|
merlin68
21-11-2011, 23:04
Mina "måsten" är struvor, kanelstjärnor, mormors aniskakor, brända mandlar, sockerkanderade äpplen och kokostoppar:) Vilka är era favoriter?
Myosotis
21-11-2011, 23:07
Det finns många sorter som måste vara med varje år och så brukar jag testa ett par nya recept. Försökte starta en tråd om det en gång i receptavdelningen men det fanns inget intresse. Småkakor Mina absoluta favoriter är nog valnötskakorna tror jag.
Anki på Öland
21-11-2011, 23:18
Inga alls....
merlin68
22-11-2011, 09:51
CITAT (Myosotis @ 21-11-2011, 23:07)  Det finns många sorter som måste vara med varje år och så brukar jag testa ett par nya recept. Försökte starta en tråd om det en gång i receptavdelningen men det fanns inget intresse. Småkakor Mina absoluta favoriter är nog valnötskakorna tror jag. You made my day Myosotis!!! Vilka bra recept du la in på småkakstråden  Ska testa flera av recepten. Skitkul!!!!!!!!!!! Fattar inte varför inget intresse fanns, jeeeeessssssus vad folk här kan vara träiga
Red Top
22-11-2011, 10:32
Man behöver inte vara träig för att inte gilla småkakor och godis. Jag bakar och ger bort. T ex mandelmusslor, franska pepparkakor, saffranomandelskorpor. I övrigt bakar jag mest matbröd, som frukt och nötbröd i olika variationer, havrekex och olika sorters tunnbröd/hårt bröd, för att inte tala om doppigrytanbröd. Gör också mängder av fylld chokladgodis, fruktgele, mintkyssar, gräddkola mm, som jag ger bort.
merlin68
22-11-2011, 10:37
Det finns nog recept på salta kakor, Gi kakor, lchf kakor, utan mjöl, utan socker och gud vet vad....Fram med era bästa småkakerecept nu
ingrids
22-11-2011, 12:00
Saffransbiscotti, men jag sitter på fel dator för att bifoga mitt favoritrecept.
Eva-Helene
22-11-2011, 13:28
Mina favoriter:
Rullrån 3dl grädde 1½dl socker ?dl vetemjöl - minns ej mjölmängd...ska prova mig fram...senare!
Kokosdrömmar 250g smör 1½dl socker 3dl kokos 4dl vetemjöl 1tsk bakpulver Rör smör+socker, tillsätt övriga ingred. Rulla valnötsstora kulor. Grädda i 175 grader varm ugn i 12 min.
Bondkakor
Sockerkringlor 250g bulldeg 150g smör 3dl vetemjöl 1tsk hjorthornssalt Rör samman deg+smör, blanda hj.salt+mjöl och rör ner i degen. Rulla fingertjocka längder, forma kringlor som doppas i socker. Grädda i 250 grader ca 8min.
Bästa Pepparkakor - receptet min mormor alltid följde 3hg smör 1kkp vatten 1kkp sirap 425g strösocker 3-4tsk kanel 1½tsk mald nejlika 1½tsk ingefära Koka upp vatten+sirap+socker+kryddor. Tillsätt smör och låt svalna. Blanda 2tsk bikarbonat med vetemjöl, rör ner detta + mera mjöl till en ganska fast, men seg deg.
Stefanskakor 2hg smör 4msk strösocker ½dl hackade hasselnötter 1dl kokos 3kkp vetemjöl. Garnering: 1½ msk röd sylt ½dl hackade hasselnötter glasyr a(2msk florsocker+lite vatten) Rör samman smör+socker, blanda i nötter+kokos, rör i mjölet, men spara lite till utbakningen. Rulla kulor, rulla dom i nöthack, gör en grop och lägg sylt däri. Grädda i 180 grader. Glasera när kakorna kallnat.)
Mors fina bullar 7dl vetemjöl 125g smör 50g jäst 2dl kall mjölk 2msk socker. Fyllning: 75g mjukt smör 3msk socker 1½tsk kardemumma 2tsk vaniljsocker Nyp ihop smör+mjöl, lös upp jästen i mjölken, blanda allt till en smidig deg. Kavla ut halva degen (ingen jäsning först), bred på fyllning, rulla ihop, skär bitar som läggs i pappersformar. Låt jäsa i 1 timme. Pensla med vispat ägg och strö ev. på lite hackad mandel. Grädda i 250 grader, 5-7 minuter.
Gräddkola, wienerkulor, Mjölkgodis (1 liter mjölk och 1 liter strösocker kokas till det håller kulprov. Häll upp i smord form - mor använder alltid stekpannan av gjutjärn - och låt kallna. Skär rutor.)
Skruttis
22-11-2011, 14:32
Har inga direkta måsten, men en bra jul så gör jag egen marsipan samt nougatbitar.
Myosotis
22-11-2011, 16:33
CITAT (merlin68 @ 22-11-2011, 09:51)  You made my day Myosotis!!! Vilka bra recept du la in på småkakstråden  Ska testa flera av recepten. Skitkul!!!!!!!!!!! Fattar inte varför inget intresse fanns, jeeeeessssssus vad folk här kan vara träiga   Många är riktigt dåliga på det här med småkakor. Vad glad jag blev att du gillar mina recept! Men du får återuppväcka tråden och skriva dina recept så kanske jag orkar skriva fler. Det var tanken att man kunde ha dem samlade på ett ställe, jag begrep inte då att folk inte bakar. Red Top, vad fint!! Jag ger också bort massor varje år.
Gossen Ruda
22-11-2011, 16:38
En gång i tiden var jag fena på klenätter, men det var många år sen sist. Kanske i år nu när jag har all tid i världen.
ingrid fuxwall
22-11-2011, 18:14
Förra året var första gången på 40 år som jag inte bakade en himla massa kakor, inte ens pepparkakor
Elisabeth-Västkustkolonisten
22-11-2011, 18:18
Myosotis jag gjorde förut alltid mellan 25 till 30 olika sorter småkakor före jul. Det tillhörde julen helt enkelt. Men nu gör jag inga alls längre.
Men för några veckor sedan fick jag som överraskning ett paket från en trädgårdskompis i Berlin med småkakor och en stor stollen.
Elisabeth
Åh här e en till som bara älskar småkakor  Mina favoriter är skurna chokladkakor med pärlsocker o kola kakor. Jag använder mig av kokboken sju sorters kakor. Ett recept jag ärvt från min mamma är de här bullarna som jag gör 2 gånger om året. En gång på sommaren o en gång till jul. Vi kallade dom alltid för wienerdegsbullar, vet inte varför men goda är dom Margaretas kardemumma bullarCa 35 st, 250 grader 6-8 min 2 ½ dl mjölk 1 hg jäst 2 msk socker 2 hg smält smör ½ kg mjöl Blanda alla ingredienser till en deg. Degen ska vara på gränsen till lite lätt kladdig om man kan säga så… Fyllning: ½ dl stött kardemumma 3 msk smör 5 msk socker Kavla ut degen och sporra ut 8x8cm bitar av degen klicka i fyllningen vik hörnen mot varandra. Låt kalljäsa i 2-3 timmar. Pensla med ägg innan gräddning. En annan mjuk kaka som är favorit här är den här... Polsk VallmokakaGrädda 200 grader ca 40-45 min. 2 dl mjöl 2 dl socker 2 dl vallmofrön 2 tsk bakpulver 2 tsk vaniljsocker 200 g smält avsvalnat smör. Rör ihop alla de torra ingredienserna. Häll över det avsvalnande smöret. 5 st äggvitor vispas hård tills du kan vända bunken upp o ner utan att de rinner ut. 1/5 dels flaska bittermandel hushållsarom blandad försiktigt ner i äggvispet. Vänd ner äggvitorna försiktigt med den första smeten. Smörj o ströa en form häll i smeten o grädda.
Myosotis
22-11-2011, 22:05
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-11-2011, 18:18)  Myosotis jag gjorde förut alltid mellan 25 till 30 olika sorter småkakor före jul...  Oj vad många!!! Det måste vara någon sorts rekord, vad häftigt! Jag tror inte ens jag kommit upp i 10 någon gång.
malcolm
22-11-2011, 22:16
Jag får (bör) inte äta godis pga. diabetes men vräk i er ni bara....
Myosotis
22-11-2011, 22:26
Eva-Helene
22-11-2011, 23:44
CITAT (malcolm @ 22-11-2011, 22:16)  Jag får (bör) inte äta godis pga. diabetes men vräk i er ni bara....  Dom här får du äta: Havrebollar12dl havregryn 3/4dl kakao ½dl vaniljsocker 3dl strö-sötningsmedel 1dl kokos 400g smält smör 2dl mjölk Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt mjölk och smör. Vispa smeten med elvisp i 10 minuter. Ställ i kylen ett tag (1 timme eller så) Rulla bollar som rullas i kokos. Om man är väldigt förtjust i kaffe, så byt ut 1 dl mjölk mot 1 dl kallt kaffe. Strasskakor3dl vetemjöl 3/4dl potatismjöl 3/4dl lättströ 1tsk vaniljsocker Blanda detta i en bunke. Smula i 150g smör och nyp ihop till en deg. Spritsa ut degen på bakpappersklädd plåt. Gräddas i 200 grader, ca 10 min. Kubb200g smör 2dl Sucketter Strö (el. Hermesetas strö) 2 ägg 1½dl mjölk 7dl mjöl 2 påsar Marsan Kok (ca ½dl) 3tsk bakpulver Garnering: hackad mandel Rör smör o sötningsmedel. Tillsätt äggen, ett i taget (rör ordentligt emellan). Blanda mjöl, Marsan-pulver och bakpulver. Rör ned det i smeten tillsammans med mjölken. Klicka ut i bakpappersformar och garnera. Grädda i 225 grader. Bamsekakor200g smör ½-1dl hackade nötter 1½ dl Sucketter el. Hermesetas strö 2-3tsk vaniljsocker 5½ - 6dl vetemjöl Rör smör och sötningsmedel smidigt. Tillsätt övriga ingredienser och rör till en fast deg. Trilla ut runda bollar och lägg på pappersklädd plåt. Platta till kakorna något och grädda i 225 grader tills kakorna fått lite färg. Evas chokladkakor 4dl vetemjöl 2msk socker 200g margarin eller smör 1 ägg 100-150g sockerfri chokladkaka (typ Cloettas - men det finns godare OCH billigare) Hacka samman alla ingredienser utom chokladen (enklast i matberedare). Hacka chokladen och tryck in den i degen. Låt degen vila i en plastpåse i kylen en halvtimma. Rulla ganska stora kulor, lägg på pappersklädd plåt, grädda i 175 grader ca 8-10 minuter.
VitaFingrar
10-12-2011, 18:21
Hm, visste inte riktigt i vilken tråd jag skulle ställa den här frågan. Bestämde mig för att den här tåden iallafall var någolunda relevant.
Till saken: Är det någon som gjort Whiskeykola någon gång? Är det gott? Har du något bra recept? Tänkte göra till jul till min mamma som älskar whiskey.
Meriona
10-12-2011, 18:43
Vi äter knappt kakor, men pepparkakor brukar vi baka. Och om jag orkar även finska julstjärnor.
ninnisky
10-12-2011, 18:52
Bakar inte en endaste kaka numera, men är lyckligt lottad och får både pepparkakor, bondkakor och mandelmusslor av svärdotterns mamma.. Äter sällan kakor! Så de fådda räcker nästan till påsk.....
zaaritha
10-12-2011, 22:40
Struvor och klenätter! Mörka romerska bågar.
Biggan_
11-12-2011, 00:17
Jag la upp några länkar i receptavd.
Torkade äppelringar och sorten är Ribston.
Meriona
13-12-2011, 11:58
För er som är duktiga på att göra julgodis har Ica en tävling nu där man kan ladda upp en bild. Kolla på Icas hemsida och lycka till!
skånepåg
13-12-2011, 12:12
CITAT (ingrids @ 22-11-2011, 12:00)  Saffransbiscotti, men jag sitter på fel dator för att bifoga mitt favoritrecept. Sätt upp datorerna i ett nätverk så du får tillgång på allt som finns i dem  Jag ska testa på de rostade mandlarna som Leila gjorde i sitt jul program =)
tomas99
13-12-2011, 13:17
CITAT (zaaritha @ 10-12-2011, 22:40)  Struvor och klenätter! Mörka romerska bågar. +1
*Stintan*
13-12-2011, 14:02
Mandelmusslor.
Huggorm
13-12-2011, 14:09
Enstaka pepparkakor går bra, annars undviker jag helst kakor. En lussekatt hade smakat idag, men det lär inte hända
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|