Hej jag har fundera nu i nått år på testa odla Mountain Sakura! från kina/japan i en stor urna/kruka
Jag fundera om detta är möjligt jag bor i norrland och det blir ganska så varmt där jag bor det står såhär lite om fröna! Jag är inte så växtvan och vill höra andras åsikter om detta? om det är möjligt att genomföra!
Genus: Prunus
Species: serrulata
Common Name: Oriental Cherry
Other Name: Flowering Cherry, Mountain Sakura
Pre-treatment: required
Zone Hardiness Cold: 5
Zone Hardiness warm: 7
Height / Spread: 15m/9m
Plant Type: Medium Tree
Growth rate: medium
Vegetation type: decidious
Germination range: very high
Leaf /Flower color: green/pink
DESCRIPTION:
The Japanese flowering cherry embodies the romanticism of the ornamental cherry tree that gloriously decorates the spring landscape. A short-lived, large deciduous tree that unfortunately is plagued by many viral diseases, it is native to Japan, Korea and China. Much smaller cultivars of this species is usually found growing in gardens all across the temperate world. This tree becomes V-shaped to rounded in its mature habit.
When in dormancy, the shiny gray-brown bark reflects light beautifully, attaining even a mauve coloring in between the horizontal rows of lenticels (bark pores). In mid-spring, the barren branches are lined with either white or pink flower buds that then open to fully cloak the canopy. Blossoms can be single or double (extra petaled) and later lead to sparse production of small blackish-purple fruits, which usually do not form in its select cultivars. Foliage emerges with a shiny bronze-green hue as the flowering show wanes, and the shiny dark green leaves are lovely ovals with a long tapering tip. In autumn they turn orange-red with hints of gold or bronze.
Grow Japanese flowering cherry in full or partial sun exposures in a fertile, well-draining soil that is moist from spring to autumn. Highly alkaline soils are not ideal. Pruning of branches should be done after the flowering display. Many viruses can inflict the Japanese flowering cherry and thus makes it live no more than fifteen to twenty years. It is stunning as an accent tree in a lawn or along a boulevard as a specimen or formalized row.
[attachment=66327:Mountain..._Blossom.png]
octachoron
24-11-2011, 23:45
Förstod jag dig rätt att du ville så frön av detta körsbärsträd i en stor kruka?
Att så frön går nog bra, kräver förmodligen en kall period, dvs vinter för att gro.
Denna typ av träd blir ganska stort så en kruka blir till slut för liten för ett växande träd.
Hej
Du kan köpa färdiga små planta i stället , på grund att plantor som kommer från frö kommer inte lika med föräldrar, för att de har ärv ämne som kan ändra under tillväxt.
Obs
Man ska läsa förpackning informationen noga först och ser att den passar sin miljö eller inte .
H.Bassam
Du får ju räkna med att det blir "för stort" en dag men så fort ska det väl ändå inte växa i kruka. Ser ej om det är lövfällande, men det är det nog.... då är det ju lätt att övervintra i källare eller dyl utan extraljus. Det är ju ett sätt att få in lite exotiskt i en trädgård. Prova dig fram, du kanske hittar fler sorter att sätta... Då det blir stort format på krukor brukar jag gå över till plast, för dom är lättare att hantera. Finns ju fina krukor även i plast.
Vad gäller grodd av frö får någon annan tycka till, men lycka till hälsar Irene
Alexander-VG-zon3
25-11-2011, 09:33
Zonen i det du länkade till är inte vår egen zon, som är tvärtom emot det amerikanska systemet. Dvs zon ett är varmast och zon 8 kallast i Usa är zon 1 kallast och 8 går mot det varmare hållet.
Tror detta körsbär går till zon 3/4. Vet du vilken zon du har eller var i norrland du bor ?
Tror nog du kan ha det i en ganska normalstor kruka ganska länge, innan det blir i en storlek av en fodertunna som behövs. Dock tar det nog tid från frösådd innan du får blommor, ett köpt träd direkt är ju redan färdigt.
Hur det övervintrar beror ju på var d bor. Men i kruka är träd känsligare det fryser och tinar i rötterna och blir hårdare tjäle, att det blir för torrt och för mycket vatten är också en risk och sen vid senvintern-våren kommer vårsolen. Om det ev inte går ute vad har du för möjligheter att övervintra det inne ?
Hej
Om du vill inte växa upp dem mycket för att de fortsättar stanna i krukor, så du behöver beskära rötter varje vår.
H.Bassam
Man KAN ju ha träd i krukor, även sådana som i naturen blir riktigt stora. Men det kräver beskärning av både grenar och rötter, alla vet ju vad bonsai är! Det behöver inte bli så avancerat som vid bonsai-odling, enklare beskärning av bara grenar får också trädet att hålla rimlig storlek.
Men i fråga om körsbärsträdet är nog det svåraste att få kärnan att gro, och att hålla den lilla plantan vid liv de första åren. Där är det kritiska. Den kan behöva köldbehandling innan den gror. Testa att googla med 'cherry propagation' för info om sådd.
Jag tror inte att Zoffo vill köpa en körsbärsplanta, hon vill nog experimentera med ett frö som hon redan har i sin ägo.
Hittat genom googling med "cherry seed propagation"
Citat: Peach and cherry seeds require one to two cold periods in order to germinate. Plant the seeds in pots and set the pots outside for the winter. Many seeds will germinate in the spring provided winter temperatures are consistantly below 40 degrees F. If they don't germinate, they may require another winter. You can fool Mother Nature by placing the pots in the fridge sealed inside a plastic bag for 90-120 days then return to the warm weather outdoors. Make sure you keep the pot watered when placing outside. I hope this helps. One other thing. The resulting plants usually don't resemble the parent plants nor will the fruit because most fruit trees are hybrids.
Tom
Hej Ritat
Det är bättre om du skriver på Svenska språket för att du har viktiga och bra informationen eftersom vi vill utnyttja dem.
H.Bassam
CITAT (Bassam @ 26-11-2011, 16:19)

Hej Ritat
Det är bättre om du skriver på Svenska språket för att du har viktiga och bra informationen eftersom vi vill utnyttja dem.
H.Bassam
En Bassaminspirerad översättning då:
engelska --> gissa vad --> svenska:
Frön av plommon och körsbär kräver 1-2 gånger kylan att gro. Planterar frön i krukor och krukor ligger utanför för vintern. Många av de frön och gror på våren, under förutsättning att temperaturen på vintern, de är konsekventa, mindre än 40 grader Fahrenheit, om de inte växer, de kan kräva en annan vinter. Du kan lura naturen genom att placera krukorna i kylskåpet i en förseglad plastpåse för 90-120 dagar och sedan gå tillbaka till det varma vädret utomhus. Se till att hålla en skål med vatten när de sätts utanför. Jag hoppas att detta hjälper. En sista sak. Den resulterande växter brukar inte gilla moderplantan kommer inte fruktträd eftersom de flesta av frukt-och hybrid
Hej
Tack for du eftersom dem flesta av mina vänner svenskar så det är bättre om vi skriver på svenska .
Obs
Du är mycket duktig och trevlig .
H.Bassam
Huggorm
28-11-2011, 02:22
Frågan är om det inte är bättre att odla detta träd i kruka några år till det börjar bli stort, och sedan plantera ut det. Norrland är som sagt stort, och det beror på vilken del det handlar om. De flesta bor ju längs kusten, så det blir på sin höjd zon 6. Det är inte väldigt högt över vad arten skall klara, så med lite omsorg kan den nog överleva utomhus. Det finns ju ett antal knep för att förbättra zonen, och använder man sig av dessa kan det nog gå. Viktigast är kanske i detta fall att plantera vindskyddat misstänker jag.
jag bor vid kusten

tack för alla fina och bra svar lätt lite klurigt det där å odla
Hej Huggorm
Det är smart sättet att ge bra skötsel i kruka till små träd, till den blir stark och kunna klara svåra förhållanden av kyla och frost och tuff vårsol.
H.Bassam
okej vad för kruka bör ja satsa på då och vad är bra skötsel?
Huggorm
29-11-2011, 09:49
Desto större kruka desto bättre. Har du plats, så skadar det inte att satsa på en på 5-10l redan från början. Då slipper man hålla på och plantera om gång på gång, och rötterna utvecklas lite mer normalt. En vanlig plastkruka duger, men det är ju alltid roligare att ha en snygg i lergods eller liknande. Dräneringshål i botten och fat under naturligtvis. Satsa på en bra jord redan från början, men du kommer få tillsätta gödning relativt snart ändå, vedartade växter suger snabbt det som finns ur jorden.
CITAT (Bassam @ 26-11-2011, 16:19)

Hej Ritat Det är bättre om du skriver på Svenska språket för att du har viktiga och bra informationen eftersom vi vill utnyttja dem. H.Bassam
Hej Bassam. Jag skrev inte på engelska, jag bara kopierade texten från en engelsk-språkig hemsida.
Det var ett citat. Jag orkade inte översätta den. Men som Kutas gjorde, så kan de som inte förstår engelska, försöka låta en maskin översätta texten. Det blir förstås inte så bra, som vi såg i Kutas inlägg.
//R
Hej Rit Rat
Det är bättre att inte kopierar men du kan läsa flera texter på samma ämne och försöker att skriver på egna ord.
Obs
Eftersom vi vill att alla kan ta nyttan av artikeln.
H.Bassam
malcolm
30-11-2011, 09:39
Kompletterar med att 40°F är ungefär +2°C.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.