Azur
När jag åker på semester brukar jag plocka fröer jag ser, och ibland tar de sig när jag kommit hem. De här två växterna kommer från frö jag plockade i hotellträdgården på Azorerna (som Madeira i klimatet) - men vad är det för nåt?

Växt 1. Har två stycken, bägge har tryckt upp sig ur krukan så där, med väldigt grova rötter. På bilden ca 30 cm hög. Ingen tydlig lök, bara lite grövre stam precis vid jordytan. Vissnar inte ner helt på vintern.
[attachment=66192:DSC_7358_resize.jpg]

Växt 2. Jag troddet det var glansbladbuske när jag tog fröet, men det är det inte (såna ser ut som kaffeplantor). På bilden ca 40 cm hög. Om man krossar ett blad har det en aromatisk, frisk, god, doft som påminner om citrus och grönt te.
[attachment=66193:DSC_7361_resize.jpg]
[attachment=66194:DSC_7359_resize.jpg]
Iren
Är väldigt dålig på detta men tänker på Bergamott på växt nr 2... Den ska ju ha en god/citrusaktig doft men lite bitter smak.
johanlotta
Hej!

Nr1: Ser ut som en något trångbodd "Clivia"- Kan det vara det?

Ha det bra!
mvh Johan
Azur
CITAT (Iren @ 17-11-2011, 12:47) *
Är väldigt dålig på detta men tänker på Bergamott på växt nr 2... Den ska ju ha en god/citrusaktig doft men lite bitter smak.

Den är onekligen lik en citrus-växt, men bladen sitter två och två, det tror jag aldrig de gör på citrus-arter. Dessutom har den vanliga bladskaft (de flesta citrus har "vingar" på bladskaften) och saknar taggar (frösådda citrusar är oftast taggiga).

Min första misstanke var att det var Te, det odlas där, men bladen stämmer inte. Samma med vanlig gardenia och kamelia. Kanske får vänta tills den blommar för att se vad det är.

CITAT (johanlotta @ 17-11-2011, 13:19) *
Nr1: Ser ut som en något trångbodd "Clivia"- Kan det vara det?

Inte vanlig Clivia, men möjligen någon annan art. Det är ganska likt, det håller jag med om. Jag har funderat på om det kan vara en Crinum. Kanske samma som med första blomman, att det är svårt att säga vad det är tills den blommar.
Alexander-VG-zon3
Agapanthus den första kanske ?

Den andra ska jag tänka mer på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon