Jag har tillgång till mängder av löv.
Kan man använda dessa för att tillverka bra planteringsjord för vårens omskolningar?
Man kan ju stoppa massa gräsklipp och sand i svarta säckar och det blir ---- jord över vintern.
Kan man göra något liknande med löv?
kerstinbern
18-11-2011, 07:16
Ja, men du behöver komplettera med sand också efteråt, för att öka genomsläppligheten. Dessutom blir det ganska näringsfattig jord, eftersom höstlöv inte innehåller speciellt mycket kväve.
Lövjord + sand skulle bli såjord alltså?
Gossen Ruda
18-11-2011, 13:07
Det beror lite på HUR mycket löv du har och av vilken sort. Löv som multnar blir inte så mycket i slutändan, lövförnan i naturen har uppkommit under många år. Packar man löv multnar de dessutom långsamt för det blir kompakta lager. Jag har gjort de flesta misstagen.
Löv blir eg. väldigt fin kompostjord, fluffig och trevlig - men det tar tid om man har mest löv i komposten. Varva med annat, så mycket som möjligt, så får du en snabbare jord.
Enligt böckerna jag läser i gör man exvis i trädgårdslandet England gärna komposter som nästan uteslutande består av löv, man varvar med lite jord bara. Dem vänds ett par gånger om året och tar kanske 2-3 år innan det blivit riktig jord, men den jorden sägs vara den allra bästa för odling av det mesta, porös, lagom syre- och vattenhållande och fin på alla sätt.
Själv täcker jag mina grönsaksland med bland annat en massa löv på hösten - det får ligga på hela vintern. På så sätt får man ett skyddande lager som gör att tjälen inte går ned så djupt/snabbt, och därmed jobbar daggmaskarna längre. Det blir finfin jord. På våren skrapar man bort denna täckning för att värma upp jorden före sådd. Då har det mesta brutits ned faktiskt. Resten lägger jag i kompost.
Eklo, just så har jag gjort i år för första gången ordentligt , täckt allt med 30 cm löv!!
Jag har täckt med gräsklipp många år, men inte haft så mycket löv på hösten förr.
Nu kom jag på att samma ställe som levererar mig ett par traktorflak gräs på vår-sommaren, kan ju leverera flera kubik löv också!
Jag frågade och fick två bautalass!!
Så därifrån kommer min fråga om att göra eget jord till omskolningarna.
Jag köper varje år 10 säck Hasselfors ekologiska älg-jord och tänker inte köpa något annat( köpte deras grönsaksjord två år sen och gör inte om misstaget igen, jag har inte råd att missa fina plantor! )
Funderar varje år att tillverka eget, men blir för lat på höstkanten att samla gräsklippet i säckar....
Det där att göra jord av gräsklipp. Jag har läst att man ska blanda i sand och som sag varit för trött för att blanda något på hösten. Skulle man kunna göra blandningen med sand först på våren och bara
packa in gräs i tät påse och låta den förmultna ensam där i påsen?
Gossen Ruda
18-11-2011, 20:20
Med de mängderna kan du nog få ut lite lövjord. Du måste dock blanda löven med något, jord eller sand, så att de inte packas ihop och dessutom röra om då och då.
CITAT (katah @ 18-11-2011, 18:57)

Det där att göra jord av gräsklipp. Jag har läst att man ska blanda i sand och som sag varit för trött för att blanda något på hösten. Skulle man kunna göra blandningen med sand först på våren och bara
packa in gräs i tät påse och låta den förmultna ensam där i påsen?
Hm, om du läser lite Åke Sandstedt (heter han så?) som är den som provat sig fram och skrivit mest om sandodling, täckodling och fr a om odling i egentillverkad s sand/gräs- jord tror jag du får mer handfasta erfarenheter och råd. För mig låter ditt förslag mer som att tillverka ensilage än jord. Men ensilage bör man väl kunna använda till täckning, dock tror jag att blandningen av gräset (med sand) är en förutsättning för att det ska bli jord och inte jäst gräs.
Hej
Problem är att de fattiga på näring så vi blandade dem med flytande gödning efter typ av växter som ska plantera i dem.
H.Bassam
Om du använder Bokashi, så kan du blanda det med löv och få fin jord.
www.bokashi.se/
CITAT (EKLO @ 18-11-2011, 23:16)

Hm, om du läser lite Åke Sandstedt (heter han så?) ...
Nils Åkerstedt heter han men han skulle säkert gilla ditt namn så som han förordar odling i sand!
Här kan man läsa mer.
CITAT (Peztis @ 20-11-2011, 22:27)

Nils Åkerstedt heter han men han skulle säkert gilla ditt namn så som han förordar odling i sand!
Här kan man läsa mer.
Hi hi - ja det kan man sannerligen kalla en freudian slip.
ok, då tror jag att jag ger mig ännu en gång...
Jag behöver bättre utrymmen för jordexperiment helt enkelt och fortsätter att köpa min hasselfors.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.