RitRat
Jag var i Kroatien i mitten av november, och såg på stan att det var många som bar på nyköpta blommande pensé-krukor för att ta hem.

Varför har det inte blivit en vana här hos oss att ha penséer som höstblommor? De tål ju kyla bra, och skulle ge färg o fägnad åt dystra och mörka höstdagar. Är vi övermätta på penseer som vårblommor och inte vill ha dem på hösten?

Jag har i alla fall tänkt så några pensékrukor nästa år i augusti, och få prunkande bulliga blomsterkuddar som håller sent in till november. Alltid skulle de ju vinna över ljung, tycker jag!! Helst mini-penséer, dem gillar jag mest.
Bassam
Hej

Det är bra om man har dem under hösten .
H.Bassam
malarmaster
håller helt med dej,vi tycks vara väldigt låsta vid vissa mönster här i landet.själv har jag penseer hela växtsäsongen o även nu blommar det fortfarande i trädgården.de vackraste är minipenseerna,där håller jag också med.
själv frösår jag penseer både tidig vår,sommar för höstblommning o sen höst för tidig vårblommning.
sedab förstår jag inte varför man slänger vårplantorna när de börjar bli rangliga,klipp ner dem till stubbar o de börjar om o blommar sen hela sommaren. ulf
Garden bliss
Jag har två penséer i en kruka (med en del annat) som jag har haft sen tidig vår. Funkar bra! Varför slänga något som fortsätter blomma?
Eva i Skåne
Jag tror det är på gång att penséer kommer lanseras som höstblommor även här i Sverige. Jag har hört om detta i nåt tv-program eller kanske läst i nån trädgårdstidning.
Jag hade gärna haft några nu smile.gif
Alexander-VG-zon3
På ett jobb jag var på 05 så försökte vi sälja penseer på sensommaren och hösten men det gick inte alls så bra. Skulle vara kul att ha ett mer utbud av dom nu på hösten, har också kvar och dom blommar fint och tål vädret.
malcolm
En familj längre ner efter gatan hade alltid tagetis på höstarna men nu har de flyttat.
Bassam
Hej

Agronomi utvecklar och ger mycket nya sorter varje dag ,tillexempel ger nya sorter som motstånd kyla mera än gamla sorter ,men problem är att folk håller sig till gamla tiden med gamla informationen, särskilt på trädgårdsområdet.

H.Bassam
malarmaster
CITAT (Bassam @ 25-11-2011, 15:13) *
Hej
Agronomi utvecklar och ger mycket nya sorter varje dag ,tillexempel ger nya sorter som motstånd kyla mera än gamla sorter ,men problem är att folk håller sig till gamla tiden med gamla informationen, särskilt på trädgårdsområdet.
H.Bassam

det är sant och nyintroduktion av nya sorter går trögt i sverige,tror inte så mycket på att kunderna har svårt att ta till sig utan att det är mer försäljarna som inte vågar prova.de stora kedjorna är ju också bromsklossar när det gäller nya sorter. de vill sälja mängd o inte nischväxter. Ulf
RitRat
CITAT (malarmaster @ 25-11-2011, 18:13) *
det är sant och nyintroduktion av nya sorter går trögt i sverige,tror inte så mycket på att kunderna har svårt att ta till sig utan att det är mer försäljarna som inte vågar prova.de stora kedjorna är ju också bromsklossar när det gäller nya sorter. de vill sälja mängd o inte nischväxter. Ulf

Men penséer är ju en gammal välkänd och etablerad blomma, ingen ny sort, det är bara det att den endast säljs på våren. Och bara förskräckligt TIDIGT på våren. Jag försökte hitta penséplantor strax före morsdag, men på alla stora ställen var de redan slut för säsongen!! Man kan ju undra vilka som är mer konservativa, handlarna eller kunderna?

En mer tacksam höstblomma än pensé, det finns bara inte! Fram för penséförsäljing till hösten! Jag har också brukat klippa ned vårpenseer och fått nya plantor som blommar verkligen långt in på hösten, rik blomning som tål många minusgrader.
Bassam

Hej

Tyvärr blommor butiker de vem bestämmer vilka blommor ska säljas denna månad på grund av folket brukar acceptera visa växter på den här tiden, folket såg sina föräldrar förut köpte den här växter på den här tiden, utan att tänker varför de gör det , så affärer säljer samma växter på samma tid , vi behöver tänka och fråga affärer om växter som vi tänker de är bra på den här tiden, vi ska inte stänga ögonen och hjärna, för att varje dag kommer nya planering och nya sorter.

H.Bassam
RitRat
Ja, precis, Bassam. Det är MYCKET svårt att påverka utbudet i affärerna, ännu svårare att påverka producenterna att tänka om. Jag tror den bästa reklamen för en ny idé är att själv visa den i sin trädgård så folk ser den och börjar fundera. Men därifrån till att de finns att köpa är vägen lång.
Bassam
Hej Ritat
Ja, du har rätt men vi behöver inte tröttna på detta, vi behöver också butik ägare som har pengar och Erfarenhet och lantbruksvetenskap som bidrar till att ändra.
Obs
Jag själv arbetade i flera blommor butik i Sverige, jag haft mycket svårighet för att ändra traditionell planering inom butiker men i slutändan kommer att vara bra .

H.Bassam
Wilmer
Hjälpte svärmor i Skottland förr att sent på hösten plantera penseer i rabatterna, deras VINTERBLOMMOR, där säljs de för fullt. Själv sår jag mina sent (jämfört med andra) så börjar de blomma på hösten och sedan tills det blir för mycket vinter.
ingrids
Mina självsådda penséer blommar än här i zon 5 så de jobbar på att vara vinterblommor alldeles av sig själva smile.gif. Gott om dem i krukorna i Grekland som jag nyss kom hem från också.
RitRat
Här en av mina egna krukor från november 2009. Jag hade klippt ned minipenseer till 5 cm i juli, de växte ut igen och blommade ymnigt tills snön täckte dem. Här är de redan ganska så överblommade, och inte så kvalitativ bild, sorry.

De ÄR alltså iderliska senhöstblommor.
Bassam
Hej

Det är en vacker bild.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon