EKLO
Jag har brutit bort två björkstubbar och ska ha bort ett par till. Har ganska stor vana vid att bryta stubbar, men det har handlat om enar och rönnar tidigare, och där har det inte varit någon fara för rotskott, jag har kunnat lämna mycket rötter kvar i jorden sedan jag fått bort själva huvuddelen av stubben.

Men björk skjuter ju rotskott, undrar nu om ngn vet om hur mycket/lite rötter man kan lämna kvar i jorden utan att riskera nya rotskott - hur ska man tänka egentligen?
Huggorm
Björk skjuter inte rotskott, bara stubbskott. Och desto mindre björk man fällt desto mer stubbskott, så var det stora träd kan du i princip vara lugn för det också.
EKLO
Tack för snabbt svar. Hm, det var ju glädjande nyheter i och för sig. Men björkarna är små (vi har behandlat dem som häck, och alltså klippt och tuktat på höjden flera gånger per säsong, rötterna är därför minst sagt kraftfulla!

Men själva stubben tar jag ju bort. Kanske räcker då att jag tar bort delar av de tjockaste rötterna?
Gossen Ruda
CITAT (EKLO @ 20-11-2011, 11:26) *
Tack för snabbt svar. Hm, det var ju glädjande nyheter i och för sig. Men björkarna är små (vi har behandlat dem som häck, och alltså klippt och tuktat på höjden flera gånger per säsong, rötterna är därför minst sagt kraftfulla!

Men själva stubben tar jag ju bort. Kanske räcker då att jag tar bort delar av de tjockaste rötterna?

Det räcker nog med att ta bort själva stubben, jag har aldrig märkt att rötterna kan skjuta skott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon