Gröna mormor
19-11-2011, 09:34
Jag har i många år haft afrikas lilja och övervintrat den i garaget. Till min enorma besvikelse frös dom ihjäl därute förra vintern, kanske inte så konstigt med tanke på den vargavinter vi hade då. Nu har jag köpt en ny och har dessutom fått en mycket större art av grannen. Hon och hennes man fick dela den med såg!
Jag har nu ställt ner båda krukorna i mitt förråd i källaren, där är svalt men mörkt, så jag borde kanske ändå flytta ut dom till garaget, där det är lite mer ljusinsläpp-
Anna-Karin Lundberg
20-11-2011, 09:06
Varför inte ha dem i garaget tills (om) det blir vargavinter? De kanske bara behöver stå i förrådet i källaren (i mörker) under värsta kylan, om det blir nån.
Gröna mormor
20-11-2011, 09:27
Ja det har du ju rätt i, det är bara det att den stora plantan är så tung att jag måste ha hjälp med att flytta den, men eftersom bladen börjat bli bruna och vissna, är det nog bäst att jag flyttar den.
Aqvakul
20-11-2011, 09:30
Idealet är ljust och 5- 10 grader, men de tål några minusgrader i kruka... I zon 1 tål de oftast att stå ute på friland hela vintern..
kerstinh
13-12-2011, 19:43
Jag skulle också ha den i garaget så länge det går. Som Akvakul sa tål de några minusgrader. Jag bor i zon 1 men skulle nog inte ha dem ute hela vintern, men det är nog en smaksak. Jag vill inte behöva fundera och oroa mig... Blir det kallare i vinter igen, skulle jag flytta dem till källaren.
Min mamma har haft gigantiska Agapanthus ända sedan jag var liten. Hon har nog provat allt, men tycker att hon har hittat det ultimata sättet att dela dem. Hon sätter dem i plastkrukor (annars finns det inte en chans att lyfta dem; nu med plastkrukor behövs ändå två personer för att lyfta de stora) och så sågar hon hela plantan inklusive krukan i bitar med sticksåg. Hon påstår att det funkar bra. Jag har inte sett det, men jag har delat dem många gånger med henne med spade och det var ett rent helvete kan jag lova! ;-)
Mina står i garaget som är i vår källare (så det borde vara något mellanting mellan dina två antar jag). Där blir aldrig minusgrader, men inte så himla varmt heller. Men i år ångrar jag lite att jag inte lät dem vara i det oisolerade uterummet lite längre än de första (och enda) frostnätterna i oktober. Men de är ju stora, så jag orkar inte bära runt dem hela tiden. Sätt inte dem för varmt bara. Min mamma hade sina inomhus i ett rum hon inte använde och där hon stängde av värmen en vinter. Det gick relativt ok, men bara den veckan vi var där över jul och fick dela rum med plantorna (och sätta på värmen), gjorde att de såg värre ut än någonsin den sommaren.
Lycka till med dina afrikanska liljor!
Hej
måste placeras dom på en plats frostfri, temperaturen +5 -+8, med ljus eller utan ljus.
H.Bassam
lamorran
16-12-2011, 14:41
apropå afrikas lilja så har vi 2 stycken i stora krukor . Under tre års tid så har viställt ner dem i en jordkällare under huset c.a 4 grader plus .I slutet av okt och tagit fram dem ngn gång under april.De har blommat fantstiskt fint från slutet av juli och lång tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.