Carl

Ett nytt parti med en fråga utrota vargen

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13952186.ab

Ska man skratta eller gråta
malcolm
-cry-.gif
Davidivov
/cry
Huggorm
Enfrågeparti, jag skulle aldrig rösta på dem och förlora min rösts påverkan på resten av politiken. Så viktig är inte vargfrågan.
herkules
mentala kalhyggen
Överbölingen
Det var det mest fåniga jag hört med politisk underton.
Motti
Och vilka djur ska vi ha utrotningsparti för nästa gång ?Man bara häpnar över att det finns folk som orkar angagera sig i det slap.gif eget parti för att utrota Vargen !all sin da fear.gif
Myosotis
CITAT (Motti @ 18-11-2011, 22:33) *
Och vilka djur ska vi ha utrotningsparti för nästa gång ?

Svartvit flugsnappare! yahoo.gif
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 18-11-2011, 23:11) *
Svartvit flugsnappare! yahoo.gif

Nu blev jag förvånad. Jag har visserligen förstått att du ogillar dem, men inte trodde jag du avskydde dem så mycket ohmy.gif
Myosotis
Jag ska bli partiordförande biggrin.gif

wink.gif
Huggorm
Jag tror du skulle sakna deras ljuva kvitter om det inte fanns där, det skulle inte bli en riktig sommar om det uteblev wink.gif
Motti
Hellre då Canadagässen !starta ett utrotningspartie för dom där skulle jag då passa ypperligt som Ordförande eftersom de förpestar vår tillvaro med kilovis med bajs på våran tomt och att vi dessutom får övermotionera varje vår för att jaga bort dom crazy.gif
Myosotis
CITAT (Motti @ 18-11-2011, 23:44) *
övermotionera

Ja det låter ju farligt naughty.gif

Kanadagåsen är inte inhemsk så den ska inte vara här egentligen, men lite viktigare att utrota mink. Det hade varit ett parti jag skulle kunna rösta på!
Motti
Mink har vi här vid stranden brukar se dom på vintern och dom är ju bra vackra mor snön ;)men de äter Kräfftor som sjutton så bonden här i byn har annställt en minkfångare som sätter ut fällor nu .Vi blev varnade av bonden därför att vi har katt men han väger 7 kilo och kommer inte in i en Minkfälla Mink de är heller inte inhemska precis som Canadagässen inga naturliga fiende därmed ingen åtgång på dom,TYVÄR !
Huggorm
Nu väntar vi bara på att någon skall säga sig vilja utrota fästingarna också
malcolm
CITAT (Huggorm @ 18-11-2011, 13:49) *
Enfrågeparti, jag skulle aldrig rösta på dem och förlora min rösts påverkan på resten av politiken. Så viktig är inte vargfrågan.

Jag har röstat på ett enfrågeparti en gång, det var när man planerade att bygga en flygplats i skogen där jag bor vilket skulle ha förstört ett stort naturområde och dragit på sig massor av trafik. det blev ingen flygplats och sedan har jag inte hört något mer om det.
ingrid fuxwall
CITAT (Huggorm @ 19-11-2011, 10:18) *
Nu väntar vi bara på att någon skall säga sig vilja utrota fästingarna också

Är vi alltså två styckern som är ense om detta??
omk
CITAT (ingrid fuxwall @ 19-11-2011, 18:53) *
Är vi alltså två styckern som är ense om detta??

3
Anma
Ja, fästingar gör väl ingen som helst nytta. Rätta mig om jag har fel.
jaj-51
Mördarsnigel tycker jag skal utvisas till sitt hemland.

Den har tyvärr orsakat mängder av giftspridning.
mamamaggan
CITAT (jaj-51 @ 19-11-2011, 22:36) *
Mördarsnigel tycker jag skal utvisas till sitt hemland.

Den har tyvärr orsakat mängder av giftspridning.

Mitt i prick ! Det skulle jag kunna rösta för .
Carl

Spanien är ett EU-land. Vi kan inte utvisa en EU-snigel. Dom har rätt att vara här.
Huggorm
CITAT (Carl @ 20-11-2011, 08:49) *
Spanien är ett EU-land. Vi kan inte utvisa en EU-snigel. Dom har rätt att vara här.

Då bildar vi medborgargarde och tar lagen i egna händer. På med de vita huvorna!
Anma
CITAT (Huggorm @ 20-11-2011, 09:52) *
Då bildar vi medborgargarde och tar lagen i egna händer. På med de vita huvorna!

Man kan ju köra hitlervarianten och ha ihjäl alla istället för att skicka hem?
Huggorm
CITAT (Anma @ 20-11-2011, 13:14) *
Man kan ju köra hitlervarianten och ha ihjäl alla istället för att skicka hem?

En taktik som visat sig effektiv mer än en gång genom historiens lopp, och som fortfarande praktiseras på vissa håll
jaj-51
CITAT (Carl @ 20-11-2011, 08:49) *

Ja, Spanien har ju koloniserat många områden genom tiderna.
Vi är kanske en koloni som bara skall skövlas ut lite försiktigt.

kompiskram.gif
aanderss
löjligt
jaj-51
CITAT (aanderss @ 26-11-2011, 16:33) *
löjligt

vi andra har roligt
ingrid fuxwall
Så fort jag hittar en fästing på mig eller djuren så har jag ihjäl dem och samma sak med de bruna sniglarna - det är på något sätt tillåtet.

Det finns mängder av vargar som bara försvinner eftersom de upplevs som skadedjur. Tror att jag läste i någon jakttidning att det är tvåsiffriga tal av vargar som prickas varje år.

Själv är jag för vargar så länge de inte är på min tomt och skadar min hund eller katt - Er åsikt?
jaj-51
CITAT (ingrid fuxwall @ 26-11-2011, 20:23) *
Så fort jag hittar en fästing på mig eller djuren så har jag ihjäl dem och samma sak med de bruna sniglarna - det är på något sätt tillåtet.

Det finns mängder av vargar som bara försvinner eftersom de upplevs som skadedjur. Tror att jag läste i någon jakttidning att det är tvåsiffriga tal av vargar som prickas varje år.

Själv är jag för vargar så länge de inte är på min tomt och skadar min hund eller katt - Er åsikt?

O ja tror nog att de flesta är för vargen om den är någon annan stans.
Blir ju lite skilnad om den jagar på min tomt och äter mina skydslingar.
andersen
Risken finns att det blir som rubriken säjer...Jägarförbund vill utrota vargen
gnon49
CITAT (andersen @ 08-01-2012, 15:15) *
Risken finns att det blir som rubriken säjer...Jägarförbund vill utrota vargen

Är nog bra att jägarförbundet visar sitt rätta ansikte. Ordet utrota verkar vara ordet för dagen. Tack o lov så väger förhoppningsvis jägarförbundets åsikter lätt
i rovdjursdebatten. Extrema åsikter kan aldrig tas på allvar.
Kryddan03
CITAT (gnon49 @ 08-01-2012, 15:27) *
Är nog bra att jägarförbundet visar sitt rätta ansikte. Ordet utrota verkar vara ordet för dagen. Tack o lov så väger förhoppningsvis jägarförbundets åsikter lätt
i rovdjursdebatten. Extrema åsikter kan aldrig tas på allvar.

Det är Jägarnas Riksförbund - Landsbygdens Jägare - inte Svenska Jägareförbundet som har författat skrivelsen.

Jägarnas Riksförbund - Landsbygdens Jägare är en, i jämförelse med Svenska Jägareförbundet, liten förening (30 000 mot knappa 200 000). Enligt artikeln verkar det vara ungefär hälften av deras medlemmar som ställer sig bakom skrivelsen.

Rätt skall vara rätt, eller hur?

(Känns lite som jägarnas "Skåneparti" el liknande när man kollar lite mer om dem...)
gnon49
CITAT (Kryddan03 @ 08-01-2012, 23:10) *
Det är Jägarnas Riksförbund - Landsbygdens Jägare - inte Svenska Jägareförbundet som har författat skrivelsen.

Jägarnas Riksförbund - Landsbygdens Jägare är en, i jämförelse med Svenska Jägareförbundet, liten förening (30 000 mot knappa 200 000). Enligt artikeln verkar det vara ungefär hälften av deras medlemmar som ställer sig bakom skrivelsen.

Rätt skall vara rätt, eller hur?

(Känns lite som jägarnas "Skåneparti" el liknande när man kollar lite mer om dem...)

Jag läste nog slarvigt. Har ju inget emot jägare. Bara dom med extrema åsikter i vargfrågan. Eller Lo för den delen med. yes.gif
Anma
CITAT (jaj-51 @ 27-11-2011, 07:35) *
O ja tror nog att de flesta är för vargen om den är någon annan stans.
Blir ju lite skilnad om den jagar på min tomt och äter mina skydslingar.

Jag är för varg, ändå har jag mött en på min gata för några år sedan. Inte så väst många mil härifrån finns en hel vargflock i skogen.
omk
Det kanske är Jägarstammen som är för stor ?? g.gif
Pirum
Helt galet förslag, men det bottnar delvis i stor arrogans och okunskap från vargfrämjare som inte förstår att vargen också medför en del problem. Jag är övertygad om att folk flest, även i "varglänen", vill ha varg, men de vill inte bli överkörda. Det finns en konflikt mellan stad och land, mellan regenter och undersåtar, det är därför den här frågan blir så infekterad tror jag. Det är väldigt lätt att vilja ha A, B och C, "men inte här... utan DÄR". Eller tycka att A, B och C borde ha mer pengar...men inte mina pengar, VÅRA pengar...". Grundläggande i demokrati är att de som fattar besluten också ska påverkas (drabbas) av dem, ibland är det inte möjligt men alltför ofta är glappet för stort mellan bestämmande och utförande, mellan den som bestämmer något och den som får leva med konsekvenserna. Demokratiglapp i den här frågan tycker jag. Alltid problematiskt när något bestäms nationellt, och i huvudsak får konsekvenser regionalt, eller lokalt, därför behövs mer ödmjukhet när sådana beslut ska förankras och fattas. Annars känner folk sig överkörda och sätter ner klackarna, alternativt vänder om och går en mer extrem väg. Politiker fattar ofta beslut som inte är förankrade i befolkningen, med förhoppningen om att folk nog ska lära/ändra sig, men ibland kan det bara bättre att vänta och förankra först. I vargfrågan var det bråttom, pga vargens utsatta läge, men mer förståelse för problematiken hade varit önskvärt. Att få älgjakten havererad är för många ungefär som om helt plötsligt flygresor förbjöds, Stockholms skärgård stängdes av för fritidsbåtar (för att värna natur- och fågelliv), hemmaodling av potatis kriminaliserades eftersom man inte är registrerad EU-jordbrukare och konkurrerar illegalt, eller, ja, ni förstår...
Gossen Ruda
CITAT (Pirum @ 09-01-2012, 09:16) *
Helt galet förslag, men det bottnar delvis i stor arrogans och okunskap från vargfrämjare som inte förstår att vargen också medför en del problem. Jag är övertygad om att folk flest, även i "varglänen", vill ha varg, men de vill inte bli överkörda. Det finns en konflikt mellan stad och land, mellan regenter och undersåtar, det är därför den här frågan blir så infekterad tror jag. Det är väldigt lätt att vilja ha A, B och C, "men inte här... utan DÄR". Eller tycka att A, B och C borde ha mer pengar...men inte mina pengar, VÅRA pengar...". Grundläggande i demokrati är att de som fattar besluten också ska påverkas (drabbas) av dem, ibland är det inte möjligt men alltför ofta är glappet för stort mellan bestämmande och utförande, mellan den som bestämmer något och den som får leva med konsekvenserna. Demokratiglapp i den här frågan tycker jag. Alltid problematiskt när något bestäms nationellt, och i huvudsak får konsekvenser regionalt, eller lokalt, därför behövs mer ödmjukhet när sådana beslut ska förankras och fattas. Annars känner folk sig överkörda och sätter ner klackarna, alternativt vänder om och går en mer extrem väg. Politiker fattar ofta beslut som inte är förankrade i befolkningen, med förhoppningen om att folk nog ska lära/ändra sig, men ibland kan det bara bättre att vänta och förankra först. I vargfrågan var det bråttom, pga vargens utsatta läge, men mer förståelse för problematiken hade varit önskvärt. Att få älgjakten havererad är för många ungefär som om helt plötsligt flygresor förbjöds, Stockholms skärgård stängdes av för fritidsbåtar (för att värna natur- och fågelliv), hemmaodling av potatis kriminaliserades eftersom man inte är registrerad EU-jordbrukare och konkurrerar illegalt, eller, ja, ni förstår...

Mycket klokt skrivet. Man kan jämföra med att Länsytelsen här fick i uppdrag att ta fram två områden där varg skulle planteras ut. man valde ut två områden som skulle passa, bestämde och DÄREFTER informerade man lokalbefolkningen. Överkörning? Nej, mangling och krossning. Det i Tidaholmsområdet har redan fått sitt vargpar, honan sprang omgående hem till Dalarna så inte ens vargarna gillar saken.
jaj-51
Vilken tur man har när detvärsta som drabbr mig är mördarsniglar.
Här hjälper inga stängsel mot den naturliga inandringen, bara kemikalier och div mordredskap.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon