RitRat
Jag bor i zon 5. Köpte en fin vit julros (dyr!!!) i kruka i går. Den ser frisk och stark ut och verkar ha hur mycket knoppar som helst,
Jag vill förstås ha den inomhus så länge den blommar. Men vad ska jag göra sen?

1) ställa krukan i en sval mörk källare där dahlia- och andra knölar brukar övervintra bra, och plantera ut på våren?
2) Fortsätta ha den inomhus i rumstemperatur som en vanlig krukväxt och plantera ut på våren när snön smält?
3) Ställa ut den intill ytterväggen i kruka under snön och hoppas att den vaknar på våren?
4) Något annat?

Förresten, brukar julrosen få andra blad än de som finns på blomstjälkarna?

Andra skötseltips på julros? Jag tror det är den vanligaste vita sorten som lär vara vinterhärdig i stora delar av landet.
På etiketten står det Helleborus "Verboom Beauty" som inte är någon egentlig art av Helleborus, utan något namn på en variant eller hybrid - jag vet inte.

En trevlig julros-sida hittade jag här: http://www.julrosor.se
octachoron
Jag har för mig att det var denna sort som jag köpte förra året. Då planterade jag ut den direkt eftersom det fortfarande var barmark, tyvärr anlände en hemsk vinter på natten efteråt så den överlevde inte.
Men jag har för mig att denna sort är avsedd att kunna stå längre än vanliga julrosor inomhus. Inomhusklimatet är något som julrosor inte tycker om.
RitRat
Ok, tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.
Jag kommer att njuta av den här julrosen inomhus så länge den blommar, och sedan försöka skapa en sval viloperiod, och se vad som händer på våren.
mamamaggan
Intressant tråd . Har funderat på att plantera julrosor till våren men nu kom jag på idén att köpa några till jul och ha inne på ett svalt ställe över vintern.

Gillar inte att köpa julstjärnor utan brukar köpa något som jag kan ha längre tid. Det här vore perfekt tycker jag , julpynta med dem och sedan sätta ut dem till våren.
RitRat
Tyvärr är julrosen en dyr investering. Jag betalade över 200 kr för en kruka nu. Det var på en liten privat blomsterhandel där man får bra och kunnig service. Stora kedjor har dem säkert billigare. Men jag valde denna bekanta lilla affär, för att de är så trevliga! Epediten där kunde berätta att hennes farbror har stora tuvor av julros ute här i zon 5 och de mår utmärkt. men hon visste inte hur plantorna hade kommit dit, förmodligen köpta och planterade höst eller vår. Hon gav mig rådet att hålla den inomhus tills den blommat klart, och sedan låta den vila på svalt ställe ganska torrt tills det är dags att plantera ut.

Men jag ville höra om någon har erfarenheter av julrosor köpta i kruka i november eller inför jul - hur de beter sig sedan.
CillaM
Jag skulle inte ha julrosor inomhus alls, på trappen ute tills de tappat den vita färgen, o går det då att plantera dom i i marken så snabbt.... annars är risken att de dör i sina krukor genom förfrusning, upptining och förfrysning, inomhus är det rena torkan för dom.
mamamaggan
Blir det för varmt och torrt menar du ? Jag har tänkt att ha dem där det är c:a 15 - 17 grader och med extra ljus. Kan det gå bra tror du ?
octachoron
Min erfarenhet av plantering av julrosor är att det går bäst på vårkanten, åtminstone i min zon 4. Nu har jag dock provat att plantera flera julrosor under tidig höst som det ska bli intressant att följa utvecklingen på.

I de flesta affärer så är någorlunda stora och blommande julrosor ganska dyra, finns sällan några billiga förrän utförsäljningsrean som i regel sker när snön ligger tung på marken.
Gunilla T
Julrosor är uteväxter och överlever inte speciellt länge i den torra och varma inomhusluften. Efter ett tag börjar bladen gulna, knopparna orkar inte slå ut och den får svarta fläckar på bladen.

Julrosor är också städsegröna växter så jag tvivlar på att de överlever i en mörk källare.

Det bästa är att plantera ut den i en rabatt om det ff är tjälfritt i marken. Blommorna och knopparna fryser bort eftersom den är hårt driven i en varmare miljö men chansen ökar att växten överlever.

Det har blivit väldigt populärt att sälja Helleborus niger och dess hybrider som krukväxter inför julen - skamlöst dyra är de också eftersom vi trånar efter blommande växter denhär tiden på året. Tyvärr blir vi lurade...

Har man en vinterträdgård där ljuset kommer till och som håller svalt men frostfritt kan det kanske fungera.
mamamaggan
Så då kan det finnas hopp om man som jag ska ha den svalt och ljust ? Den får vara i växthusmiljö , det blir sällan under 15 grader men inte så mycket över det heller.

Den kommer att få mycket dagsljus och även extra ljus.
Gunilla T
Ja, det tror jag kan fungera, den får iaf en rimlig chans till överlevnad. Plantera gärna ut den i rabatten på våren, lite woodland miljö trivs den gott i smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon