|
Hej, Då har jag fått min första erfarenhet av bladlus epedemi.... Jag har provat med STOP besprutning vid två tillfällen under en veckas tid...ska se ikväll om det visar sig finnas kvar några... Vad gör jag för dunderkur om detta inte skulle lyckas (de kanske blivit resistenta ;-) ) /Ripa
Hej och hå, jag hänger på! I din fråga, ripa: jag har sprejat mina små frösådder med gelatinsprej samt såpvatten i vardera tre omgångar - men bladlössen är kvar! Obekymrade. De verkar snarast tycka att det är kul att något spännande händer i deras eviga ätande... Jag vill helst inte ta till starkare doningar eftersom det mesta jag odlar skall ätas...  Visst, jag har hört att Pyrex försvinner snabbt, men det känns ändå så OFRÄSCHT på något sätt...men är det verkligen det enda som nu kvarstår?!? Råd!?! Sanna
Ingrid på Västkusten
10-03-2004, 10:00
Pyrex :-) sorry ;-)
Hälsar Ingrid
Nämen Ingrid, skam den som ger sig! Jag var faktiskt ute på lunchen alldeles nyss och inhandlade en TÄTÖRT! Jag frågade det vänliga, men kanske inte så högt botanikutbildade butiksbiträdet om tätörten kanske rent utav var en liten "Hasse"? Hon stirrade på mig. Jag skrattade till och sa:- Förlåt, Hans heter han visst! Hon stirrade bestört på mig. Jag försökte förklara mig med att sorten heter visst "Hans" har jag hört, eller heter kanske den här tätörten något annat? Nu började även hennes kolleger att stirra på mig. Jag försökte ånyo reda ut missförståndet. Hon log stelt och sa: jaha, men upphörde inte med att stirra bestört. Jag insåg att det nu var frågan om sekunder innan hon skulle trycka på överfallslarmet eller kalla på butikschefen. Jag insåg att loppet var kört: jag kommer aldrig få dessa damer att förstå att jag INTE tror att växten är en MANSPERSON som hette Hasse, jag avlägsnade mig därför med orden: "okey, tack för hjälpen, om det inte är en Hasse så kanske jag döper den till Janne då istället!" Sen log jag och vinkade med blompåsen. De stirrade efter mig. Men nu är Janne installerad, han kommer inte att äta bladlöss för mig veterligen äter han bara flugor, men det har hänt underligare saker i botanikens värld! Skam den som ger sig! Sanna
vickeva
10-03-2004, 13:27
CITAT (sanna @ 10-03-2004, 13:22) Nämen Ingrid, skam den som ger sig! Jag var faktiskt ute på lunchen alldeles nyss och inhandlade en TÄTÖRT! Jag frågade det vänliga, men kanske inte så högt botanikutbildade butiksbiträdet om tätörten kanske rent utav var en liten "Hasse"? Hon stirrade på mig. Jag skrattade till och sa:- Förlåt, Hans heter han visst! Hon stirrade bestört på mig. Jag försökte förklara mig med att sorten heter visst "Hans" har jag hört, eller heter kanske den här tätörten något annat? Nu började även hennes kolleger att stirra på mig. Jag försökte ånyo reda ut missförståndet. Hon log stelt och sa: jaha, men upphörde inte med att stirra bestört. Jag insåg att det nu var frågan om sekunder innan hon skulle trycka på överfallslarmet eller kalla på butikschefen. Jag insåg att loppet var kört: jag kommer aldrig få dessa damer att förstå att jag INTE tror att växten är en MANSPERSON som hette Hasse, jag avlägsnade mig därför med orden: "okey, tack för hjälpen, om det inte är en Hasse så kanske jag döper den till Janne då istället!" Sen log jag och vinkade med blompåsen. De stirrade efter mig. Men nu är Janne installerad, han kommer inte att äta bladlöss för mig veterligen äter han bara flugor, men det har hänt underligare saker i botanikens värld! Skam den som ger sig! Sanna
Hej igen,
Nej, det fick bli en pyrex-besprutning i går kväll....
Inspekterade mina plantor, som under de två senaste veckorna fått STOP, visade sig trots detta ha några enstaka bladlöss kvar och någon som emmigrerat till mina krukor längre bort med vårlökar....
Pyrex blev det alltså, vilket jag även använt tidigare i höstas förra året mot spinn på mina änglatrumpeter....
Må väl! /Ripa
Ingrid på Västkusten
11-03-2004, 14:29
Beklagar - de änglatrumpeterna har kvar spinnet då Pyrex inte biter emot spinn :-(
Fniss Sanna :-) jag ahde ju varit bortforslad LOL LOL LOL
Hälsar Ingrid
Jag har också haft spinn på mina hibiscusar som jag med en egen dunderkur fick bort efter bara en sprutning... "Koka upp 1 liter vatten och 4 deciliter grönsåpa i en kastrull. Låt svalna och blanda i 1/2 liter T-sprit Häll över blandningen i en 10-litershink och fyll upp med vanligt vatten tills hinken är full. Sätt lock över hinken och använd hela sommaren.Spruta på kvällarna brukar vara bäst..."
*morr*, *fräs*, *yyyyyl* ÅÅÅÅÅÅ vad jag avskyr, ogillar, föraktar och HARMS ÖVER dessa kryp!!! Här har man pysslat och donat och fixat med alla sina små rara plantor ända sedan i januari, jag har kokat fräkenvatten, nässelvatten och algvatten, jag har vattnat med mjukt vatten eftersom små groddar är så känsliga, jag har bäddat in dem och gullat och pratat med dem och steriliserat jorden och planterat om och Gud och hans MOSTER!!!!! Sen lommar lössen in och tar över showen fullständigt! "Hej då Sanna, tack för maten!" Jag fattar inte att det kunde gå så snabbt! Det var verkligen över en natt. Antagligen märkte jag inte angreppen förrän det var fullständigt nedlusat, men det KÄNDES som om det var från en dag till en annan... De som har läst mina inlägg tidigare kanske har noterat att jag är ganska insnöad på just frösådd och tidig förodling, ju tidigare och ju mer sådder desto bättre...ja, nu har jag mött mitt Waterloo kan jag bara meddela...mitt Luseloo... Många av de små plantorna klarar inte av alltför mycket lusangrepp, de kommer av sig i växten även om man får bort lössen, de blir klena, de blir inget att satsa på liksom...så jag har fått slänga ungefär hälften av alla mina plantor hittills. Sedan sprayade jag vid ett tillfälle med såpsprit, jag tyckte att jag följde receptet, (1 liter vatten, 0,2 dl såpa, 0,1 dl t-röd) men uppenbarligen blev det ändå för starkt så då tacklade ytterligare ett stort antal plantor av! Alla tomatplantor har gula, liksom "inbrända" fläckar på bladen. Jag tror att det är av såpspritbehandlingen, men det kan ju lika gärna vara något virus som bladlössen kom med i present som tack för maten! Jag överväger nu att slänga hela skiten, toksanera och därefter börja om från början! Det är ju trots allt ändå bara den 12 mars idag, så jag kommer att hinna med det mesta av de grödor jag har tänkt mig. Chili och paprika är ju lite sent, förstås...och purjo...det är nog det bästa, jag blir ju inte av med dem, det är de mest livaktiga bladlöss jag skådat. Men tänk alla dessa dyra fröer jag har köpt! En del var ju så få dessutom, så jag sådde allesammans...Tänk alla dessa fröer som jag har bytt med många av er på forumet! Ja, ja, sånt är livet! Sådant är sannerligen odlarlivet. En ny erfarenhet, inte för att jag tillhör den mest erfarna odlarskaran här på forumet, inga namn nämnda (Ingridsarna, Åsa, Hannele, Cilla, mf l, mfl, mf l  ) men några säsonger har jag ändå varit med i gamet - ALDRIG har jag varit med om liknande lusangrepp... Jahapp! Fresh start. Men skam den som ger sig! Apropå det så gör Janne absolut ingenting! Han bara står (ligger?) och gonar sig och slappar under lysrören, låter sig gödas och vattnas och flashar lite med sina iofs söta små blommor, men det är allt. Småflugor knallar lyckligt omkring på bladen, men Janne fäller lojt in luddet och låter dem hållas. Bara ta och ta och aldrig ge...typiskt karlar! Sanna
Lider med dig Sanna! Och där rök mina tomater.  Jag hade bladlusinvasion på balkongen sommaren 2002. Fick med löss hem på en penséplanta, som snabbt spred sig över chiliplantor och väggar fulla med ipomoea. Kom på att det effektivaste sättet var att klämma ihjäl de små djävlarna för hand. Äckligt. Och mycket klämmande var det, men växterna överlevde.
Ja hmmm...*djup suck* . Men tack ändå för sympatin, Annki! Jag har nu samlat mig tillräckligt för att slakta det som slaktas skall, ska strax plocka upp alla miljarder plantor i köket och noga skärskåda dem. KANSKE är det några fina Tigerella man vågar satsa på...vi får se...jag återkommer till dig om det, ok! Bladlössen verkar ha gett upp greppet i alla fall, vad som bekymrar mig nu är som sagt fläckarna, isolerar därför de drabbade plantorna och ser om det kommer upp gröna blad, då vet jag att det bara var såpspriten som brände bladen. Men, men...vill du vara riktigt säker på att få njuta Tigerella i sommar, kanske du bör fundera på att så själv eller köpa färdiga plantor - om nu Tigerella finns att få tag på som plantor?!? Tyvärr har jag heller inga frön att erbjuda dig, jag satte alla jag hade... Någon här som har Tigerellafrö att sälja? Ja, ja...jag SKRATTAR inte åt eländet, men småler kanske... Retligt är det, men påminner en om naturens och livets outgrundliga mysterier. ...eller nåt sånt... Sanna
Tack Sanna! Jag har Tigerellafrön kvar. Är bara lite sent ute. Men jag får göra ett försök! Det kanske blir jag som får dela med mig till dig istället?
Tack ska du ha! Fast jag har bestämt mig för att det är KUL med bladlöss! Ju fler desto bättre! Jag håller på att sammanställa en visbok som heter "Glada bladlussånger om våren". Kom gärna med bidrag i fall ni har några! Här är en jag skrev alldeles nyss: "Se, Gröna Lusen han dansar, han böjer sin nacke och ler. Han tänker på stormande nätter i Amsterdams växthuskvarter. Han drömmer om blommornas blader och om svävande, gröna ben, på förgrodda plantan hos Sanna i lysrörsbelysningens sken. " (Melodi: Svarte Rudolf) Eller den här, som ska framföras på bred göteborgska, gärna i armkrok med någon kompis: "Lus i plantan - ska det va' om det ska va' bra! Lus i plantan - ska det vara varenda da'! Lus i plantan från roten till toppen, lus i plantan på bladen och knoppen. Lus i plantan - vill vi ha om vi ska må bra - å det gör ju du och jaaag! Fatta en gång för alla att - 'bladlöss dom gör en gla'! Lus i plantan - vill vi ha!!!" (Melodi: Vind i seglen) Sanna
CITAT (sanna @ 15-03-2004, 18:55) Tack ska du ha! Fast jag har bestämt mig för att det är KUL med bladlöss! Ju fler desto bättre! Jag håller på att sammanställa en visbok som heter "Glada bladlussånger om våren". Kom gärna med bidrag i fall ni har några! Här är en jag skrev alldeles nyss: "Se, Gröna Lusen han dansar, han böjer sin nacke och ler. Han tänker på stormande nätter i Amsterdams växthuskvarter. Han drömmer om blommornas blader och om svävande, gröna ben, på förgrodda plantan hos Sanna i lysrörsbelysningens sken. " (Melodi: Svarte Rudolf) Eller den här, som ska framföras på bred göteborgska, gärna i armkrok med någon kompis: "Lus i plantan - ska det va' om det ska va' bra! Lus i plantan - ska det vara varenda da'! Lus i plantan från roten till toppen, lus i plantan på bladen och knoppen. Lus i plantan - vill vi ha om vi ska må bra - å det gör ju du och jaaag! Fatta en gång för alla att - 'bladlöss dom gör en gla'! Lus i plantan - vill vi ha!!!" (Melodi: Vind i seglen) Sanna  har som vanligt fått mej ett gott skratt av dina skriftliga utsvävningar tycker synd om dej. ska du äta eländet? annas kan du ju använda tobakslösning det finns inget kryp som överlever det
Ingrid på Västkusten
16-03-2004, 09:00
INTE tobaksvatten på tomater - de får virus av det! Samma släkte vet Ni!! Tobaksmosaikvirus :-(
Hälsar Ingrid
Bayer gör någonting som heter Provado insektspinnar, som är verksamt mot vita flygare, stinkfly, stritar, trips (utom amerikansk blomtrips Frakliniella), blad-, ull-, sköld- och blodlöss. Det enda det inte funkar på är spinn. Jag vet inte i vilken mån jorden tar upp detta om man odlar grönsaker, men det fungerar suveränt bra på alla krukväxter. Innehåller även NPK-gödsel för upp till 8 veckor. Mvh Fenja
Tack för alla uppmuntrande tillrop och goda råd! Emellertid är plantorna väck och snart även lössen får jag hoppas... Ty... "Bladlössen hos Sanna, de har inga plantor kvar, sitter i ett fönster, Pyrex snart dem tar..." (Melodi: Flickan i Havanna) Sanna
Jag tackar återigen och bockar för alla uppmuntrande ord vad gäller min diktkonst! Men då har ni inte hört mina finstämda hyllningssånger till rådjur och sniglar än... Sanna
Det vill vi, det vill vi....  !!!
Okey då....*smickrat och fett leende* Här är en gammal välkänd bit, som alla kan hänga med i: (Melodi: lilla snigel) Lilla snigel - akta dig, akta dig, akta dig. Lilla snigel - akta dig - annars tar jag långa grensaxen och knipsar dig mitt itu eller låter gräsklipparen köra över dig eller köper brutala, hungriga myskankor eller lägger ut Weibulls, tror jag det är, utmärkta preparat som heter "stoppar sniglar" så att du tappar matlusten och slutar att äta och drar dig tillbaka till ditt äckliga snigelbo och svälter ihjäl däääääääär! Sanna
Nu har jag köpt indigrienserna till "dunderkuren" med såpa, vatten och röd t-sprit...
Undrar bara vad det är för mening med att först koka upp såpa och vatten innan ?!?! /N
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|