Sedan jag köpt en LED-lampa till mitt citronträd har det börjat växa så att citronerna "exploderar"
Detta är naturligtvis tråkigt. Är det lampan som givit så mycket extra växtkraft, eller har det fått någon sjukdom?
En citron (den på bilden) har spruckit rätt över, och ytterligare en har fått småsprickor i skalet!
[attachment=66300:IMAG0453.jpg]
Se även min andra tråd om lampan
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=1...p;#entry1477008Tacksam för svar!
Mvh
Bizzen
Borde väl egentligen inte svara då jag inte vet men funderade på om det kan vara samma som med tomater. Fick lära mig att det kan bero på ojämn vattning eller för stora hastiga temperaturändringar.
CITAT (RB9310 @ 22-11-2011, 20:20)

Borde väl egentligen inte svara då jag inte vet men funderade på om det kan vara samma som med tomater. Fick lära mig att det kan bero på ojämn vattning eller för stora hastiga temperaturändringar.
Jag har en jättestor självvattnande kruka, så det borde ju inte vara det, och då den står i mitt uterum har temperaturen snarast sakta minskat till kanske 17-18 grader, från att ha varit mellan 25-30 grader i somras.
Kanske att den får mycket vatten just när jag fyller den självvattnande krukan?
Alexander-VG-zon3
22-11-2011, 21:22
Det är oftast en miljöpåverkan (ojämn vattning, väldigt hastig temperatur sänkning/höjning, ojämn näring) Som redan skrivits.
Det som händer är att ''klyftorna'' växer för snabbt och skalet hänger inte med och spricker.
Det brukar ge med sig med tiden när trädet blir äldre och man har full koll på sitt träd och vilken skötsel det kräver.
CITAT (flaxss @ 22-11-2011, 21:22)

Det är oftast en miljöpåverkan (ojämn vattning, väldigt hastig temperatur sänkning/höjning, ojämn näring) Som redan skrivits.
Det som händer är att ''klyftorna'' växer för snabbt och skalet hänger inte med och spricker.
Det brukar ge med sig med tiden när trädet blir äldre och man har full koll på sitt träd och vilken skötsel det kräver.
Kan det vara "ojämn belysning" (att den fått en växtlampa?)
Alexander-VG-zon3
22-11-2011, 21:27
Nej det tror jag inte.
Garanterat pga bevattning. Symptomet är nämligen ofta förekommande när man trixar med citronträd. Finns tekniker där man ska torka ut trädet ett par gånger under året för att få det att blomma mer och året runt samt ge större skörd. Vattnar man då för mycket på en gång efter torkan då spricker frukterna. Åtgärden för att undvika sprickor efter torrperioden är att vattna lite i taget under en tid, innan man börjar vattna normalt igen.
Du har inte torkat trädet förstår jag. Men kan det vara så att trädet först nu anpassat sig till den självvattnade krukan?
Måste erkänna att jag på grund av byggprojekt missat att vattna några veckor, och därefter fyllde krukan full. Svaret borde ju då med tidigare inlägg vara givet!
Hej
Orsaken beror på :
1 kraftiga bevattning.
2 Att de fick mycket vatten efter lång torkan .
Obs
1 Citron tycker inte mycket ljus ,
2 Passar inte självvattnande kruka för dem.
H.Bassam
Alexander-VG-zon3
24-11-2011, 09:30
Citroner vill visst ha mycket ljus, och gärna extraljus (tvunget om den ska må bra i rumsvärme). Detta har inget med ljus att göra.
Hej
( Citroner vill visst ha mycket ljus, och gärna extraljus )
Det är fel på grund av Citron är motsats alla familj citrus (Citrusfrukter familjen),
Citrusfrukter familjen innehåller apelsiner också, den familjen tycker om mycket ljus men citrus exat tycker inte om mycket ljus.
Obs
Jag hämtar detta informationen från högskola böcker.
H.Bassam
Alexander-VG-zon3
25-11-2011, 09:49
Möjligen citroner kan må bra av lite eftermiddagsskugga i svåra ökenklimat. Men även där med bevattning tål den sol. I Sverige är det för lite sol för citron åretrunt, dock är det sant att citron tål skugga men det blir tidigare skörd och godare frukt och en högre/bättre tillväxt i sol (efter avhärdning kan citron stå i direkta söderlägen ute.
CITAT (flaxss @ 25-11-2011, 09:49)

Möjligen citroner kan må bra av lite eftermiddagsskugga i svåra ökenklimat. Men även där med bevattning tål den sol. I Sverige är det för lite sol för citron åretrunt, dock är det sant att citron tål skugga men det blir tidigare skörd och godare frukt och en högre/bättre tillväxt i sol (efter avhärdning kan citron stå i direkta söderlägen ute.
Flaxss Flaxss ...... ..... Du är en mästerlig stilist!
Alexander-VG-zon3
25-11-2011, 15:50
CITAT (evaisa @ 25-11-2011, 11:32)

Flaxss Flaxss ...... ..... Du är en mästerlig stilist!
Är det bra eller dåligt ?
Hej
Vi ska respektera resultatet som kommer från vetenskapliga laboratorier, att ger växter extra sol, det är bra för frukter och växter men inte alltid.
Obs
Tillexempel fet är viktig för oss, men om vi äter fet mycket blir katastrof i kroppen i stället.
H.Bassam
"Citroner inte tycker om mycket ljus"
- Vad innebär "mycket ljus"?
Hej
Efter att ha haft mitt citronträd i inglasat uterum (rakt söderläge) med en LED växtlampa ca 8 timma om dagen (4 timmar morgon & 4 timmar kväll) kan jag nu konstatera att jag har 7-10 citroner på gång och ett 20-tal blommor som blommar. Det växer även väldigt fort och det kommer nya skott hela tiden. Verkar ju trivas ganska bra med mycket ljus och självvattnande kruka om jag får säga det själv.
Hej
Citroner problemet sprickbildning ett antal skäl
1 är en genetisk faktor för vissa poster
2 När växter blir törstigt och sen vi ger den mycket vatten.
För att undvika
1 Organisationen för bevattning
2 ge kalium gödselmedel som hjälper växter
Att Styrning av vattenabsorption.
3 Ge kalk gödselmedel för att kalcium är
stärka fruktskal
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.