miamaria
23-11-2011, 20:18
Hej
Vårt Viktoriaplommonträd som ger så goda plommon har en skadad stam. Den har liksom vridit sig så att stammens inre kommit utåt. I denna mjuka del har det blivit ruttet och det ser ut som om insekter bor där.
Vad kan jag göra för att skydda mitt träd så att det klarar sig många år till?
Det är höst, men förhoppningsvis syns lite på bilderna.
Mvh
Maria
Gossen Ruda
23-11-2011, 21:35
Tyvärr inte mycket att göra, förr eller senare kommer trädet att dö men tills dess kommer det att bära frukt. Rötangrepp gör inte att bota. Insekterna är kanske myror? Blanksvart trämyra brukar gilla rötskador, lätt att gnaga gångar där. Obs att myrorna har inte skapat skadan eller påverkar skadan.
octachoron
24-11-2011, 03:08
Många plommonträd, speciellt Viktoria, har inte så lång livslängd tyvärr.
Jag är själv orolig för hur länge plommonträden här kommer att överleva.
Jan af Lisö
24-11-2011, 08:37
Ser ut som dax att plantera ett nytt plommonträd så att det producerar när det gamla trädet är borta. Ett alternativ är att ta ympris från den gamla trädet (om det fortfarande har nytillväxt).
miamaria
24-11-2011, 22:07
Hej igen!
Tråkigt att vårt träd verkar må dåligt.
Den delen av trädet som är skadat är en av 2 stammar.
Tror ni att vi kan skydda trädet och kunna behålla det fler år genom att ta bort det dåliga av trädet och lägga på ympvax?
Mvh
Maria
RibesRubusVitis
24-11-2011, 22:35
Absolut inget ympvax; används bara när du ympar, om ens då. Men du antydde att det finns en stam till, och då inte den som syns ovanför förgreningen på bilden hoppas jag. I så fall kunde du snarast kapa den skadade stammen rätt av och hoppas att stumpen inte förblöder till våren. Det blir i alla händelser riskfyllt.
Antagligen naturligt åldrande, påskyndat av två mycket kalla vintrar. Men man måste se hela trädet för att kunna säga något säkert. Beskärning? Hur är tillväxten?
Ett närapå alltid lyckat recept i gräsmatte- elelr trädgårdsmark är att lägga kogödsel under trädet och en bit utanför krongrenarna. Om marken är kompakt, komplettera med ett ytligt spadtag ca 4 st per m2 där du vänder på grässvålen. Sedan gödsel på. Köpekogödsel eller stallgödsel blandad med halm.
Låt ligga överr vintern så är det närapå helt borta till våren när gräset växer upp och trädet har fått maskar och mikroorganismer att levandegöra jorde, vilket stärker trädet.
kerstinh
13-12-2011, 19:48
CITAT (octachoron @ 24-11-2011, 03:08)

Många plommonträd, speciellt Viktoria, har inte så lång livslängd tyvärr.
Jag är själv orolig för hur länge plommonträden här kommer att överleva.
Hmmm, vi har ett Viktoriaplommonträd från 40-talet. :-) Fast det ser väldigt mycket ut som på bilden, tyvärr. Jag håller med trådstartaren att det är otroligt goda plommon, så vi har planterat ett nytt plommonträd (dock en annan sort) och så fort det bär tillräckligt med frukt, ska Viktoria ersättas med ett nytt likandant träd. :-) Sedan har jag hittat ett nytt ställe att hänga hängmattan i, för det var nog inte det bästa för rangliga Viktoria att även behöva bära upp hängmattan. ;-)
Kom efteråt på att det kan vara en sträckskada också. Det ser ut som att trädet lutar. På dragsidan kan uppstå barkfall som detta.
Att jordförbättra, dvs luckra jorden, vid rötterna längst ut i kronan och att vattna ett gammalt plommonträd håller liv i det längre. Finns flera trådar om att lägga gödsel på gräsmatta mm här. Konstgödsel för gräsmatta mm kan påskynda åldrandet hos träd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.