oktober), vi är bara i november än, och första snön faller i stockholm i snitt den 20 november. Första kvarliggande snön kommer andra halvan av december. Sen ligger snön till i slutet av mars, och sista vårfrosten är i snitt nån gång under två sista veckorna i maj.

Vi har med andra ord lååååångt kvar. Men jag njuter av barmarken, det gör jag!
Anma
Förra året kom snön 11/11. Det blev en halvmeter på en gång och sen blev det bara värre. I år hade vi första frostnatten i natt, vad jag märkt i alla fall. Snön får gärna dröja till den 24-25 november, första advent vill jag gärna ha lite snö, annars blir det ingen julstämning på skyltsöndagen.
Kort vinter med efterföljande tidig vår, det vill jag ha om det passar sig. smile.gif
Huggorm
Vilket bra väder alla verkar ha. Här är bara fuktigt, mulet och tjock dimma varenda dag, även om smhi rapporterar sol. En natt hävdades att det skulle bli plusgrader där jag bor, men det blev -4 och min hydrofor frös sönder sad.gif
mamamaggan
Du har ingen frostvakt vid hydroforen ? Tråkigt när sådant där händer , hoppas det går att ordna snabbt och smidigt.
Ugglemormor
Jag instämmer med er ..... yes.gif jättegott att inte ha snö än för att även jag kan komma ut och promenera nu när det vill sig så ...... tummenupp.gif
Meriona
CITAT (Huggorm @ 17-11-2011, 16:27) *
Vilket bra väder alla verkar ha. Här är bara fuktigt, mulet och tjock dimma varenda dag, även om smhi rapporterar sol. En natt hävdades att det skulle bli plusgrader där jag bor, men det blev -4 och min hydrofor frös sönder sad.gif

Håller med dig, så jäkla meningslöst med minus, fukt och dimma. Idag var det lite mer hyfsat, men skicka hit torrväder och snö för bövelen (alltså inte Vänersnö tack!)!
Huggorm
CITAT (Meriona @ 17-11-2011, 20:31) *
Håller med dig, så jäkla meningslöst med minus, fukt och dimma. Idag var det lite mer hyfsat, men skicka hit torrväder och snö för bövelen (alltså inte Vänersnö tack!)!

Det är ju säsong för vänsersnö nu, allt som krävs är att vinden vänder till nordost, så får ni pulsa fram biggrin.gif
Meriona
CITAT (Huggorm @ 17-11-2011, 20:41) *
Det är ju säsong för vänsersnö nu, allt som krävs är att vinden vänder till nordost, så får ni pulsa fram biggrin.gif

Bläääääääääääää! sick.gif Har förra året färskt i minne....
Tikka
Annat var det denna dagen 17 nov 1995 wink.gif
http://gt.expressen.se/nyheter/1.276242/17-november-1995
Meriona
Haha den dagen minns jag också, jag hade turen att vara mammaledig så jag satt inomhus och njöt av skådespelet. biggrin.gif Maken knallade iväg till jobbet men blev av med en stövel längst ner i en snödriva - hehe..... laugh.gif
Tikka
Hihi o min man han bara hade bestämt sig för att cykla till jobbet whistling.gif men tji fick han för det var liiite snö i vägen för att öppna dörren till förrådet....men när han väl hade promenerat till sitt jobb ringde han mig....så fick jag oxå traska dit o jobba för ingen annan personal kunde komma dit.
Iren
Ja tänk det minns jag! All snö på en natt, vi körde hem tidigare från Gbg, för det snöade så på kvällen, efter vi varit hos kompisar o sen vaknade man på morgonen och allt stod stilla. Men inte sån snö nu, vill ha lite "lagom" Tack!
Huggorm
Jag borde ju också ha drabbats av den där dagen, men jag minns det inte. Jag bör ha varit 14 då, så jag antar att jag slapp gå till skolan biggrin.gif
Meriona
CITAT (Huggorm @ 17-11-2011, 20:57) *
Jag borde ju också ha drabbats av den där dagen, men jag minns det inte. Jag bör ha varit 14 då, så jag antar att jag slapp gå till skolan biggrin.gif

Huggormar går väl i dvala på vintern, så du är ursäktad. tongue.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 17-11-2011, 21:02) *
Huggormar går väl i dvala på vintern, så du är ursäktad. tongue.gif

Det vore ett drömscenario. När snön är borta och den första vårsolen börjar värma så är det dags att komma fram
gnon49
Vill faktiskt ha någon cm snö. Nu är det bara blött, rått o dimmigt. Tror trädgården mår bäst av att bäddas in i lite kyla o snö och att skadedjuren decimeras.
Och så blir det ju lite ljusare.
Överbölingen
Rent geografiskt är det åt h-e. Vid den här tiden skall vi ha ett heltäckande snötäcke.
Innomhus är det kallt som fan. Ingen snö isolerar grunden och temperaturer kring 0 +/- ° ger klen effekt på termostaten till jordvärmen. Måste snäppa upp 2° för att det skall vara drägligt varmt inomhus.
Den här tiden på vår latitud skall det vara snö.
EKLO
Jag tycker det är underbart att kunna spetta rötter och sten och gräva nya land på senhösten, perfekt väder för sådana jobb här i södra Bohuslän!
ingrid fuxwall
Älskar också att kunna gräva och fixa i trädgården
Meriona
Nej nej nu ska ni ju vila, måtte snön komma snart så att ni inte förtar er i trädgårdarna!
Uggi
CITAT (Meriona @ 19-11-2011, 18:55) *
Nej nej nu ska ni ju vila, måtte snön komma snart så att ni inte förtar er i trädgårdarna!

tummenupp.gif
Iren
CITAT (EKLO @ 18-11-2011, 16:50) *
Jag tycker det är underbart att kunna spetta rötter och sten och gräva nya land på senhösten, perfekt väder för sådana jobb här i södra Bohuslän!

Ja tack! Gärna det... Sen kan det vara vinter en kvart mellan jul o nyår och sedan vår!
Meriona
Men det ska ju SNÖA säger jag ju! Nu när jag flyttat till en hyresvärd som faktiskt skottar så ska det ju SNÖA! crazy.gif
Iren
CITAT (Meriona @ 19-11-2011, 19:35) *
Men det ska ju SNÖA säger jag ju! Nu när jag flyttat till en hyresvärd som faktiskt skottar så ska det ju SNÖA! crazy.gif

Jag lovar - Du kan få min snö om det kommer nån.... naughty.gif
Meriona
Stackars din gubbe som ska skyffla den ända hit. biggrin.gif
Iren
Ha ha, han vet inte om det än....
Anma
Nu är det en vecka kvar till första advent. Nu kan det komma lite snö under veckan. Tack. Observera, LITE, inte metervis. Tack!
Huggorm
CITAT (Anma @ 20-11-2011, 13:10) *
Nu är det en vecka kvar till första advent. Nu kan det komma lite snö under veckan. Tack. Observera, LITE, inte metervis. Tack!

Det skall det ju göra också, där snön hör hemma nämligen Norrland rolleyes.gif
malcolm
Imorgon skall jag lämna in bilen för byte till vinterhjul även om det knappast råder vinterväglag.
Iren
CITAT (Huggorm @ 20-11-2011, 13:27) *

tummenupp.gif
Anma
CITAT (Huggorm @ 20-11-2011, 13:27) *

Inte för att jag bor i Norrland, men lite snö vill jag ha när det är vinter. Alternativt kan gräsmattan vara grön hela vinterhalvåret. Då kan jag stå ut med snölöshet. smile.gif

CITAT (malcolm @ 20-11-2011, 13:28) *
Imorgon skall jag lämna in bilen för byte till vinterhjul även om det knappast råder vinterväglag.

Halt kan det ju vara fast det inte är snö... I går halkade en vän till mig av vägen, sommardäck och svartis är ingen bra kombo.
Huggorm
CITAT (Anma @ 20-11-2011, 14:57) *
Inte för att jag bor i Norrland, men lite snö vill jag ha när det är vinter. Alternativt kan gräsmattan vara grön hela vinterhalvåret. Då kan jag stå ut med snölöshet. smile.gif

Här i alla fall gräset grönt fortfarande, så då finns ännu inget behov av snö
*Stintan*
Jag är glad för varenda dag jag slipper snö. December brukar oftast ändå bara vara en blask- och slaskmånad som man lätt kan avvara. Ooops ser ut som syftningsfel men jag hoppar gärna över december också tongue.gif
Motti
10 cm dagen före Julafton sedan kan det smälta bort efter trettonhelgen .Lite komiskt är det för vi har just byt bil till en fyrhjulsdriven för att vi ska komma ut från byn om det skulle bli som förra vintern för då hände det att flera här i byn inte kom iväg till jobbet på grund av all snö !
ingrid fuxwall
De sista två åren har varit fruktansvärda för ryggen, att skotta snö från taken och ekonomin, att betala den trevlige mannen som kom hit och skottade gårdsplanen.

Bilen har sedan någon dag fina och delvis nya dubbdäck, en del av huset är ny isolerat och förhoppningsvis kommer rörläggaren och byter cirkulationspump.
Har mängder med ved så det blir förhoppningsvis en mild och fin vinter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon