Full version: Hund-id
Monarda
Min mormor och morfar hade på 50-talet denna hund som jag funderat på vilken sort det kan ha varit. Hörde berättas att den var duktig på att hålla björnarna borta från korna som gick vall. Inte så bra bilder men kanske någon kan veta ändå.

[attachment=66264:Rulle_3.jpg]

[attachment=66265:Rulle.jpg]
varghem
karelsk björnhund? hade den svansen krökt över ryggen som en spets?
Blomstertanten
Ser ut som en Berner-sennen tycker jag
Azur
Berner-Sennen eller nån av alla de andra bergshundar som används just till att vakta djur, t.ex. Kaukasisk herdehund, mycket stora mycket modiga hundar som också används vid varg- och björnjakt.
CillaM
Den första bilden är ju bara för härlig och vilken guldgruva för er familj smile.gif
merlin68
Fin hund wub.gif Tycker den ser ut som en blandras med en dos karelsk björnhund i blandningen.

http://www.aktivhund.se/Hundraser/visa.asp...amp;breedid=134
herkules
har ingen aning om ras/raser men vilken underbar hund!
omk
Är urusel på hundraser, men, vilken fin hund !! Den ser ju själv ut som en björn !!! fear.gif

(... och vilken söt liten tjej ! Guldlockar och runda kinder !
En tredjedel så stor som hunden, men det verkar ändå finnas ett ömsesidigt förtroende/respekt.)

Anki på Öland
CITAT (merlin68 @ 21-11-2011, 22:20) *
Fin hund wub.gif Tycker den ser ut som en blandras med en dos karelsk björnhund i blandningen...........

Tror jag också.
Bettis
Berne Senner är det nog men jag tror inte det är någon karel i den ser lite för liten ut för det alltså inte så höga ben, men nog är det en del blandningar i den, söt är den iaf.
Pia L
Den ser ut som en snygg Finsk lapphund med sin mjuka päls
fridasj
Hååler med Pia L.
Ser definitivt ut som en Finsk eller Svensk Lapphund.
Den ser alldeles för liten ut för att matcha en Karelare och dessutom "fel" päls.
KRT
Håller med om lapphund eller korsning; renrasig karelare ser det inte ut som (fel teckning, profil och kroppsbyggnad) och inte heller ren berner sennen (för tunn i kroppen, fel färgteckning, och för lång o smal nos). Dessutom - för 60 år sedan hade man nog inte så mycket utländska raser, troligar att man hade inhemska raser eller blandningar. Kan ju också vara någon slags korsning med karelare eller någon av de ryska ovtjarkorna.

Egentligen behöver en hund inte vara någon speciell "björnhund" för att vakta kor mot björn, bara vara tillräckligt modig och samtidigt försiktig smile.gif för att störa och bevaka men nte gå på för hårt så björnen blir agressiv.
Monarda
Tack alla som engagerat sig. Som KRT säger så var det nog inte så vanligt att man hade renrasiga hundar på den tiden uppe i skogbygderna. Min gamla moster trodde sig minnas att det var en samojed inblandad, men det törs jag inte svära på. Den söta tjejen är i alla fall en blandning från två socknar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon