|
Full version: Lysrörshylla
Hej, Jag försöker finna en bild / ritning över en lysrörshylla på två våningar. Jag har sett en sådan någonstans, men har tröttnat på att bläddra igenom de tidningar och böcker jag har .... hittar den inte !!!
Det är en hylla med två eller tre våningar med lysrörsamarutur i överkant på varje hyllplan för att ge bra belysning samt undervärme till planet över.
Är det någon som sett denna, ge mig en vink var jag har sett den tidigare
Tack på förhand!
/Ripa
Ingrid på Västkusten
09-03-2004, 14:13
fiffiga fruns album här på Odla t ex.
Hälsar Ingrid
Planteringspyramid finns hos Willab.
MRLINDELL
09-03-2004, 16:14
Det blir inte mycket värme från lysrören, än mindre med anpassade lysrör. Dvs det höjer inte temperaturen så att man kan kalla det undervärme. Jag byggde en snabbis i går, en rak hylla i stället med ELFA prylar, det är mycket enklare. Fast det tar lite mera plats, men uppe på en vägg känns det väldigt komfortabelt (ergonomisk höjd för alla plantorna).
TeliaNet
11-03-2004, 13:15
var det en avancerad ritning eller? annar är det väl bara att skaffa en lagerhylla i trä. lysrören skruvas upp mitt i.
Jag gjorde så här, efter Fiffiga Fruns modell. Sparringskenor på väggen, hyllplan på konsoller, lysrör upphängda på konsollerna. Lysrören seriekopplade och anslutna till en timer. Hyllplanens storlek är anpassade till Willab's undervattningsbrickor. Jag hängde dessutom en svart rullgardin framför alltihopa för det blir väldigt ljust när rören är tända...
MRLINDELL
11-03-2004, 13:43
Jag har golvspån på en väggen för att kunna skruva upp tunga saker så att de stannar kvar på väggen i förrådet. Hade en låda korta Elfa (Sparring) väggskenor som jag skruvade upp, 4:a st till hyllplanet. Skaffade sedan 4 st konsoler 51 cm långa (39 sek/st) och kapade en spånskiva nästan på mitten så var det klart (65 x 240 cm). Det ligger 2 st bevattningsbrickor från willab (60 x 103 nånting) på raken på hyllan. Det övre hyllplanet håller uppe belysningen. Lätt att plocka ner och ställa mot väggen när växterna åker ut i sommar.
Hej, Tack för alla tips....
Planteringspyramiden har jag sedan ett år tillbaka....suverän (men visst skulle jag vilja ha en till så hade jag nog snickrat ihop en efter denna och köpt in resten)
Bilden från Betty, efter fiffiga fruns modell, ser ju kanon ut ....synd bara att jag inte för tillfället har någon plats för en sådan permanent lösning....jag har skrivit ut bilden för ev framtida behov när jag får mer yta....
Vad jag sett är en mindre variant....med två eller tre hyllor med lysrör uppsatta i överdelen på varje hyllplan, vilket tydligen skulle generera lite värme till det som fanns ovan....(har sett en bild i en tidning eller bok, som jag nu inte hittar) Man blir ju frustrerad...... ;-
Förutom trädgård för husbehov så snickrar jag en del ....
/Ripa
gammelnalle
12-03-2004, 16:34
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 09-03-2004, 14:13) fiffiga fruns album här på Odla t ex.
Hälsar Ingrid fl´åt om jag är dum på datorer (jag är säkert bra på något annat.-.. KANSKE??? ) men var hittar jag fiffiga frun och hennes album,,,, Andra tyckes ju hitta na´ .... men sökning på "fiffiga frun" gav då ingen träff på min dator.... MEN jag gjorde väl fel SOM VANLIGT !!!!!! Men som vanligt vet jag att jag kan lita på er!!!!
Annelie
12-03-2004, 16:43
Hej hopp! Här kommer en länk till Fiffigafruns profil.. men inte hjälper det för hon har inga bilder på smarta odlingshyllor i sitt album.. FiffigafrunKanske har hon vårstädat ut dem?
Kolla i hennes fotoalbum på AoT...
gammelnalle
12-03-2004, 17:39
CITAT (Betty @ 12-03-2004, 16:59) Kolla i hennes fotoalbum på AoT...  AoT Allt om trav???? Den som frågar är dum- i 5 minuter den som aldrig frågar-hela livet-... eller hur det nu var... (jag har ju sagt att jag är totalinkompetent när det gäller datorer... trädgårdsodling....löksoppa m.m. m.m.)
Susanne i Linköping
12-03-2004, 18:14
Gammelnalle, klicka här!
Allt om TrädgårdJag prenumererar på tidningen men har inte riktigt förstått tjusningen med deras forum.  Men tydligen är det många härifrån som också håller till där och har album där också. Var "tvungen" att titta in på AoT forum nu men tycker det är svårt att hitta vad jag ev. skulle tycka vore intressant. Hör ni ni ni som är där mycket, förklara för mej vad som är fördelarna där. Jag ser ju att ni har fantastiska album men jag antar att ni också deltar i forumsdiskussionerna.  Var passar jag som trädgårdsamatör bäst in (jag är fortfarande i krypstadiet  ) t.ex., här eller där?
gammelnalle
12-03-2004, 18:26
CITAT (Susanne i Linköping @ 12-03-2004, 18:14) Gammelnalle, klicka här!  Susanne: du är en pärla!!! Och Berith (den här gången kom h:et med  ) vars du än tycker att du hör hemma så vill vi nog ha kvar dig HÄR!!!!! Lite Dr Jäkel och Mr Hyde kan man ju vara....
Hmmmm..... Hittade den här diskussionen på AoT! Intressant hur olika vi uppfattar "ordning och reda". Jag tycker det är svårt att hitta bland alla inläggen där och några där tycker det är rörigt här.  Och tydligen förekommer det proffs både här och där  och amatörer också förhoppningsvis. Kanske värt att ta sej en tur bland inläggen? PS thackh gammhelhnallhe fhör atth dhu khom ihhåg H! Fast jag förstod nog inte det där med Dr Jäkel och Mr Hyde...
gammelnalle
12-03-2004, 19:00
CITAT (Berith @ 12-03-2004, 18:47) Hmmmm..... Hittade den här diskussionen på AoT! Intressant hur olika vi uppfattar "ordning och reda". Jag tycker det är svårt att hitta bland alla inläggen där och några där tycker det är rörigt här.  Och tydligen förekommer det proffs både här och där  och amatörer också förhoppningsvis. Kanske värt att ta sej en tur bland inläggen? PS thackh gammhelhnallhe fhör atth dhu khom ihhåg H! Fast jag förstod nog inte det där med Dr Jäkel och Mr Hyde...  hmmmmm DÄR ser du!!! (ohm deht nuh inthe hvar duh somh varh annonym) Jo jag bara menar att för att man gillar en sak (allt om trav tex  ) och gillar deras upplägg. Så kan man ju även gilla nu.alpo (Ställ dig på huvet och läs...) TROTS att de är olika. Robert L Stewenson skrev en skräckroman om detta med att man är två olika personer.... LÄS DEN !!
Dr Jekyll och Mr Hyde känner jag till, det var inte dom jag undrade över utan vad 17 dom har att göra med var jag hör hemma? Eller - oh hemska tanke! - uppfattas jag som dom två??
gammelnalle
12-03-2004, 20:05
CITAT (Berith @ 12-03-2004, 19:10) Dr Jekyll och Mr Hyde känner jag till, det var inte dom jag undrade över utan vad 17 dom har att göra med var jag hör hemma? :unsure:
Eller - oh hemska tanke! - uppfattas jag som dom två?? :o Ja nu var väl inte min tanke rent bokstavligt att du skulle vara NÅGON av herrarna !!!!!  men mera att vi alla har olika sidor och alla sidor av mina taftligeheter och tillkortakommanden inom odlingens sköna värld kan knappast tillgodoses här (SÅ stora är mina brister att ALLA experter här INTE kan svara på MINA dumma frågor) och jag TROR att Många fler har OLIKA sidor Du skrev ju "Var passar jag som trädgårdsamatör bäst in (jag är fortfarande i krypstadiet ) t.ex., här eller där? Varför inte både och???? INGA andra liknelser till Herrarna.......
Ahaaa....!!! Då förstår jag.
gammelnalle
12-03-2004, 22:27
CITAT (Berith @ 12-03-2004, 22:11) Ahaaa....!!! Då förstår jag.  det tog lite tid.....
kerstin z5-6
12-03-2004, 23:18
Du kan vara på bägge  som jag -
Helen i Piteå Zon 5
13-03-2004, 00:02
Och jag!!
Ingrid på Västkusten
13-03-2004, 17:57
Mee too - fast jag ahr ju frekventerat Odla mer än AoT på sistone :-) men men - det går i perioder det med.....
Båda är bra fast på helt olika saker :-D
Hälsar ingrid
gammelnalle
13-03-2004, 18:24
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 13-03-2004, 17:57) Båda är bra fast på helt olika saker :-D
Hälsar ingrid Prexis som dr. jäkel och Miss Hajd !!!
Pratar ni om mej nu igen?? Undrar vad Ripa tänker om att hennes fråga i början har utvecklat sej till personlighetsklyvningar....
Hon är en han....men tack för tipsen och *rolig* konversation...
Ojdå!  Råkade visst komma med ett könsbyte också.
gammelnalle
14-03-2004, 23:32
CITAT (Berith @ 14-03-2004, 16:30) Ojdå!  Råkade visst komma med ett könsbyte också. snacka om personhetsklyvning!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|