Gustav Holst
17-11-2011, 22:20
Hej!
Är ny här på forumet. Har precis köpt ett hus med 3500 kvadratmeter
trädgård och är enormt sugen på att börja odla till våren. Saken är den
att marken är rejält övervuxen med sly plus att den är gropig och dan. Själva
jorden verkar det dock inte vara något fel på, hyftsat väldränerad lerjord där det odlats
förut, senast i somras ett stort potatisland (just där var det ingen sly) samt att
det finns fina äppelträd och vinbärsbuskar. Min fråga, som den nybörjare jag är,
kan man helt enkelt skrapa av ytskiktet (efter att ha röjt) med en liten bulldozer
för att sen så gräsmatta och anlägga odlingsbäddar...?
Hej
Du kan göra det, men om du skrapade bort det djupare du kommer att bli av mera av ogräs rötter.
H.Bassam
ingrids
18-11-2011, 07:39
Tänk på att matjordslagret sällan är särskilt djupt - om du forslar bort 30-40 cm har du kanske inte mycket matjordslager kvar att odla i om du inte fyller på med ny jord. Om du inte forslar bort 30-40 cm har du en hel del ogräsrötter kvar. Lite osäker på om din bulldozer plan är den bästa, men jag jobbar långsamt i min trädgård och försöker inte lösa hela på en säsong så jag kanske inte är den bästa att ge råd i det här fallet.
malcolm
18-11-2011, 08:46
Skall det bara vara gräsmatta kan man låta det gamla ytskiktet vara kvar och bara fylla på med jord sedan man rensat bort sly och liknande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.