Full version: Akvariefiskar
merlin68
Mina praktbarber börjar se ut som pensionärer nu. Det syns liksom på deras ansikten som ser ut som gamla gubbars giggle.gif De är dryga fem år gamla och nu undrar jag hur gamla kan de bli egentligen? Har också skalare och siamesisk algätare som jag antar kan bli rätt samla eller?
Någon som kan det här med fiskar och/eller har egna erfarenheter confused.gif
Gossen Ruda
Om de får ha hälsan så ungefärlig ålder: tetror några till 5 år, karpar(inkl barber) 5-10, cichlider över 10. Jag hade en gång ett par guldbarber jag tröttnat på och bara väntade på att de skulle kila vidare. Jag fick vänta. biggrin.gif Jag tror de blev uppåt 10-15 år.
Alexander-VG-zon3
Här finns några med;
http://www.aquarium-bbs.de/fisch/alter/f-alter.htm
Anki på Öland
Har en Praktbotia (tror jag den heter) som är drygt 15 år. En rolig fisk, ligger på botten och sover på sidan så man tror den är död...
addo
CITAT (Anki på Öland @ 17-11-2011, 22:39) *
Har en Praktbotia (tror jag den heter) som är drygt 15 år. En rolig fisk, ligger på botten och sover på sidan så man tror den är död...

Praktbotior är roliga fiskar, dom är förövrigt utrotade i det vilda och arten har endast överleft tackvare att dom odlas för akvariehobbyn.

Jo, förresten dom är stimfiskar så din firre skulle nog bli väldigt glad om den fick ett par kompisar, då sover dom ofta i en hög smile.gif
Alexander-VG-zon3
Oj trodde inte dom var utrotade i det vilda, får annars är det ju alltid vildfångade som funnits. För jag vet ju att man inte tar större praktbotior i det vilda imed att dom ska kunna föröka sig. Men med tanke på den mängden ungdjur som exporteras från det vilda så är det klart att det minskar.

Stora akvarium är också ett måste. Mitt gäng börjar kännas för stora för mitt 375L.
Robbanp
Med tanke på att ingen lyckats odla praktbotia (Botia maracantus) kommersiellt, det finns rykten om ett par lyckade hobbyodlingar, så betvivlar jag starkt att de skulle vara utrotade. Då skulle priset på de som finns kvar i handeln skena iväg rejält. Var har du hört att de skulle vara utrotade? Dessutom är det (obekräftat) en populär matfisk hemma i Indien.

Det är en väldigt populär akvariefisk som tyvärr sällan kan hanteras ordentligt. Den är väldigt tålig och överlever därför länge den vanvård den utsätts för. Det är som sagt en stimfisk och att hålla dem ensamma eller i för små grupper gränsar till djurplågeri, dessutom är den väldigt långlivad och kan i akvarium bli över 30 cm lång vilket kräver rejäla utrymmen./
Gossen Ruda
CITAT (Robbanp @ 18-11-2011, 10:53) *
Med tanke på att ingen lyckats odla praktbotia (Botia maracantus) kommersiellt, det finns rykten om ett par lyckade hobbyodlingar, så betvivlar jag starkt att de skulle vara utrotade. Då skulle priset på de som finns kvar i handeln skena iväg rejält. Var har du hört att de skulle vara utrotade? Dessutom är det (obekräftat) en populär matfisk hemma i Indien.

Det är en väldigt populär akvariefisk som tyvärr sällan kan hanteras ordentligt. Den är väldigt tålig och överlever därför länge den vanvård den utsätts för. Det är som sagt en stimfisk och att hålla dem ensamma eller i för små grupper gränsar till djurplågeri, dessutom är den väldigt långlivad och kan i akvarium bli över 30 cm lång vilket kräver rejäla utrymmen./

Jag hade 4 stycken väldigt länge, ca 15 år. De höll alltid ihop och drog fram som att litet gäng i akvariet.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Robbanp @ 18-11-2011, 10:53) *

Det finns dock odlingar med hormonbehandlingar i USA och Asien, men. Men har inte heller hört nåt om det. Jag har försökt innan en längre tid med mina tjockisar och få till lek med diverse olika trix. Svårt.
addo
Sorry, jag blandade i hop den med eldstjärten vilken är utrotad.
Dock odlas praktbotian flitigt med hormonbehandlingar, precis som Flaxss nämde.
Kryddan03
CITAT (addo @ 18-11-2011, 16:24) *
Sorry, jag blandade i hop den med eldstjärten vilken är utrotad.
Dock odlas praktbotian flitigt med hormonbehandlingar, precis som Flaxss nämde.

Lite uppdatering angående eldstjärt (Epalzeorhynchos bicolor):
"Formerly it was thought to be Extinct in the Wild, but recent information confirms that the species is still extant (C. Vidthayanon pers. comm.), but very localised, in the Chao Phraya."
Källa: IUCN Red list
Robbanp
Jasså, de har kommit igång med hormonodlingar. Det var några år sedan jag höll mig uppdaterad om vad som hände i den branchen. Då hade de inte lyckats mer än i enstaka obekräftade fall.
Gossen Ruda
Beträffande eldstjärten. Visste inte att den nästan utrotats men människan är sån. Man vill ha och ha. Blir den sällsynt stiger priset vilket gör den attraktivare märkligt nog. Samtidigt blir den lönsammare att fånga tills den tar slut. Jag har haft eldstjärt några gånger men är tveksam till den. Som liten är den fin och går bra ihop med andra fiskar inkl artfränder. Ju större den blir dessto mer ofördragsam blir den, först mot artfränden men till slut mot alla andra fiskar. Annars är det en bra indikator på nitrithalten i karet, det är ofta den första som reagerar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Robbanp @ 19-11-2011, 09:33) *
Jasså, de har kommit igång med hormonodlingar. Det var några år sedan jag höll mig uppdaterad om vad som hände i den branchen. Då hade de inte lyckats mer än i enstaka obekräftade fall.

Även hybrider med pakistanbotia och praktbotia finns läste jag på ett forum nu när jag sökte om det. Man made. Vet inte vad jag tycker om det egentligen.
Alexander-VG-zon3
Eldstjärt är inte så agressiva om man håller dom i större grupper (samma art) i stora akvarium med lite mer fart på vattnet, men även om man bara har en så vill dom inte vara i små akvarium. Ensamma i mindre akvarium blir dom mer aggressiva eller i små grupper i små akvarium. Min gamla är snäll, han är där faktiskt ensam i det karet men har utrymme att röra sig på.
merlin68
Tack för listan om akvariefiskars ålder flaxss thanks.gif Nu vet jag att mina små barber är väldigt gamla, hoppas de hänger med ett tag till crying.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon