Margith
Jag sitter här med ett cigarettpaket framför mig (ja, jag röker)
På varningstexten står det:

Skydda barnen.
Låt dem inte andas in din tobaksrök.

Varningstexten i sig ställer jag upp bakom.
Men ska det verkligen stå "dem" ?
Heter det inte de?

Äh, jag vet inte, jag minns inte reglerna för det här.
Kanske sonens "dom" som jag har hatat i alla år han gått i skolan iaf är bättre?

Kan nån av er uppdatera mig på reglerna så att jag skriver rätt?
RibesRubusVitis
Det står helt korrekt. "Dem" är objekt till verbet "låt". Om barnen varit subjekt, skulle det bli "de".

Alltså: "Låt dem inte andas in din tobaksrök, för att de inte ska få cancer..."
malcolm
Det verkar svårt med de och dem och många skriver fel men i det beskrivna fallet skall det vara dem, vet inte hur reglerna ser ut för vilket det skall vara men för mig sitter det i ryggmärgen fast dom fungerar alltid även om jag tycker det är en styggelse och många byter ut dom mot dem för att det skall vara lite "finare".
Blomstertanten
Man ser oftare och oftare nu för tiden att det verkar råda vissa brister i svenskundervisningen! Dem i stället för de! De i stället för dem! Tidningarna är fulla av dessa fel, översättare på tv och film gör fel, i böcker är det samma fel -fear-.gif Jag blir galen!!!
För oss som har svenska som modersmål borde det inte vara så svårt, eller? Jag funderar aldrig över när det ska vara vilket, säger som Malcolm: Det sitter i ryggmärgen! tongue.gif
Dom är talspråk och är precis samma ord som skriftspråkets dem.
RibesRubusVitis
Det är inte svårt. Dvs för oss som fått gå i en riktig skola, men det var länge sedan vi hade en sådan...
Myosotis
Ni som är osäkra: skriv dom!! Snälla? Jag måste ibland läsa om en mening flera gånger om det står fel, för det blir verkligen rörigt och svårt att förstå. För mig är det också helt självklart, men jag försöker förstå er som tycker det är svårt. Men det är ju så enkelt! Barnen cyklar = de cyklar. Jag ser barnen = jag ser dem. Något fel måste det vara med den svenska skolan.
Gossen Ruda
Prova med att sätta in oss eller vi. Låter det bäst med oss skall det vara dem och med vi de. Samma antal bokstäver. smile.gif Jag får också rysningar när jag ser dem istället för de. I hopp om att det skall vara till lärdom har jag nu slutat skriva dom, det blir de eller dem.
Eva i Skåne
CITAT (malcolm @ 17-11-2011, 15:58) *
Det verkar svårt med de och dem och många skriver fel men i det beskrivna fallet skall det vara dem, vet inte hur reglerna ser ut för vilket det skall vara men för mig sitter det i ryggmärgen fast dom fungerar alltid även om jag tycker det är en styggelse och många byter ut dom mot dem för att det skall vara lite "finare".

Jag har mer och mer börjat skriva dom även om jag inte har problem med vilket som gäller.
Det som Malcolm skriver många byter ut dom mot dem för att det skall vara lite "finare" har jag inte tänkt på tidigare, men det är nog så slap.gif
Blomstertanten
CITAT (Eva i Skåne @ 17-11-2011, 20:31) *
Jag har mer och mer börjat skriva dom även om jag inte har problem med vilket som gäller.
Det som Malcolm skriver många byter ut dom mot dem för att det skall vara lite "finare" har jag inte tänkt på tidigare, men det är nog så slap.gif

Är det inte tvärtom? Att man byter ut dem mot dom för att det skall vara lite "ofinare" flirting.gif
caprifol
CITAT (Myosotis @ 17-11-2011, 17:06) *
....Men det är ju så enkelt! Barnen cyklar = de cyklar. Jag ser barnen = jag ser dem. Något fel måste det vara med den svenska skolan.
Alltså - för alla som lärt sig ta ut satsdelar i "gamla skolan": de=subjekt, dem (dom)=objekt.
xlxl67
CITAT (Margith @ 17-11-2011, 15:41) *
Jag sitter här med ett cigarettpaket framför mig (ja, jag röker)
På varningstexten står det:

Skydda barnen.
Låt dem inte andas in din tobaksrök.

Varningstexten i sig ställer jag upp bakom.
Men ska det verkligen stå "dem" ?
Heter det inte de?

Äh, jag vet inte, jag minns inte reglerna för det här.
Kanske sonens "dom" som jag har hatat i alla år han gått i skolan iaf är bättre?

Kan nån av er uppdatera mig på reglerna så att jag skriver rätt?

Första regeln. Dom finns inte - glömt det. Låter hemskt och ryser!

Gossen har en bra regel i övrigt.

Ngt jag har svårare för är när man använder han istället för honom wink.gif

Fast i Värmland får man visst använda han i en del lägen.
Margith
Gossens regel var suverän.
Mycket tack blomma.gif
Tikka
Ja letade lite o fann denna informationen som Ruda pratade om.
Tack för det Ruda.
http://www.backendmedia.se/2006/08/10/ska-...m-de-eller-dem/
fvd
Det är en fråga om att skriva eller tala. Jag säger dom och skriver dem.
Lokan
... eller 'de' - hoppas jag! flirting.gif
Azur
Är ni osäkra, använd 'dom'.
'Dom' är aldrig fel, men ett felaktigt 'de/dem' gör ont i ögonen.
Gossen Ruda
Det där med oss och vi har lärt mig nånstans på nätet när jag letade efter regler. Äras den som äras skall, fast jag kommer inte ihåg precis var. biggrin.gif
herkules
dom är inte fel att skriva. jag kan tycka att det inte spelar ngn roll, huvudsaken är ju att folk förstår.
Eva i Skåne
CITAT (Blomstertanten @ 17-11-2011, 20:57) *
Är det inte tvärtom? Att man byter ut dem mot dom för att det skall vara lite "ofinare" flirting.gif

Nej, som jag tänker (och som jag tror Ruda menar) så är det de som inte är säkra om det ska vara de eller dem och som lärt sig att dom är talspråk som chansar på dem för att det är "finare" är dom. dunno.gif

Gossen Ruda
CITAT (Eva i Skåne @ 17-11-2011, 23:08) *
Nej, som jag tänker (och som jag tror Ruda menar) så är det de som inte är säkra om det ska vara de eller dem och som lärt sig att dom är talspråk som chansar på dem för att det är "finare" är dom. dunno.gif

Exakt. Jag får fö spader när jag ser någon börja en mening med dem. Möjligheten till detta FINNS inte i svenskan.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 17-11-2011, 17:06) *
Ni som är osäkra: skriv dom!! ---

tummenupp.gif
Berith
Jag skriver dom, även om jag nog känner till skillnaden på de och dem. Att en del skriver dem istället för dom kan bli mer fel än misstaget mellan de och dem. "Jag ska ta dem röda skorna idag."
Skruttis
CITAT (xlxl67 @ 17-11-2011, 21:12) *
Första regeln. Dom finns inte - glömt det. Låter hemskt och ryser!

Gossen har en bra regel i övrigt.

Ngt jag har svårare för är när man använder han istället för honom wink.gif

Fast i Värmland får man visst använda han i en del lägen.

Värmlänningarna har helt egna skrivregler. flirting.gif
Här får ni ett exempel på hur vi skriver:

Klag int tocken.
Va gla att du ôrker gå ôpp på môran
å att du har e säng å lägg dej i när kväel kommer.
Annars skull du ju bli stånas där.
Gossen Ruda
CITAT (Skruttis @ 18-11-2011, 09:56) *
Värmlänningarna har helt egna skrivregler. flirting.gif
Här får ni ett exempel på hur vi skriver:

Klag int tocken.

Och när man skall tacka för något heter det: Tock tock. smile.gif
Gita
CITAT (Blomstertanten @ 17-11-2011, 16:26) *
Dom är talspråk och är precis samma ord som skriftspråkets dem.

Dom kan bytas ut mot både de och dem, t.ex dom är inte hemma = de är inte hemma eller jag känner dom inte = jag känner dem inte,
Precis som många andra säger kan man alltid använda dom om man är osäker på om det skall vara de eller dem.
Gita
xlxl67
CITAT (Skruttis @ 18-11-2011, 09:56) *
...
Klag int tocken.

biggrin.gif (fast tocken förstod jag inte wink.gif)

CITAT (Gita @ 18-11-2011, 18:27) *
Dom kan bytas ut mot både de och dem, t.ex dom är inte hemma = de är inte hemma eller jag känner dom inte = jag känner dem inte,
Precis som många andra säger kan man alltid använda dom om man är osäker på om det skall vara de eller dem.
Gita

Om ni säger så får jag väl ge mig men i skrift ser det...sådär ut wink.gif
Myosotis
CITAT (xlxl67 @ 18-11-2011, 19:07) *
biggrin.gif (fast tocken förstod jag inte wink.gif)
Om ni säger så får jag väl ge mig men i skrift ser det...sådär ut wink.gif

Tocken är ju tuppen. sleep.gif

Jag tycker också att det är fult med dom i skrift, men hellre det än att snubbla över hopblandade de/dem.
Motti
Ordet dem låter lite gammeldags för mig jag skulle nog annvänt ordet "dom" !har inte kollat mina Cigg vad det står har slutat med det för längesedan,är ju så pass gammal så jag vet redan tummenupp.gif
mamamaggan
Dem är ju skriftspråk medan dom är talspråk . Vi säger ju inte dem utan dom och det även om det kanske står de.

Kommer inte ihåg reglerna för när vilket som ska användas utan det kommer automatiskt. När man läser mycket så ser man hur det ska användas d v s om man inte läser en del nyare böcker där man kan råka på helt felaktiga användningar av de och dem.
Berith
Ett annat liknande bryderi är när man i stället för och och att säger å. När det ska skrivas så blir det ofta fel, att man skriver det ena ordet när det istället borde vara det andra för att stämma med ordet det hör ihop med. Eller hur det nu var, läste det för ett tag sen nånstans.

"Sluta å klaga på hur jag blandar ihop orden!" Ska det vara "Sluta och klaga på hur jag blandar ihop orden!" eller "Sluta att klaga på hur jag blandar ihop orden!"?

Vet inte om det är ett bra exempel, men ni förstår nog hur jag undrar. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon