CITAT (Orchardess @ 20-11-2011, 23:49)

personligen så tror jag att klippa av rötter överhuvudtaget inte är särskilt hälsosamt för en växt. Speciellt de små som samlas i bottnen sådär, det är ju dom som används för att ta upp vatten.
Jag tycker att du varsamt ska reda ut dem så gått det går, funkar inte det så har du kanske i alla fall inte en lika tät propp.
Säkrast för växten överlevnad tror jag är att inte klippa och bara plantera om den.
Faktum är att jag skulle säga tvärt om. När du planterar om ger du växten ny näringsrik jord att skicka ut rötter i. Genom att rötterna beskärs lagom mycket ökar växten hastigheten på rotproduktionen för att kompensera för de nu saknade rötterna. Detta gör att växten snabbare koloniserar den nya näringsrika jorden och därmed snabbare får nytta av näringen och kan växa vidare, gladare än förut.
Det handlar om att skapa en LAGOM stor obalans mellan bladmassa och rotmassa för att öka produktionstakten av den del som det är brist på.
Jag brukar beskära rötterna på de flesa växter rätt hårt när jag planterar om, just för att påskynda förnyelsen. Så var inte rädd att kapa en del.
Som redan nämnts är dock hösten ingen bra tid för omplantering. Bättre att vänta tills det blir ljusare i vår.