Full version: vindruva
Helén, Herrljunga
Har äntligen ett "stort" växthus (14,2) Idet har jag en vindruva som bara fått växa rätt upp. Har tänkt att den ska upp till nock, nästan, innan den ska iväg och ge skörd. Hur ska den beskäras?
Helén
jaj-51
Hej.
Vindruvan växer som ogräs av värsta sorten och kommer att fylla hela växthuset om den får vara ifred.

Klipp massor och hål den på plats där du vill att den skal vara.
Jag brukar tukta mina flera gånger om året.
Bassam
Hej
Vindruvor beskära efter blad falla, men hur det beror på dig själv .

Obs
1 första år klappar till två knoppar.
2 andra år kommer två starka grenar klippa dem till 5-6 knoppar.
3 tredje år kommer 5-6 starka på varje gamla grenar klippa dem till 4-5 knoppar.
Obs
Tills du får den form somPassar dig och passera ljus och luft bra.

H.Bassam
Helén, Herrljunga
Tror att jag fattat, men kan jag låta den gå till "fullhöjd innan jag beskär? Blir stammen för vek då?
RibesRubusVitis
Om den inte är tjock som en blyertspenna, minst, i fullhöjd bör du klippa ner där den är tjock nog. Då ökar utsikterna att stammen så småningom orkar bära upp druvklasarna.
Framåt nyår ska jag beskära mina rankor på friland. Något dussin är redan tjocka nog och ska kapas på en dryg meters höjd för att sedan spaljeras i sidled. De som är för tunna kapas nere vid två knoppar av årets tillväxt och får ett nytt år på sig att bli stora och starka.
Helén, Herrljunga
Tack!
Bassam
Hej
längs grenarna och antalet knoppar Resterande Efter beskärning beror på styrkan av grenarna

Du kan beskära grenarna av dess starka grenar till 5-6 knoppar, medan den svaga grenar till 2-3 knoppar.
Obs
Eftersom starka grenar kan bär mera frukt och blad.
H.Bassam
Överbölingen
Vi har en Zilga. Zonen är 5/6. 3 år.

Frågor:
1. Hur länge kan den krukodlas i växthus? (Marktegel på golvet). Beskärs enl Blomkvistboken.
2. Har hört att någon i omgivningen har Zilga och medan hon hade den i växthuset blommade den inte och satte ingen frukt. Därmot när hon flyttade ut den. Skall man således ha den ute? Krukan vinterförvaras fn (vinter 2011/12) ute med gnagskydd.
3. Behövs vindskyddpå friland?
4. Behövs arrangerad ljus- och värmefångare? Vi har funderat på en murad 120 graders vitmålad mur/plank med spetsen mot N.
5. Tips på jord? Befintlig är näingsrik lera och mjäla.
Eva 33c
CITAT (Överbölingen @ 14-12-2011, 08:30) *

Frågor:
1. Hur länge kan den krukodlas i växthus? (Marktegel på golvet). Beskärs enl Blomkvistboken.
2. Har hört att någon i omgivningen har Zilga och medan hon hade den i växthuset blommade den inte och satte ingen frukt. Därmot när hon flyttade ut den. Skall man således ha den ute? Krukan vinterförvaras fn (vinter 2011/12) ute med gnagskydd.
4. Behövs arrangerad ljus- och värmefångare? Vi har funderat på en murad 120 graders vitmålad mur/plank med spetsen mot N.

Jag bor i Falun, zon 5 och ett ganska kallt läge. Har haft min Zilga utomhus spaljerad mot en östervägg sen 1996. Något år har sen vårfrost tagit blomningen så att den blivit utan frukt, men det var framför allt när den var liten. Nu växer den "vilt" och jag klipper den på känn så den inte tar över allt. För den är mycket starkväxande när den kommit igång, så en kruka blir nog snart för liten. En granne hade den i växthus där den snart "sprängde väggarna", men den både blommade och gav frukt så utomhus verkar inte nödvändigt av den anledningen. Min har vanlig trädgårdsjord, jag tror jag blandade med torv vid planteringen då den tillhör de vindruvor som föredrar sur jord. Mycket vacker är den, med sina blå druvor på röda skaft. Druvorna smakar gott men är väldigt kärniga, det stör inte mig (och fåglarna) så mycket men familjen avstår : ) Kanske blir det bra vin om man är road av sånt....
[attachment=66692:DSCN0405.jpg]
[attachment=66693:vitis_la...21_52_39.jpg]
Alexander-VG-zon3
Kul att se att den trivs så bra mot en östvägg i kallare zoner.

För satte en Zilga i år i likande läge som din står, fast i en lite mildare zon. Är lite osäker om den ska ge frukt och så men din verkar ju väldigt nöjd med livet så kommer kanske min med trivas.

Vacker vinranka tummenupp.gif
Bock
Satte min första Zilga 2010 men den dog så jag satte en ny våren 2011 och den gav en klase med druvor redan första året....
Lennart Friskeröd
Hej,

Du beskär den som du vill ha den....

Vill du ha den längs nocken så släpp en lian längs hela. klipp bort alla sidogrenar så kommer du att få ett " fiskben"

Bryt bort alla nya lianer som är tätare är 20 cm. Klippning är bäst i mars. skulle det börja flöda sav, gör det inget. plantan fixar det/ Lennart friskeröd
aromata
Klipp den före mars. Helst ska den klippas i november-januari. Jag klippte min sent i mars en gång och den höll på att förblöda. Det droppade långt in på sommaren. Den klarade sig men blev klenare det året. Vin har ett kraftigt rottryck på våren.
Numera klipper jag alltid en fin dag i november, då är det skönt att vara där.
Lady Hamilton
CITAT (Överbölingen @ 14-12-2011, 08:30) *

Frågor:
Jag har min Zilga ute sedan flear år tillbaka Första åren tog jag ner grenarna från väggen (min druva är spaljerad) men de senaste åren har grenarna suttit kvar mot väggen. Dock brukar jag sätta upp säckväva på våren för att skydda mot stark vårsol.
Det behövs nog inte men det blir nog snyggt o bra om du gör det.
Det är nog inte så noga med jorden eftersom att vinrankan kan få 20 m rötter. Men när jag planterade min vinranka fyllde jag gropen med planteringsjord. I övrigt överenstämmer nog min jord med den du har
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon