Victoria
20-11-2011, 10:58
Hej,
Ja, frågan ställs i rubriken. Jag sitter vid kösfönstret och ser ut på min Malus Stenström jag jag planterade 2006. Vilka stora förväntningar jag hade! Jag ville inte ha ett träd som skulle bli för stort. Jag blev rekomenderad en Malus Stenström. Det unde normalt bli över 5 meter, men denna var svagväxande så det skulle bara bli 3-4 m. Kändes bra. Exeplaret jag köpte var ca 2 meter och väldigt tunt och svajigt. Jag har haft stöd till trädat ända tills nu och fortfarande svajar det lite. Har klippt ner det på höjden för två år sedan för toppen drog iväg och jag blev rekomenderad att klippa ner lite så att kronan tätnar. Så vad jag har efter 5,5 år, är ett träd som är strax över 2 meter och har har 4 st "fingertjocka" grenar och lite småspret ifrån stammen som är 10-15 cm långa. Jag har planterat både päron opch körsbär som är 3 resp 4 år och de var i samma storlek vid plantering och är hyffsat stora träd idag. Man kanske inte ska jämföra sorter?! Menas svagväxande att de tar lång tid för trädet att växa till sig? Kan det vara att vi bor i zon 5 och trädet går till zon 4? Men det står i söderläge mellan huset och en stor häck så det är skyddat och blommar fint på våren.
Behöver jag göra något för att trädet ska växa bättre eller är det bara tid som behövs? Tips och råd tas tacksamt emot.
Zonförhållandena kan definitivt spela roll. I övrigt är det närapå alltid markförhållandena som inte ger det de ska när yngre träd upphör att växa.
Luckra marken under hela kronan och en bit ut, lägg i vår på ett par säckar kogödsel, se till att trädet hålls vattnat med minst 30 liter stödbevattning i veckan under bladsäsong.
Beskär inte trädet förrän det kommit igång ordentligt.
Mike R Petersen
05-12-2011, 23:19
Visst kan zonförhållanden spela roll men inte som du beskriver det, då låter det närmare som att trädet inte rotat sig, du säjer att det fortfarande svajar lite är det hela trädet inkl roten som svajar??
Ofta när träd inte etablerar sig beror det på roten som växer inåt eller skruvar sig (då förutsätter jag att planterings förhållanden iövrigt är ok) detta beror på att träden i plantskolan stått för länge i kruka eller klump utan omplantering så rötterna inte haft utrymme att utvecklas.
Om så är fallet är enda möjligheten att gräva upp trädet lukra upp rötterna försiktigt och återplantera med stöd, stödet skall bara behövas i 2 växtsäsonger och beskärning skall aldrig påbörjas före trädet haft minst en växtsäsong med full växtkraft dvs 3-4 år efter plantering.
Ja, om du greppar stammen med handen och rör långsamt åt ena och andra hållet, och jorden rör sig vid rötterna, då är det definitivt läge att gräva upp och försöka börja om.
Men att kronan svajar är en annan sak. Dels ska den svaja, kunna röra sig. Om trädet vuxit för fort och kronan elelr toppen inte orkar stå upprätt alls hjälper man trädet med babmustöd som inte har fäste i marken. Bit för bit under växtsäsongen minskar man stödet. Ibland kan det ta flera säsonger innan trädet hunnit bygga upp styrka.
Som tillägg till Mikes förslag, om trädets rötter inte fått fäste, skulle jag rekommendera att skära in vissa rötter också. Är det rotsnurr, dvs rötterna fortsätter som om de stod i kruka, måste man både tråckla ut dem och ofta skära in de mest skruvade. Vass sekatör och bevattning på rötterna så att de fina inte torkar.
I stort sett alla träd som stått i kruka behöver "rotmassage" innan man sätter ned dem. Jag brukar ofta få klippa in några rötter också, även om det inte varit rotsnurr.
Sedan gräver man djupt för pålarna som ska stöda trädet. Mycket djupare för dem än för själva trädet. Ställstolparna så att de inte skaver in i grenarna, längre ifrån än vad många gör alltså. Breda, mjuka band som fästs vid ca halva stammens höjd. Ofta behövs tre stödpålar för att det ska bli stabilt. Ibland behöver man göra tvärslåar mellan stolparna också för att de ska stå stadigt. Efter en, max två säsonger ska man kunna ta bort stödet, annars är det något som är fel.
Hej
Buskar tar minst år efter plantering för att etablera sig . Sen de kan börja växa bra . Så du behöver bara tålamod . Men de behöver stöd eller inte, du själv kan bestämma över dem. Du kan ge dem naturlig gödsel på våren med luckra jorden.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.