|
jepperdi
09-03-2004, 13:43
Nu har jag sått bl.a. tomater, purjolök, blomman för dagen och Datura.. Tomaterna är så knubbiga och fina!
Maria i Helsingborg
09-03-2004, 14:55
I sann nybörjarstil har jag och mannen köpt cirkus 3000 olika fröpåsar och krukorna börjar pryda alla upptänkliga vrår där ljuset tränger in i vårt hus. DET ÄR SÅ HÄRLIGT! Jag trodde aldrig att det skulle vara så njutningsfullt att gå och pyssla om de små liven.......
Här har vi nu (än så länge) tomater i massor, slätbladig persilja, blomman för dagen, rudbeckia, blomstertobak, basilika, kattgräs till syrran och hirs till kollegan..... Gardening - Nature's Prozac
kerstin z5-6
09-03-2004, 18:50
jo -tack det börjar bli knökfullt nu -hälften är ute än ....
Har precis fårr iordning min förodlingshylla med lysrör och så.. lääängtar tills helgen när jag skall så!!
Då är det hopp om vår!!
Skall så massor av blommor, tomat, och allt möjligt ,som vanligt alldeles för mycket men har tacksamma vänner... Petra
CITAT (Maria i Helsingborg @ 09-03-2004, 14:55) I sann nybörjarstil har jag och mannen köpt cirkus 3000 olika fröpåsar och krukorna börjar pryda alla upptänkliga vrår där ljuset tränger in i vårt hus. DET ÄR SÅ HÄRLIGT! Jag trodde aldrig att det skulle vara så njutningsfullt att gå och pyssla om de små liven.......
Här har vi nu (än så länge) tomater i massor, slätbladig persilja, blomman för dagen, rudbeckia, blomstertobak, basilika, kattgräs till syrran och hirs till kollegan..... Gardening - Nature's Prozac Ett sådant stort inköp torde vara rekord.
Maria i Helsingborg
10-03-2004, 12:14
CITAT Ett sådant stort inköp torde vara rekord. Tyvärr så blev det ingen placering i Guiness Rekordbok då fröerna kom från OLIKA frö-distrubetörer, blev vi upplysta om! Men, men, det ska vi sannerligen komma ihåg år 2104 - när det är dags att köpa nästa gång!
Hans i Mälardalen
10-03-2004, 17:05
Jag sådde första omgången nu i Söndags. Jag har delat in fröerna i två grupper, tidiga och sena, de tidiga är som sagt i jorden nu. I gruppen tidiga har jag placerat: passionsblomma, kantnepeta, aster, japansk akleja, tomat (moneymaker), kattgräs och tagetes. Det enda som kommit upp ännu är tagetesen, den gror bara snabbare o snabbare för varje år som går, i år tog det 2 dygn. I gruppen sena har jag placerat: Squash, luktärt, prydnadspumpa, nattljus, zinnia och en solros som heter "Lemon Gammon" och är en F1 hybrid. förutom det har jag en massa sticklingar av fushia, verbena och petunia. Jag har köpt mer i år än tidigare för nu har jag investerat i en 70W metallhalogen som förhoppningsvis ska ge ett bra resultat.
MvH
Åsa, mälardalen zon 2
10-03-2004, 18:04
Jag har sått ytterst lite. Bara lite paprika, chili och aubergine.
+ett par krukor med basilika och koriander som ska användas i matlagningen.
Det mesta väntar jag med det finns fortfarande gott om tid, jag har ingen brådska.
har fått ned mindre än jag trodde pga sjukdom i familjen men pelargonier, prinsplym, nemesia, campanulor i flera sorter, abutilon o lite till har kommit ned i jorden o börjat spira faktiskt. Ska peta ned mer i helgen som kommer, petunior, kanske tomaterna men det känns lite för tidigt ännu då jag inte bor så långt söderut.  Men hittar ju så mycket frön som jag vill så förutom dom jag reda köpt.. Tar aldrig habegäret slut nån ggr?
Har satt:
Bergvallmo, Lavendel, Klocka (Tiny Bells), Lobelia, Busk-/kruktomat, kronärtskocka, jordgubbar, melon, citrongräs, basilika, timjan, persilja.
Ovan satte jag för några veckor sedan och jag hade tänkt sätta andra omgången i söndags, men tyvärr upptäckte vi en vattenläcka i huset och nu måste vi evakuera huset i några månder och... tja... det bär emot, men jag kommer inte att ha mycket tid till odlingen de närmaste tre månaderna.
jepperdi
13-03-2004, 10:52
Nu har blomman för dagen tittat upp också
cinis74
13-03-2004, 17:23
Jag har "bara" sått pelargoner och chili än. Tänkte så lite mera i morgon - tomater (gardner´s delight och sungold) och röd rudbeckia. Tagetes, solrosor o.d. får vänta en månad till. Vi har fortfarande minusgrader här i Sundsvall......
Åsa, mälardalen zon 2
13-03-2004, 17:30
Nu har jag sått lite tomater jag hade tänkt vänta till slutet av mars men jag kände för att så något idag.
Tomater som jag sått
Gardeners delight Sungold Mei wei Alaskan fancy Yellow cocktail Sweet 100 vildtomat
Sått tomater har även jag gjort idag, Sungold, ACE 55 VF ( mysko namn) och Silver Fir Tree. Så blev det Ricin, Passionsblomma, Rosensköna och så har jag satt Begoniaknölar, på Weibulls hittade jag Herrestadsbegonia.
zaaritha
13-03-2004, 19:19
Vad är prinsplym för en växt ?? Jag har bara sått pelargonier o törnrosas kjortel, än så länge. M-B
evelina
14-03-2004, 12:09
[SIZE=7][B][COLOR=blue] MMMMMM,älskar den här tiden på året.Förgror alltid tagetes,flitiga lisa,surfina.hängpelargon i feb. Början av mars tomater,blomman för dagen,malva.Slutet av mars luktärtor. Pelagonerna är omplanterade & klippta & tagit sticklingar det gör jag samtidigt funkar bra  .Bor i lägenhet. Sätter allting i fönsterna & använder skrivbordslampor med lysrör i,det går alldeles utmärkt. Köper inte fröer utan plockar i min egen trädgård.
vickeva
16-03-2004, 11:33
Jag har petat ner pelargon (tre olika) blomstertobak (rosa och lime), luktärtor (ska de toppas?) och lite andra sorter som jag hoppas att en nybörjare som jag ska kunna klara..
evelina
16-03-2004, 12:27
Jag toppar alla tre sorterna du satt,då förgrenar dom sig.Toppa över ett bladpar. Det är så roligt att förgro,fast mina tonåringar är väldigt trött på alla små plantor i deras fönster. men jag är trött på tonåringarna också ibland  man får ge & ta. Något jag verkligen kan rekommendera att förgro är flitiga lisa & tagetes. nu för tiden finns det så vackra tagetes.Mina flitiga lisa är cerisa och blev förra sommaren ca.50X50 i omfång. Tips:vattnar alltid med flytande blåkorn. Lycka till/Evy
jag har idag petat ner lite av varje vilket blev sisådär 40 småkrukor de e inte klokt egentligen va lätt det blir mycket jag satt med alla brev med olika fröer o myste o läste o petatde ner i jorden de allra flesta fröer jag har satt kommer från alla odlavänner över landet (o så egenplockade fröer) så mina fröer ligger där i breven dom kommit i det blir som en liten resa i minet också ja visst jag där e dom jag fick av henne nå nu sitter jag o tittar på dom o väntar på att dom ska komma upp o visa sej o sina första gröna blad men det kanske tar ett par dagar till ute kommer solen stickande nu o det är nästan 10 plusgrader men snön ligger där den liger i ganska tjocka täcken härlig tid
Synnöve
19-03-2004, 23:18
Eftersom jag bor i zon 5-6 gäller det att inte så för tidigt, men den 10:e sådde jag petunia (eget frö) och lobelia och idag upptäckte jag att det spirade i sålådorna. Jag blir så glad.........
Jag började redan i december med julrosor. (Helleborus) från egna plantor. I mitten av januari var det dags för tomater: Glebe datelvein, Wite Sweet Cherry, Frilandstomat och en plommon som jag "stulit" från en god plommontomat i affären. Dessutom sådde jag kaktusfröer i januari. Tänkte starta en kaktusplantering i trägården. Söker därför efter bra tipps på lämliga kaktusfrön (Zon 2) Nu i början av mars, när växthuset var klätt med bubbelplast åkte tomaterna ut och sådden av kryddor tog vid: kryddpaketet som gick att beställa på denna sidan. Dessutom har jag för alla jordsjukdommar sått flera olika sorters tagetes. Så för dagen står det ca 200 torvkrukor i varierande grad av groddning. Självklart har jag också Pansé, hänglobelia, röd vallmo och jättevallmo på gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|