Full version: Jätteverbena
ripa
Hej,
Jag har försökt förkultivera jätteverbena sedan v 6 i varierande temperatur och mörkt utan att lyckats att få det att gro....
Varför vill det sig inte....

/Ripa
Åsa, mälardalen zon 2
Verbenan kan ta många veckor på sig att gro, det kan ta längre tid än 5 veckor. Det som är speciellt med jätteverbena är att den är mörkergroende + den brukar ofta behöva en kylperiod(+0-5C) på några veckor. Så har du inte gett den en kylperiod så ge den en liten kylperiod och se om något kommer upp. Verbena kan vara väldigt väldigt seg ibland och vissa år tycker jag att man få får plantor att gro.
Ti bee
Lyckas inte heller än så länge. På fröpåsen står det att man kan behöva låta sådden åka in och ut ur kyla flera gånger.
Hoppas något gror till slut! Den är ju så jättefin!!
Kajsa
Har satt ut min sådd av Jätteverbena längs väggen sedan ett par veckor och kommer det inte upp något till våren är det både första och sista gången jag provar det.
Nutten
Jätteverben är rätt känd som en svår växt att förkultivera. Det roliga är att plantorna är så underbart duktiga på att självså sig utomhus! Själv rensade jag bort hur många småplantor som helst bland plattor och annat förra året... rolleyes.gif
ripa
Hej,
Jag provar att ställa ut sådden nu när temperaturen ligger omkring 0 grader.....får se om det gror.
Har tidigare växlat mellan 18 graders rum och kylskåpstemp på 5 grader sedan v 6 (är i vecka 11 nu)
/N
AgnesC
Hej! Har tidigare både lyckats och misslyckats med sådd av jätteverbena.
I år ställde jag sålådan efter ett dygn i 22 grader på min glasveranda där temperaturen växlar mellan 5 och 10 grader. Efter en dryg vecka åkte de in i 20 grader, började sen gro, men väldigt ojämnt. En del pantor har jag redan planterat om, andra håller fortfarande på att titta upp. Därför kan man väl inte påstå att det är helt lyckat, men till skillnad från förra året när de fick stå ute i minusgrader och absolut inget kom upp är jag rätt nöjd! Året dessförinnan lyckade det väldigt bra, tror jag bara ställde dem svalt då oxå. Tänkte just på det faktum att de så gärna självsår sig, på sommaren har vi ju inga minusgrader,eller hur! Tror i alla fall att det är färskt frö som gror, men det kanske är frön som övervintrat.
Mina plantor står nu i ca 15 grader med lysrör, vet någon om man borde ställa dem lite varmare? Fast fortfarande med xtrabelysning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon