Ropentjakke
Jag ska ge min stackars kompis större plats att växa i. Den har ett helt fågelbo av rötter under innekrukan. Kan jag klippa bort dem för att få ut växten ur krukan innan jag planterar om i en större???

Känner mig som ett monster : - ((

//Susanna
Orchardess
personligen så tror jag att klippa av rötter överhuvudtaget inte är särskilt hälsosamt för en växt. Speciellt de små som samlas i bottnen sådär, det är ju dom som används för att ta upp vatten.

Jag tycker att du varsamt ska reda ut dem så gått det går, funkar inte det så har du kanske i alla fall inte en lika tät propp.

Säkrast för växten överlevnad tror jag är att inte klippa och bara plantera om den.
Woodii
CITAT (Orchardess @ 20-11-2011, 23:49) *
Säkrast för växten överlevnad tror jag är att inte klippa och bara plantera om den.

Jo, fast jag fick uppfattningen att detta handlar om rötter som sticker ut genom hålen i botten av krukan, eftersom det står att de är under innerkrukan. Då kan det vara omöjligt att få loss växten ur krukan utan att de rötterna går av eller skadas rejält. Man kan ju prova att dra och lirka eller så man försöka med att klippa upp innerkrukan. Jag tycker de utstickande rötterna brukar gå av ändå. Men det har hittills aldrig verkat vara något problem för mina växter.

De flesta rötterna är ju ändå inuti innerkrukan. Monstera är ju dessutom känd för att vara en ganska tålig växt, så jag tror inte det är någon fara om den skulle bli av med "nystanet".
Gröna mormor
Jag brukar ta klippa isär krukan, förutsatt at det är en plastkruka smile.gif. Annars håller jag med Woodii, monsteran är svår att ta kål på och det finns säkert gott om rötter kvar för att den skall klara sig.
ingrids
Jag beskär ganska ofta rötterna på växter jag planterar om, tricket är att minska bladmassan också så man inte få oblans i blad/rot kvoten. Fast såhär års är fel tid att beskära rötter och bladmassa om man inte har extraljus för det stimulerar tillväxten som lätt blir skranglig om det är för mörkt.
Scout
CITAT (Orchardess @ 20-11-2011, 23:49) *
personligen så tror jag att klippa av rötter överhuvudtaget inte är särskilt hälsosamt för en växt. Speciellt de små som samlas i bottnen sådär, det är ju dom som används för att ta upp vatten.

Jag tycker att du varsamt ska reda ut dem så gått det går, funkar inte det så har du kanske i alla fall inte en lika tät propp.

Faktum är att jag skulle säga tvärt om. När du planterar om ger du växten ny näringsrik jord att skicka ut rötter i. Genom att rötterna beskärs lagom mycket ökar växten hastigheten på rotproduktionen för att kompensera för de nu saknade rötterna. Detta gör att växten snabbare koloniserar den nya näringsrika jorden och därmed snabbare får nytta av näringen och kan växa vidare, gladare än förut.

Det handlar om att skapa en LAGOM stor obalans mellan bladmassa och rotmassa för att öka produktionstakten av den del som det är brist på.

Jag brukar beskära rötterna på de flesa växter rätt hårt när jag planterar om, just för att påskynda förnyelsen. Så var inte rädd att kapa en del.

Som redan nämnts är dock hösten ingen bra tid för omplantering. Bättre att vänta tills det blir ljusare i vår.
malcolm
Monstera brukar skicka ut massor av luftrötter och jag undrar om det är dessa som avses, dessa kan man ansa rätt hårt men man skall inte ta bort alla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon