Full version: Artemis Silver Queen
Zanna
Jag har en växt som det står något liknande på: Artemis Silver Queen. Växten är ca 50 cm hög och silverfärgad och växer väldigt snabbt. Är det någon som vet vad det är för någon växt? Jag har tyvärr ingen bild. Såg att silverek också har namnet artemis.
Kajsa

Kan det vara denna, Silvervit Malört
Artemisia ludoviciana var. " Silver Qeen " blir ca 70 cm.
Ingrid på Västkusten
Snygg å trevlig och underbart ros-sällskap!
Zanna
CITAT (Kajsa @ 09-03-2004, 11:41)
Kan det vara denna, Silvervit Malört
Artemisia ludoviciana var. " Silver Qeen " blir ca 70 cm.

Jaaaaa! Så ser den ut! Nu vet jag äntligen vad det är för något! Flera grannar och bekanta har fått den och alla undrar vad den heter.

Tack så mycket för hjälpen!
kerstin z5-6
men passupp den tar över vilken rabatt som helst om man inte är bestämd emot den ! laugh.gif
Ingrid på Västkusten
Men så lätt att riva upp i så fall :-) lyckligtvis!

Hälsar Ingrid
eml
CITAT
Snygg å trevlig och underbart ros-sällskap!

Hmmmmm, ros-sällskap.... Kan malörten tänkas vara avskräckande för fyrbenta rosälskare vid namn Bambi?

Sprider den sig via frön eller via rotsystemet?
Ingrid på Västkusten
Rotsystem. Jag fick tipset att klippa ner plantorna till hälften efter en månad cirka så blir de mkt mkt budskigare man kan t o m ha den som en silvrig låg häck om man ansar den ofta.

Den är itne som pepparmynta eller chorogi :-)

Hälsar Ingrid
Zanna
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-03-2004, 19:41)
men passupp den tar över vilken rabatt som helst om man inte är bestämd emot den ! laugh.gif

Hej igen,

Det var ett tag sedan jag skrev in denna fråga i forumet och några skrev då att den sprider på sig så lätt. Nu är växten 2 år och jösses så den sprider sig!!! Den fullkomligt tar över rabatten! Den är visserligen lätt att ta bort men det är MYCKET att ta bort och rötterna går genom och över andra växter. Växten får dock vara kvar för jag tycker den är vacker. Jag har dock rensat bort massor så den inte ska bre ut sig för mycket.

Ha en trevlig helg allihopa!

Hälsningar från Susanne som väldigt sällan besöker forumet numera. Helgen spenderar jag nog i trädgården rensandes ogräs och fixar grönsakslandet.
Mia, zon 3
Har efter mycket om & men identifierat "min" artemisia som romersk malört, och den är väl fin! Sprider sig, fast lagom mycket; kväver ogräs, men inte "rabattkompisarna". Och ett fantastiskt ros-sällskap!
Skulle gärna ha den där 'Silver Queen' också, verkar fin....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon