Full version: Sharon
emmajper
Eftersom Sharonfrukter är otroligt goda har de blivit ett par, men döm av min förvåning idag hittade jag ett stort frö i en frukt.
Hur ska jag göra för att den ska börja gro?
Ska jag lägga mitt frö för att torka?
ska jag sätta det i en kruka med jord snarast möjligt?
Ska jorden vara fuktig eller ev lätt fuktig?
Ska den stå varm eller svalt?
Om jag får en liten planta, kan man testa att sätta den i mitt växthus så snart det är frostfritt igen?
Otroligt tacksam för svar confused.gif
RitRat
Google!!
Hittade denna sida:
http://www.ehow.com/how_7621322_propagate-...persimmons.html
Man ska kylbehandla dem i blöt sand i kylskåpet i några månader. Det kan tydligen ta upp till 4 månader innan fröet gror!!!!
Det står inte hur man sedan sköter den lilla plantan, men jag skulle tro att i vårt klimat bör den skötas som en vanlig solälskande krukväxt, eventuellt i växthus sommartid.
------------
Oj, här fanns en äldre tråd om samma sak! Här:
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=79992&st=0
(hehe, vi glömmer ofta att söka i gamla trådar när vi postar en ny fråga, där ser man...)

katah
jag gjorde en liknande upptäkt några år sedan och stoppade fröet bara i en kruka.
Och den grodde och växte till en fin liten träd.
Nu är den säkert en meter höjd, jag har den i växthuset året om, och den verkar trivas där utmärkt.
Jag testade att ha den i trädgården en sommar, men det var inget hitt, så den har fått vara i
växthuset ( frostfritt på vintern, den fäller löven , men det är underbart att se dom börja spira tidigt på våren!)

Den fungerar säkert bra inomhus också!
Alexander-VG-zon3
Mina växer jätte bra ute under sommaren, tar ut dom på våren och så in i nov-dec beroende på vädret. Tycker dom är enkla att sköta.
emmajper
Tack alla!
Jag har fått mkt inspiration och ska ta hand om mitt frö på bästa sätt.
RitRat
CITAT (katah @ 26-11-2011, 20:46) *
jag gjorde en liknande upptäkt några år sedan och stoppade fröet bara i en kruka. Och den grodde och växte till en fin liten träd.

Vad bra att få läsa om egna erfarenheter också, katah och Flaxss. Info på nätet ar ofta bra, men den säger inte allt Kan hända att råd som ges i varma länder inte gäller här.

Tänk om det är så att frukter som fraktas till sverige får vistas i kylrum så länge att fröna redan där får en stratifiering (köldbehandling i detta fall), på köpet!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon