merlin68
Mina "måsten" är struvor, kanelstjärnor, mormors aniskakor, brända mandlar, sockerkanderade äpplen och kokostoppar:) Vilka är era favoriter?
Myosotis
Det finns många sorter som måste vara med varje år och så brukar jag testa ett par nya recept. Försökte starta en tråd om det en gång i receptavdelningen men det fanns inget intresse. Småkakor Mina absoluta favoriter är nog valnötskakorna tror jag.
Anki på Öland
Inga alls....
merlin68
CITAT (Myosotis @ 21-11-2011, 23:07) *
Det finns många sorter som måste vara med varje år och så brukar jag testa ett par nya recept. Försökte starta en tråd om det en gång i receptavdelningen men det fanns inget intresse. Småkakor Mina absoluta favoriter är nog valnötskakorna tror jag.

You made my day Myosotis!!! Vilka bra recept du la in på småkakstråden bravo.gif Ska testa flera av recepten. Skitkul!!!!!!!!!!! Fattar inte varför inget intresse fanns, jeeeeessssssus vad folk här kan vara träiga yaay.gif
Red Top
Man behöver inte vara träig för att inte gilla småkakor och godis. flirting.gif

Jag bakar och ger bort. T ex mandelmusslor, franska pepparkakor, saffranomandelskorpor. I övrigt bakar jag mest matbröd, som frukt och nötbröd i olika variationer, havrekex och olika sorters tunnbröd/hårt bröd, för att inte tala om doppigrytanbröd.

Gör också mängder av fylld chokladgodis, fruktgele, mintkyssar, gräddkola mm, som jag ger bort.

merlin68
Det finns nog recept på salta kakor, Gi kakor, lchf kakor, utan mjöl, utan socker och gud vet vad....Fram med era bästa småkakerecept nu bravo.gif
ingrids
Saffransbiscotti, men jag sitter på fel dator för att bifoga mitt favoritrecept.
Eva-Helene
Mina favoriter:

Rullrån
3dl grädde
1½dl socker
?dl vetemjöl - minns ej mjölmängd...ska prova mig fram...senare!

Kokosdrömmar
250g smör
1½dl socker
3dl kokos
4dl vetemjöl
1tsk bakpulver
Rör smör+socker, tillsätt övriga ingred. Rulla valnötsstora kulor.
Grädda i 175 grader varm ugn i 12 min.

Bondkakor

Sockerkringlor
250g bulldeg
150g smör
3dl vetemjöl
1tsk hjorthornssalt
Rör samman deg+smör, blanda hj.salt+mjöl och rör ner i degen. Rulla fingertjocka längder, forma kringlor som doppas i socker.
Grädda i 250 grader ca 8min.

Bästa Pepparkakor - receptet min mormor alltid följde
3hg smör
1kkp vatten
1kkp sirap
425g strösocker
3-4tsk kanel
1½tsk mald nejlika
1½tsk ingefära
Koka upp vatten+sirap+socker+kryddor. Tillsätt smör och låt svalna. Blanda 2tsk bikarbonat med vetemjöl, rör ner detta + mera mjöl till en ganska fast, men seg deg.

Stefanskakor
2hg smör
4msk strösocker
½dl hackade hasselnötter
1dl kokos
3kkp vetemjöl.
Garnering:
1½ msk röd sylt
½dl hackade hasselnötter
glasyr a(2msk florsocker+lite vatten)
Rör samman smör+socker, blanda i nötter+kokos, rör i mjölet, men spara lite till utbakningen. Rulla kulor, rulla dom i nöthack, gör en grop och lägg sylt däri. Grädda i 180 grader. Glasera när kakorna kallnat.)

Mors fina bullar
7dl vetemjöl
125g smör
50g jäst
2dl kall mjölk
2msk socker.
Fyllning:
75g mjukt smör
3msk socker
1½tsk kardemumma
2tsk vaniljsocker
Nyp ihop smör+mjöl, lös upp jästen i mjölken, blanda allt till en smidig deg. Kavla ut halva degen (ingen jäsning först), bred på fyllning, rulla ihop, skär bitar som läggs i pappersformar. Låt jäsa i 1 timme. Pensla med vispat ägg och strö ev. på lite hackad mandel.
Grädda i 250 grader, 5-7 minuter.

Gräddkola, wienerkulor, Mjölkgodis (1 liter mjölk och 1 liter strösocker kokas till det håller kulprov. Häll upp i smord form - mor använder alltid stekpannan av gjutjärn - och låt kallna. Skär rutor.)
Skruttis
Har inga direkta måsten, men en bra jul så gör jag egen marsipan samt nougatbitar.
Myosotis
CITAT (merlin68 @ 22-11-2011, 09:51) *
You made my day Myosotis!!! Vilka bra recept du la in på småkakstråden bravo.gif Ska testa flera av recepten. Skitkul!!!!!!!!!!! Fattar inte varför inget intresse fanns, jeeeeessssssus vad folk här kan vara träiga yaay.gif

giggle.gif Många är riktigt dåliga på det här med småkakor. Vad glad jag blev att du gillar mina recept! Men du får återuppväcka tråden och skriva dina recept så kanske jag orkar skriva fler. Det var tanken att man kunde ha dem samlade på ett ställe, jag begrep inte då att folk inte bakar.

Red Top, vad fint!! Jag ger också bort massor varje år.
Gossen Ruda
En gång i tiden var jag fena på klenätter, men det var många år sen sist. Kanske i år nu när jag har all tid i världen.
ingrid fuxwall
Förra året var första gången på 40 år som jag inte bakade en himla massa kakor, inte ens pepparkakor
Elisabeth-Västkustkolonisten
Myosotis jag gjorde förut alltid mellan 25 till 30 olika sorter småkakor före jul. Det tillhörde julen helt enkelt. Men nu gör jag inga alls längre.

Men för några veckor sedan fick jag som överraskning ett paket från en trädgårdskompis i Berlin med småkakor och en stor stollen.

Elisabeth
Tikka
Åh här e en till som bara älskar småkakor biggrin.gif
Mina favoriter är skurna chokladkakor med pärlsocker o kola kakor.
Jag använder mig av kokboken sju sorters kakor.

Ett recept jag ärvt från min mamma är de här bullarna som jag gör
2 gånger om året. En gång på sommaren o en gång till jul. Vi kallade dom alltid för wienerdegsbullar, vet inte varför men goda är dom smile.gif

Margaretas kardemumma bullar

Ca 35 st, 250 grader 6-8 min

2 ½ dl mjölk
1 hg jäst
2 msk socker
2 hg smält smör
½ kg mjöl

Blanda alla ingredienser till en deg. Degen ska vara på gränsen till lite lätt kladdig om man kan säga så…

Fyllning:
½ dl stött kardemumma
3 msk smör
5 msk socker

Kavla ut degen och sporra ut 8x8cm bitar av degen klicka i fyllningen vik hörnen mot varandra.
Låt kalljäsa i 2-3 timmar.
Pensla med ägg innan gräddning.

En annan mjuk kaka som är favorit här är den här...

Polsk Vallmokaka

Grädda 200 grader ca 40-45 min.

2 dl mjöl
2 dl socker
2 dl vallmofrön
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
200 g smält avsvalnat smör.

Rör ihop alla de torra ingredienserna.
Häll över det avsvalnande smöret.

5 st äggvitor vispas hård tills du kan vända bunken upp o ner utan att de rinner ut.
1/5 dels flaska bittermandel hushållsarom blandad försiktigt ner i äggvispet.
Vänd ner äggvitorna försiktigt med den första smeten.
Smörj o ströa en form häll i smeten o grädda.

Myosotis
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-11-2011, 18:18) *
Myosotis jag gjorde förut alltid mellan 25 till 30 olika sorter småkakor före jul...

ohmy.gif Oj vad många!!! Det måste vara någon sorts rekord, vad häftigt! Jag tror inte ens jag kommit upp i 10 någon gång.
malcolm
Jag får (bör) inte äta godis pga. diabetes men vräk i er ni bara.... sick.gif
Myosotis
trostar.gif
Eva-Helene
CITAT (malcolm @ 22-11-2011, 22:16) *
Jag får (bör) inte äta godis pga. diabetes men vräk i er ni bara.... sick.gif

Dom här får du äta:

Havrebollar

12dl havregryn
3/4dl kakao
½dl vaniljsocker
3dl strö-sötningsmedel
1dl kokos
400g smält smör
2dl mjölk
Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt mjölk och smör. Vispa smeten med elvisp i 10 minuter. Ställ i kylen ett tag (1 timme eller så)
Rulla bollar som rullas i kokos.
Om man är väldigt förtjust i kaffe, så byt ut 1 dl mjölk mot 1 dl kallt kaffe.

Strasskakor

3dl vetemjöl
3/4dl potatismjöl
3/4dl lättströ
1tsk vaniljsocker
Blanda detta i en bunke.
Smula i 150g smör och nyp ihop till en deg.
Spritsa ut degen på bakpappersklädd plåt.
Gräddas i 200 grader, ca 10 min.

Kubb

200g smör
2dl Sucketter Strö (el. Hermesetas strö)
2 ägg
1½dl mjölk
7dl mjöl
2 påsar Marsan Kok (ca ½dl)
3tsk bakpulver

Garnering: hackad mandel

Rör smör o sötningsmedel. Tillsätt äggen, ett i taget (rör ordentligt emellan).
Blanda mjöl, Marsan-pulver och bakpulver. Rör ned det i smeten tillsammans med mjölken.
Klicka ut i bakpappersformar och garnera.
Grädda i 225 grader.

Bamsekakor

200g smör
½-1dl hackade nötter
1½ dl Sucketter el. Hermesetas strö
2-3tsk vaniljsocker
5½ - 6dl vetemjöl

Rör smör och sötningsmedel smidigt. Tillsätt övriga ingredienser och rör till en fast deg.
Trilla ut runda bollar och lägg på pappersklädd plåt. Platta till kakorna något och grädda i 225 grader tills kakorna fått lite färg.

Evas chokladkakor

4dl vetemjöl
2msk socker
200g margarin eller smör
1 ägg
100-150g sockerfri chokladkaka (typ Cloettas - men det finns godare OCH billigare)

Hacka samman alla ingredienser utom chokladen (enklast i matberedare). Hacka chokladen och tryck in den i degen. Låt degen vila i en plastpåse i kylen en halvtimma.
Rulla ganska stora kulor, lägg på pappersklädd plåt, grädda i 175 grader ca 8-10 minuter.
VitaFingrar
Hm, visste inte riktigt i vilken tråd jag skulle ställa den här frågan. Bestämde mig för att den här tåden iallafall var någolunda relevant.

Till saken: Är det någon som gjort Whiskeykola någon gång? Är det gott? Har du något bra recept? Tänkte göra till jul till min mamma som älskar whiskey.
Meriona
Vi äter knappt kakor, men pepparkakor brukar vi baka. Och om jag orkar även finska julstjärnor.
ninnisky
Bakar inte en endaste kaka numera, men är lyckligt lottad och får både pepparkakor, bondkakor och mandelmusslor av svärdotterns mamma.. tummenupp.gif

Äter sällan kakor! Så de fådda räcker nästan till påsk..... giggle.gif
zaaritha
Struvor och klenätter!
Mörka romerska bågar.
Biggan_
Jag la upp några länkar i receptavd.
cistus
Torkade äppelringar och sorten är Ribston.
Meriona
För er som är duktiga på att göra julgodis har Ica en tävling nu där man kan ladda upp en bild. Kolla på Icas hemsida och lycka till! tummenupp.gif
skånepåg
CITAT (ingrids @ 22-11-2011, 12:00) *
Saffransbiscotti, men jag sitter på fel dator för att bifoga mitt favoritrecept.

Sätt upp datorerna i ett nätverk så du får tillgång på allt som finns i dem tongue.gif
Jag ska testa på de rostade mandlarna som Leila gjorde i sitt jul program =)
tomas99
CITAT (zaaritha @ 10-12-2011, 22:40) *
Struvor och klenätter!
Mörka romerska bågar.

+1
*Stintan*
Mandelmusslor.
Huggorm
Enstaka pepparkakor går bra, annars undviker jag helst kakor. En lussekatt hade smakat idag, men det lär inte hända
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon