Full version: kan man äta
katah
ju, det var frågan.
Kan man äta broccolin som har gått i gula blommor?
Låter kanske konstigt, men jag behöver svar ändå.
Det kan väl bildas något giftigt i blommorna?
EKLO
Det går fint att äta allt på broccolin, även blommorna, men smaken och konsistensen är förstås bäst före blomning.
ingrids
Jag skulle nog skära bort det "gula" - tyckte det blev lite bittert när jag kokade. Men det är ju mycket broccoli i stjälken som jag nästan tycke är godast.
katah
Så bra att veta!

jag är insnöat på gröna smoothies och har gott om överblommat broccoli i trädgården.
När man micar det gröna i hop med bär/frukt känns inte konstiga sidosmaker!

Vi har även blandat rättikablad i drinckarna... de smakar lite bittrare,
men jag har tänkt att de måste vara ätbara, har någon något vetenskap om dom?

Finns det någon rotblad som inte går att äta i trädgården.

Jag lovar att inte äta tomatblad eller potatisblad.... smile.gif
RitRat
Blast till alla rotsaker är ätliga. Jag brukar göra "dolmar" av rödbetsblad, jättegott.

Och med dina grön-smoothies, glöm inte vilda gröna blad (lite långt till sommaren dock).
Googla på 'ogräsmat' så hittar du bra tips på fina vilda grönsaker.
katah
RitRat gissar om jag väntar på våren och få ta koll på naturen!
ordentlig som jag är har jag redan lånat mängder av böcker och köpte hem den bästa! crazy.gif

Rättikablad är inte så goda i smaken som dom andra bladen har varit, men även det är var helt ok.
Våtarv har jag kunnat använda ett par gånger.
Börjar nästan ångra mig att jag har täckt odlingsytorna så ordentligt med löv i år slap.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon