Motti
Har ni satt igång med juljusen ute ?eller väntar ni till nästa helg då det är addvent ?Själv har jag tjyvstartat lite med två krukor ute fulla av granris och med multiljus=mångfärgat för första gången !har alltid hållt mig till vita ljus men på landet kan man göra som man vill smile.gif
Läste i Vi i Villa att man kan ha 60 ledlampor och de tar =en 60 watts !Skönt att ha de här Julljusen i mörkret santa.gif Har någon här hittat på några egna ljusfenomen i år ?
Eva i Skåne
För första gången på massor av år bor jag i lägenhet och har inget träd att sätta belysning i, men en slinga på balkongen ska det bli. Ska ordna med det i veckan så det är klart till nästa söndag.
mojan
Ska förbereda i veckan som kommer. Brukar tända lördag kväll dvs kvällen före 1:a advent.
sqrulan
Jag har inget gjort men jag har sett att det står adventsstakar i vissa fönster. Det känns så konstigt eftersom vi inte har fått snö ännu, känns som höst ännu! confused.gif
Men det ska visst komma snö i morgon.
Peztis
Har tänkt att sätta upp slingan eller slingorna i morgon om det inte är allför ruggigt så att det är förberett. Men tänder dem gör jag inte förrän nästa helg.

Adventsljusstakarna tänds 1:a advent!

Och här har vi också färgad slinga i äppelträdet. Köpte LED-slingor som man kopplar ihop och så virar jag dem runt de grövsta grenarna.
Eva i Skåne
CITAT (sqrulan @ 19-11-2011, 11:52) *
Jag har inget gjort men jag har sett att det står adventsstakar i vissa fönster. Det känns så konstigt eftersom vi inte har fått snö ännu, känns som höst ännu! confused.gif
Men det ska visst komma snö i morgon.

Jag håller med om att det inte känns vintrigt eller juligt så det är inte lika inspirerande nu.
Redan förra helgen såg jag några tända adventsstakar. Det är ett ofog! På fredagen till adventshelgen kan jag tända, men två veckor före känns fel. Bor man på landet där det är mörkt har jag förståelse för det, men inte mitt i stan/byn.
Peztis
Har även ett enfärgat nät som jag tänkt sätta upp inne i växthuset på något sätt. Har dock ingen el där ännu så då blir det en sladd ute rakt över parkeringen och jag vet inte om jag vill ha det. Får väl hitta på något...
sqrulan
slap.gif Varför ska vissa förstöra gamla fina seder! Man ska INTE tända ljus före adventshelgen och jag tycker inte om att det finns tomtar och julsaker redan i oktober i affärerna. Semlor som bakas redan efter jul och mycket annat, det blir sååå fel! Jag är väldigt strikt i sånt och håller mej till dom gamla traditionerna.
abbbe
CITAT (sqrulan @ 19-11-2011, 12:05) *
slap.gif Varför ska vissa förstöra gamla fina seder! Man ska INTE tända ljus före adventshelgen och jag tycker inte om att det finns tomtar och julsaker redan i oktober i affärerna. Semlor som bakas redan efter jul och mycket annat, det blir sååå fel! Jag är väldigt strikt i sånt och håller mej till dom gamla traditionerna.

Men inte jag t.ex.
Peztis
CITAT (sqrulan @ 19-11-2011, 12:05) *

Jag är också sådan!

Däremot brukar jag låta slingorna sitta kvar under vintern, de åker inte bort vid Knut.
sqrulan
CITAT (Peztis @ 19-11-2011, 12:15) *
Jag är också sådan!

Däremot brukar jag låta slingorna sitta kvar under vintern, de åker inte bort vid Knut.

giggle.gif Här sitter slingorna kvar också, det är ju så mysigt då det är mörkt i jan/feb men då man inte tar bort dom före Påsk blir jag smått irriterad! rotfl.gif
Myosotis
Nej, det är för tidigt. Brukar i så fall ha en enkel vit oblinkande i tallen. Om det blir av så ska den upp första advent. Sen brukar den sitta kvar ganska länge efter jul. För några år sen experimenterade jag lite mer:

Krolliljan
En ljuslinga tänker jag sätta upp i morgon, och tända men andventsljusstakarna kommer inte fram förrän i just advent.
Eva i Skåne
Fräckt med cykeln Myo, men komplicerat om du skulle behöva ta en runda med den giggle.gif
Meriona
Vilken fräck hoj, Myo! yahoo.gif
Ute tycker jag att man kan få fuska före och även behålla läääääääänge. Det lyser upp i mörkret. Nu har jag inte sånt själv, men det är fint att se andras.
Adventsstakar däremot tycker jag är trist när det fuskas med. För tre veckor sedan såg vi en högstadieskola som hade fullt med tända stakar redan, hade de tagit fel tro? smile.gif
omk
HERREMINJE ! Är det 1a advent NÄSTA HELG ??? -fear-.gif

Jag trodde det var 4/12 !! ohmy.gif

Jisses, det blir till att greja och leta upp adventsstakarna och div annat i veckan, märker jag ...
Klint
Jag bor ju på landet och när jag bodde själv kunde jag allt hänga upp slingor och nät ganska tidigt och de fick hänga kvar länge,det var bara vitt ljus.Gubben gillar också ljus och vi hjälps åt med att hänga upp Men han blir skogstokig om de inte kommer ner i tid,han kommenterar också hur andra har det med adventsstakar med en liten grymtning typ en del har jul länge..Jag bryr mej inte, men adventsstakarna hos mej kommer upp 1a advent eller kanske före men de tänds inte förrän då Hur gör ni med gardiner (jag har snöat in på gardiner som några av er säkert märkt!
Motti
Myo nu är du allt ute whist.gif och cycklar giggle.gif
vi hissade upp en typ julgransbelysning i flaggstången i dag och sedan kunde vi ju inte låta bli att tända upp den . yahoo.gif men det här är bara början än ;)det ska upp mycket mer ljulljus ute innan Advent !Har en svårt sjuk granne och han älskar att vi lyser upp för han wub.gif
omk
CITAT (Klint @ 19-11-2011, 23:48) *
Hur gör ni med gardiner ...

Jestikafrid; GARDINERNA !! Tack, Klint, för påminnelsen ! Imorron blir det till att leta fram dem + tvätta ...

Jag brukar hänga upp julgardiner (ENDAST i köket) när adventsstakarna sätts upp, dvs 1a advent, sen försvinner de kring 10-15 jan, nåt sånt, samtidigt som stakarna.

Efter det, är det bara "ojuliga" lampor och gardiner i fönstren, samma som finns redan nu. Fönster-ljus behövs, JA, men det behöver ju inte vara just "jul-ljus" mer än i december och nån vecka till. Annars tappar man ju "julekänslan" ! (Den ska bara vara kring jul, dvs i december, INTE i oktober, november eller januari !)
Krolliljan
Jag byter till julgardiner till advent. yes.gif Byter i köket och matplatsen men ska nog byta i Tv-rummet i år med.
Myosotis
CITAT (Eva i Skåne @ 19-11-2011, 13:06) *
Fräckt med cykeln Myo, men komplicerat om du skulle behöva ta en runda med den giggle.gif

biggrin.gif Ja men tänk om man kunde koppla dem så de lyste när man cyklar!! Vad fräckt det hade varit! w00t.gif
Gossen Ruda
Jag låter som vanligt resterna av ljusslingorna ligga kvar där de ligger djupt i någon låda. Möjligen finns det bättre fungerande numera men jag brukade få spader när jag försökte få de gamla att fungera varje år. Hitta vilka lampor som slutat fungera och sen leta upp rätt sort i affärerna. Möjligen kommer det upp en stake i fönstret till jul, eftersom jag skippat allt religiöst blir det inget som firar advent.
Anma
Här i vår stad hängde de upp julbelysningen för en vecka sen och har den tänd. Har för mig att förr har de förberett med tänt först på skyltsöndagen. I vilket fall känns det knasigt.
ängsvädd
Häftig cykel Myo biggrin.gif

Jag har min led-ljusslinga hängande uppe året om - dock inte tänd året om wink.gif

Har inte bestämt mig för när det är dags att tända den i år men jag väntar nog till 1:a advent tror jag - men kommer det snö tidigare så tänder jag den nog då smile.gif

Jag har köpt till en 5-metersslinga som man kan bygga på den befintliga slingan. Längatr tills jag ska tända den smile.gif
Tikka
CITAT (Myosotis @ 19-11-2011, 12:53) *
Nej, det är för tidigt. Brukar i så fall ha en enkel vit oblinkande i tallen. Om det blir av så ska den upp första advent. Sen brukar den sitta kvar ganska länge efter jul. För några år sen experimenterade jag lite mer:

Satte upp min nyinköpta slinga idag på balkongräcket o provtänt ...ok ser bra ut men tänds nog inte förrän nästa helg. Gubba undra varför jag inte hade skapat en cykel wink.gif Kanske för att jag inte har det på balkongen...Men den va gör fräck Myo din cykel biggrin.gif
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 20-11-2011, 10:09) *
biggrin.gif Ja men tänk om man kunde koppla dem så de lyste när man cyklar!! Vad fräckt det hade varit! w00t.gif

Den är bara så läcker din julljuscykel! yahoo.gif

Skulle det inte gå att koppla den till en dynamo, sen är det ju bara till att trampa på!
Myosotis
CITAT (Biggan_ @ 21-11-2011, 00:49) *
Skulle det inte gå att koppla den till en dynamo, sen är det ju bara till att trampa på!

Precis det jag tänkte också. Men då får man se till att hjulen kan snurra, det hade inte funkat med den här för det var en enda lång ljusslinga.
Skruttis
Någon slinga har inte kommit upp än men vi håller på och spanar efter en bra gran i a f.
Ljusen kommer nog upp till helgen.
renate
Tänkte hänger upp ljusslingan i ginnalalönnen utanför fönstret,jag har en till men vet inte var jag ska ha den.Ljusstakar/stjärnor tar jag fram på fredag och tänder de på kvällen.Måste hämtar tallris att ha i en stor kruka vid trappan,där sätter jag en mindre ljusslinga med batteridrift.Det är fint med alla ljusen i den mörkaste månaden.däremot vill jag plocka bort allt senast trettondagen.Slingorna får vara kvar lite längre.
Cykeln är häftig.
Bettis
Vi hade tänkt hänga upp slingorna i helgen (fast inte tända innan nästa helg) men det kom en massa annat att göra så det får nog bli på lördag men då tänder vi dem också.
Motti
Vi har hissat upp vår låtsasgran i flaggstången vi passade på i helgen när det var ljust ute ,har massor av ljuslingor i garaget så jag måste ta och titta igenom dom och se vilka som fungerar har också köppt ett par nya ;)Ett bra tips är att sätta i kontakten kolla så det lyser innan man plockar ur slingorna ,lite svårt att komma med en hel härva i famnen och säga att man vill byta för det funkar inte giggle.gif ska bli mysigt att se allt juleljus i helgen här i byn det behövs för nu är det kolsvart här ute på kvällarna .
aanderss
ingrid fuxwall
Sambon satte upp ljuslingan för ganska många år sedan - hoppas den fungerar när jag sätter in kontakten - blev nyfiken så jag testade och den fungerar fortfarande!
Det måste vara minst 5 år sedan den monterades upp men det de säljer på ÖB verkar vara bra ; ))
Ugglemormor
Har tänd ljus i växthuset men mer än så kommer det inte bli, endast adventsljustakar och lite nya dukar ..... flirting.gif kanske att vi skaffar oss julgran till julen när vi nu blir tvungna att stanna hemma och dottern kommer nog någon dag hitåt ....... tummenupp.gif
Krolliljan
Har varit ute och bundit fast slingan ordentligt ifall det kommer att blåsa sådana stormvindar i natt som de varnat för här på sydvästkusten.
Eva i Skåne
Jag hade väl funderat på att sätta upp ris och en slinga på balkongen idag, men icke i detta ovädret. Då kanske det ändå inte skulle finnas kvar imorgon wacko.gif Det gör mig inget att det blir nån dag i veckan istället. Det är ändå ingen jul/adventsstämning utomhus.
Vi njuter av adventsmys inne istället idag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon