CITAT (Scout @ 18-11-2011, 12:58)

Har aldrig hört talas om sorten, har heller aldrig ätit squashblommmor, men det ser spännande ut, måste prova i sommar.
Plockar du dem innan de slagit ut eller när de är utslagna?
Vad fyller du dem med?
Bakar du in dem i frityrsmet eller friterar dem utan smet?
Jag plockar dem samma dag som jag ska tillaga dem, helst fullt utvecklade.
Jag brukar för det mesta använda hanblommor, men ibland tar jag honblommor som har små bebiszucchinis och då använder jag alltihop utan att ta isär dem, fyller och friterar hela konkarongen.
Det är viktigt att ta bort ståndare och pistill på blommorna, eftersom de smakar beskt. Det gör inget att blommorna går sönder lite grann.
Tar du hanblommor kan du gott ha kvar en bit av stjälken, den blir jättegod den med.
När jag var ung bodde jag två somrar i Firenze, och lärde mig äta blommorna som är en riktig höjdare.
Oftast friterar man dem som de är, det var först förra sommaren jag började fylla dem.
Man kan fylla med olika saker, men favoritreceptet är 200 g ricotta, en näve nyriven parmesan, rivet skal från en eko-citron, bladen från en liten knippa mynta (finhackade), lite chili efter behag, havssalt och svartpeppar.
Du kan också fylla med mozarella och sardeller, det är bara att googla.
Sen gör du en frityrsmet av 200 g vetemjöl, 3,5 dl torrt vitt vin och lite havssalt. Doppa och fritera - du kommer garanterat att gilla det...jag har inte träffat på någon som inte har gjort det.
Bifogar en bild hur de ser ut när de är friterade.
[attachment=66230:zucchini3.jpg]