Lasse Lundin
Hej!
Rubriken är satt för att någon skall bli nyfiken och komma med ett svar...

Jag har en vinranka som kanske är 10 år gammal. Själva stammen är cirka 2 meter hög och 5 cm tjock.
Den har stått vid husknuten i "backen" och sen letts in under plasttaket på altanen där den spridit sig rejält.
Förra året byggde vi ett isolerat utrum och var tvungen att klippa ner och gräva upp vinrankan.
Trodde aldrig att det skulle gå så jag var väl inte så försiktig utan stoppade ner den i en stor (cirka 25-30 liter) kruka mest på skoj.
Där tog den sig bra så jag lyfte in den i uterummet. Första sommaren gick det bra, den spred sig igen men gav inga druvor men det må väl vara hänt som den behandlades.
I sommar "tvärstannade" den! Bladen slog ut och rankorna växte väl en bit men sen var det stopp.
Den varken vissnade eller växte. Bladen slokade men ramlade inte av förrän nu på senhösten.

Vet inte vad detta beror på. För lite vatten, för liten kruka, för lite näring. När den stod ute vattnade vi den knappast alls trots att den stod nära dränerad husgrund och gödsla gjorde vi aldrig.

Nu till själva frågan; kan det vara någon idé att göra ett hål i väggen, plantera roten utanför och leda in stammen. För att inte förstöra klimatet får väl hålet göras ganska litet och sedan isoleras mjukt.
När i så fall skall detta göras?

Om detta inte är en bra idé, hur stor kruka behöver den för att stå inne? Värmen i uterummet är väldigt skiftande. På sommaren när vi inte är hemma och vädrar kan det vara upp till 40-50 grader därinne.
På vintern håller vi minst 8-10 grader men på helger drar vi upp det till 20.

Tacksam för alla goda idéer.

Lasse
RibesRubusVitis
Måste du ha den inomhus alls? 40-50 grader kan ta död på det mesta, och fotosyntesen har för längesedan upphört. Får du å andra sidan minus 40-50 utomhus på vintern går inte det heller, men många sorter klarar minus 30.
Vinrankans rötter kan i naturen gå tio meter ner i jorden, eftersom de trivs på så usla jordar där inget annat går att odla. (Det går att göra bonsai även av en vinranka, men det måste vara ett rimligt förhållande mellan lövverk och rotsystem.)
Vill du ändå ha den inne, skaffa en rejält stor kruka eller kanske en tunna, hellre hög och smal än låg och bred. Och se till att ventilera så växten inte kokar ihjäl. Du minskar också risken för mjöldagg och andra sjukdomar.
Visst kan du även plantera utomhus och leda in stammen, men då kan du lika gärna passa på att förnya växten med avläggare eller sticklingar och börja om från början. Varje gång man flyttar förlorar man ändå något års tillväxt.
Bassam
Hej
Vinranka rötter kan klara sig till gradar-50 beroende på sorten, men de kan klarar mera minus om snö täcker jorden under vinter, men de behöver stort och djupt krukor, för att de har långt rötter.
H,Bassam
CillaM
Jag har hört från vinodlare i Italien att vinrankans rötter kan gå ner till 40 meters djup! Så jag föreslår att Lasse tar och planterar den utomhus innan han har ihjäl plantan. Dock vet jag inte var du bor Lasse men om du har milt väder nu så plantera nu!
Lasse Lundin
Jag bor i Huddinge, söder om Stockholm, så jag förstår inte varför två av er pratar om MINUS 50 grader?
Den har klarat sig och växt bra utomhus i tio år men det är nu, när den står inne som den mår dåligt.
I Grekland, Frankrike och Italien är det ju inte alls konstigt med hög värme på sommaren.

Men frågan var ju om det kan vara en idé att plantera roten utanför och leda stammen in genom väggen till uterummet? Om sedan rötterna växer 30 eller 50 meter ner hör kanske inte riktigt hit?

Hur stor kruka behöver man för en vinranka i liter räknat?

Lasse
CillaM
De hör väl i högsta grad till saken om vinrankan kan ge så långa rötter ifall du har tänkt att plantera den i en fjuttig kruka?! Och i det här fallet måste jag säga att en kruka, oavsett hur stor den är, räcker inte till för att ge den näring som en vinplanta behöver. Och en kruka skulle jag själv aldrig plantera den i men ska du absolut ha det så gör som Ribes skrev, en högre än bred tunna. Och sedan är det inte näringen ovanfrån som gör att den trivs, det är näringen i marken, i form av mineraler, som är det viktiga så det måste du på nåt vis lösa. Vinplantor behöver en köldperiod för att ge vin. Även i de varmare länderna så finns vinter, även om det är relativt med våra vintrar.

Har du en härdig vinranka så går det alldeles utmärkt att plantera ut den nu men kan vara trögstartad i vår, har den väl tagit sig så kan du ju leda in rankorna under tak men om du tittat noga på en vinstam som varje år ger mycket druvor, och som beskärs hårt, så ser du att den är inget vidare hög, även i hög ålder och jag tror absolut inte på att den skulle överleva ett klimat där det ena sidan är varmare och på den andra sidan är riktigt kallt.

Vinplantorna VI har växer inne i ett av våra växthus, de får växa ut med sina rankor genom dörr och takfönster under sommaren och skapar samtidigt ett skuggande tak för de andra växterna i växthuset.
Lasse Lundin
Ok, jag förstår. Det är alltså ingen större idé att försöka få den att trivas inomhus, ja vårt uterum är väl närmast att beteckna som ett sådant.
När vi bara hade ett plasttak var det härligt att se hela takets undersida täckas av vinrankor och druvor.
Dessutom gav ju plantan en skön skugga varma sommardagar.

Jag insåg nog att krukan var lite för liten och det var därför jag tänkte lösa problemet med att sätta roten på utsidan där den kunde nå både näring och fukt, och själva lövverket på insidan till glädje för oss.

Jag får väl hitta en plats utomhus, kanske en pergola, där den får göra ett försök.

Tack för råd o dåd

mvh
Lasse
CillaM
Lycka till och det kommer gå alldeles utmärkt med din vinplanta. Led in rankorna under sommaren, njut av druvorna och beskär din planta rejält vartannat år, och lättare de andra åren runt nyår. Vi beskar våra hårt i år o det blev inte mycket druvor jämfört med förra året då vi gjorde mängder med underbar god marmelad. En sak bara, när alla blad är vissna, typ nu på hösten så ta ut allt, även de som ännu sitter kvar på rankorna. Detta för att undvika mögel i luften. Är man inte allergisk så kan man lätt bli det av möglet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon