Pius
Jag håller fortfarande på och rensar i mitt gamla föräldrahem, nu har jag kommit till gamla tallrikar och grunnar över om det kan finnas något värde i någon av dem? Hur ska jag kunna veta sånt, finns det någon sajt jag kan kika på?

Min far samlade på lite olika sorter och brukade prata om punkter på baksidan, tror jag. Lyssnade inte så mycket när jag var ung. whistling.gif Själv tror jag inte de har något värde men jag skulle ju kunna kolla upp dem innan de åker på återvinningen.

Någon som har tips på sajt?

Pius
Anma
Prova på http://www.antikforum.se/
Fota och lägg ut där.

Det var inte mycket fart i det forumet ser jag nu när jag kollar närmare...
Jämför på tradera.
Har dina tallrikar några stäplar (rörstrand etc) så sök på dem.
Blomstertanten
En länk till olika porslinsstämplar: http://www.signaturer.se/
Här finns olika länkar till porslinstillverkare: http://www.signaturer.se/Porslin/Lankar/porslin.htm

Kolla runt lite på olika auktionssiter för att se om det finns nåt värde i porslinet. Då får du i alla fall ett hum om vad sakerna kan vara värda.
Lauritz.com
Tradera
CillaM
Vad för sorts tallrikar är det frågan om? Jag vet att min mamma fick tag på gamla jultallrikar, riktigt gamla, som hon köpte för 10:-/st och hennes man kollade på nätet, där var det fina priser på dessa. Samlare, både i Sverige, Europa men även USA (svenskättlingar?) är oerhört intresserade av tex jultallrikar och liknande.
merlin68
Även om det visar sig att tallrikarna inte har något värde att tala om finns det kanske någon som vill köpa dem för en rimlig peng. Själv har jag fyndat billiga och kantstötta tallrikar med fina mönster på loppis till mosaikkrukor och bordsskivor mm smile.gif
Motti
Det är väl sällan några höga värde i enstaka tallrikar av Rörstrand Gustafsberg Arabia eller Hackefors ungefär en två tre hundra kronor styck ,men det finns dom som söker tallrikar för att kompletera sina egna serviser man slår ju sönder ibland så ta några bilder och lägg in dom på blocket kan finnas någon där ute som letar efter just dom du har !
Vet att det finns böcker på biblioteket med porslinstämplar i så man kan se om det är något värde i dom man har var dom är gjorda mm .
Eva-Helene
Jag säger som Motti: fota och lägg ut på blocket! Sedan du kollat in alla länkar, vill säga! Jag är tokig i blåmönstrat porslin...bara så du/ni vet tongue.gif
Meriona
TRADERA TRADERA TRADERA biggrin.gif
Motti
Bra tips ! Tradera alltså och där kan man ju också "spåna lite" och se va dina kan kosta och vad du kan ta betalt för dom .Det är alltid bra att kolla upp för man vet aldrig vad man kan ha för "dyrgripar" liggandes wink.gif
malcolm
Jag har ett gäng Blå eld som jag funderar på att sälja men de är ju rätt tunga om de skall säljas så Tradera är kanske inte så lämpligt med tanke på frakten.
Anma
CITAT (malcolm @ 22-11-2011, 23:02) *
Jag har ett gäng Blå eld som jag funderar på att sälja men de är ju rätt tunga om de skall säljas så Tradera är kanske inte så lämpligt med tanke på frakten.

Det kostar inte så mycket att skicka med schenker.
Kryddan03
CITAT (malcolm @ 22-11-2011, 23:02) *

Gå in på Tradera och sök med alternativet "Avslutade auktioner" ifyllt. Blå Eld brukar gå för ganska bra med pengar även med frakt. Det brukar vara ganska många som vill ha Blå Eld och är villiga att betala vad frakten kostar. Beroende på skick förstås. Är det sprucket eller flisor ur brukar det genast gå sämre.
malcolm
Lite bökigt i alla fall med tanke på att det är en hel servis som skall ha emballage som håller.
Motti
Måste fråga "Blå eld " är det keramiktalrikar Arabia eftersom de är så tunga ?
malcolm
Blå Eld är Rörstrand och som namnet antyder är de just blå men det finns vita delar också.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5_eld
Anma
CITAT (malcolm @ 22-11-2011, 23:21) *
Lite bökigt i alla fall med tanke på att det är en hel servis som skall ha emballage som håller.

Man kan också välja bara avhämtning, då får de hämta servisen själv. Eller kolla på ett ungefär hur mycket det är värt och sälj på blocket.

malcolm, här har du en länk till sålda blå eld på tradera.
Anma
Hur många delar är det? Det har sålts en servis på 60 delar för 10500:- på bukowskis.
Har du en hel servis i gott skick kanske är det värt att kontakta dem?
Kryddan03
CITAT (malcolm @ 22-11-2011, 23:21) *

Fast många säljer inte hela serviser i en och samma auktion utan delar upp den på flera auktioner eller vid olika tidpunkter.

Avhämtning, som Anma skriver, är ju också ett alternativ. Enda nackdelen är väl i så fall att du begränsar skaran av köpare lite. Det beror ju på var du bor också förstås. Bor du i en storstad spelar det kanske mindre roll, men bor du på en liten ort kanske folk inte är beredda att ta sig dit.

Såväl posten som Schenker har väl färdiga kartonger i olika storlekar? Det bakas ju in i fraktkostnaden och är helt ok. Det enda du behöver då är bubbelplast eller en massa tidningspapper. Jag har själv handlat en del porslin via Tradera och än så länge har inget kommit fram i kras. smile.gif

Men, som sagt, du kan dela upp servisen och sälja den pö om pö om du vill.

Är det en servis som är blå till alla delar får du säkerligen mer för den än om det är den vita - oavsett hur du väljer att sälja den. Röd Blå Eld brukar också gå för mer pengar då den är relativt ovanlig.
malcolm
CITAT (Anma @ 22-11-2011, 23:38) *
Hur många delar är det? Det har sålts en servis på 60 delar för 10500:- på bukowskis.
Har du en hel servis i gott skick kanske är det värt att kontakta dem?

Jag vet inte hur många delar det är och vad som finns ifråga om uppläggningsfat, karotter och liknande men äggkopparna har i alla fall gått hädan. Det är arvegods och alltsammans står i ett överskåp i sovrumet, skall ta ner det en dag och kolla vad det är egentligen men några 10.000:- lär det knappast vara värt.
Pius
Det är olika tallrikar, ett fåtal av var.

Den jag tittar på nu är en Schramberg handmålade älgar, nr 4710. De är att hänga på väggen. Det finns andra väggtallrikar med olika mönster.

Vilket jobb att gå igenom alla!

Att skicka porslin via Posten, det är väl ganska osäkert? Annars har jag funderat på Tradera.

De får väl mogna i källaren. flirting.gif

Efter att ha kollat Tradera så gick tallrikar Stjärnholm för 9 kr. Hos en annan sajt 45 kr. Så jag förvarar dem nog ett tag till.

Pius
skånepåg
Jag har en kompis som kör på schenker, kan ju slänga iväg ett sms om frågan av transport och så ^^
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon