Gaia
Hej!
Jag odlar varje år zucchini, gillar att använda både frukterna och blommorna i köket. Friterade zucchiniblommor är bland det godaste jag vet och varje år får jag hejda mig så jag inte plockar av varenda blomma på plantorna smile.gif
För ett tag sedan läste jag att det fanns en speciell sort som mest utvecklar en massa blommor men nästan inga frukter.
Hittade frö här och har beställt.
Är det någon som har provat den här typen av zucchini? Blir blommorna lika stora som vanligt eller rentav större?

Bifogar en bild från i somras av fyllda zucchini-blommor som väntar på fritering :-)
[attachment=66196:zucchini2.jpg]
Scout
Har aldrig hört talas om sorten, har heller aldrig ätit squashblommmor, men det ser spännande ut, måste prova i sommar.

Plockar du dem innan de slagit ut eller när de är utslagna?
Vad fyller du dem med?
Bakar du in dem i frityrsmet eller friterar dem utan smet?
Gaia
CITAT (Scout @ 18-11-2011, 12:58) *
Har aldrig hört talas om sorten, har heller aldrig ätit squashblommmor, men det ser spännande ut, måste prova i sommar.

Plockar du dem innan de slagit ut eller när de är utslagna?
Vad fyller du dem med?
Bakar du in dem i frityrsmet eller friterar dem utan smet?

Jag plockar dem samma dag som jag ska tillaga dem, helst fullt utvecklade.
Jag brukar för det mesta använda hanblommor, men ibland tar jag honblommor som har små bebiszucchinis och då använder jag alltihop utan att ta isär dem, fyller och friterar hela konkarongen.
Det är viktigt att ta bort ståndare och pistill på blommorna, eftersom de smakar beskt. Det gör inget att blommorna går sönder lite grann.
Tar du hanblommor kan du gott ha kvar en bit av stjälken, den blir jättegod den med.

När jag var ung bodde jag två somrar i Firenze, och lärde mig äta blommorna som är en riktig höjdare.
Oftast friterar man dem som de är, det var först förra sommaren jag började fylla dem.
Man kan fylla med olika saker, men favoritreceptet är 200 g ricotta, en näve nyriven parmesan, rivet skal från en eko-citron, bladen från en liten knippa mynta (finhackade), lite chili efter behag, havssalt och svartpeppar.
Du kan också fylla med mozarella och sardeller, det är bara att googla.

Sen gör du en frityrsmet av 200 g vetemjöl, 3,5 dl torrt vitt vin och lite havssalt. Doppa och fritera - du kommer garanterat att gilla det...jag har inte träffat på någon som inte har gjort det.
Bifogar en bild hur de ser ut när de är friterade.
[attachment=66230:zucchini3.jpg]

johanna_zon3
Ser väldigt gott ut! Sparar recepten :-)!

/Johanna
Singoalla
Men vad glad jag blir! Tidigare idag såg jag ett avsnitt av "River cottage veg" där de fyller zucchiniblommor med olika godsaker och jag blev jättesugen. Ska nog plantera några plantor av den här sorten bredvid min andra zucchini. Hur många frön får man i påsen Gaia?
Gaia
CITAT (johanna_zon3 @ 27-11-2011, 09:16) *
Ser väldigt gott ut! Sparar recepten :-)!

/Johanna

Gillar du zucchini så kommer du att gilla blommorna :-)
Gaia
CITAT (Singoalla @ 30-11-2011, 16:49) *
Men vad glad jag blir! Tidigare idag såg jag ett avsnitt av "River cottage veg" där de fyller zucchiniblommor med olika godsaker och jag blev jättesugen. Ska nog plantera några plantor av den här sorten bredvid min andra zucchini. Hur många frön får man i påsen Gaia?

Jag öppnade påsen och kollade - det fanns 18 frön. Det blir många plantor och många blommor Singoalla :-)
"River cottage veg" har jag aldrig hört talas om - vilken kanal går det på?
Singoalla
CITAT (Gaia @ 01-12-2011, 20:47) *
Jag öppnade påsen och kollade - det fanns 18 frön. Det blir många plantor och många blommor Singoalla :-)
"River cottage veg" har jag aldrig hört talas om - vilken kanal går det på?

Oj, ja det får inte plats på min lilla lott. Men det är säkert någon annan på området som vill ha.

River cottage veg har jag sett på youtube, jag vet inte om någon svensk kanal sänder det. Men det "vanliga" river cottage har svt sänt under namnet "Det goda livet". Rekommenderas!
merlin68
Tack för länken, har inte provat sorten men ska beställa den inför nästa vår tummenupp.gif Jag är också en stor älskare av friterade zucchiniblommor. Jag blandar ibland riven gran pandano/parmesan i frityrsmeten och kryddar med lite extra cajennpeppar:)
Pasta med stekta zucchiniblommor med majoran och basilika och mycket parmesan är en annan favorit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon