nobbii
Hejsan, fick tag på lite smultronplantor som jag tänkte odla upp i en hydroponisk anläggning, är helt ny när det gäller odling av växter så jag vet väl kanske inte helt vad jag håller på med och behöver lite hjälp/tips

Det första jag gjorde med plantorna var att rensa bort alla döda blad/själkar, lät stå ett par dagar medans jag tappade upp vatten i en balja (för att låta kloret dunsta), lade ner en akvariepump och kopplade på en venturikoppling så när pumpen pumpar så suger den ner luft för att syresätta vattnet, har också 2st 15cm syrestenar i.
Blandade i ca: 50% av rekommenderad mängd "Botana växtnäring med mikroämnen", sen så tog jag ur ett par plantor ur krukorna och försökte skölja bort jorden, vilket var lättare sagt än gjort, bara översta millimetrarna som var jord resten var något torvliknande blandning med en hel del grus i, många rötter blev tyvärr skadade. plantorna satte jag sedan i små nätkrukor och stabiliserade plantan med lite lecakulor som jag sköljt i vatten innan.

Plantorna har fått stå på en gammal akvariebänk och fått ljus av min 250w MH lampa , tror det är 10000k (inte optimalt men plantorna borde inte behöva så mycket rött ljus innan blomning ändå) en ny HPS lampa är beställd och kommer i veckan.

Så nu till mitt problem efter en vecka i systemet så börjar plantorna att sakta bli sämre, mörka fläckar, skador etc.
min första tanke är övergödning eller för starkt ljus (för nära växterna) samt att plantorna kan haft med sig någon sjukdom när jag fick dom? eftersom jag inte har någon direkt kunskap innan om odling så gissar jag bara.
Övergödning går att fixa lätt, bara att tömma ut halva reservoaren och tillsätta rent vatten för att reducera näringskoncentrationen, men om det är sjukdom så vet jag ej hur jag ska tackla det.

Första dagen i systemet bild:

Före.jpg
plantorna i bakgrunden står i jord som jag inte har transplanterat är, funderar på att bara skölja dom lätt och låta en del jord/torv hamna i system och filtrera ut det senare, kanske kan behålla fler rötter på det viset

Efter 5 dagar bilder:

Efter 2.jpg

Efter 1.jpg

Efter 3.jpg

Efter 4.jpg

officinalis
Svårt att ge ett exakt svar. Men ganska helt säkert har du problem med näringsbalansen som kan vara rätt klurig att få till rätt i en hydroponisk odling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon