lotlin
jag har ett oisolerat uterum där jag brukar övervintra mina pelargoner, citrus och olivträd. i år har jag problem med mögel på pelargonerna.
jag klipper ner dom lite och i snittytan har ett grått luddigt mögel fått fäste på nästan alla. jag kan ju inte fortsätta klippa ner dom. för då finns ju tillslut inget kvar.
förstår att den milda hösten kanske har gjort rummet lite för fuktigt, men frågan är om det är någon idé att sätta in luftavfuktare o. dyl eller om det är en sjukdom som drabbat dom. i såfall är det kanske bara att kasta dom?

lotta

Eva i Skåne
Alldeles säkert är det fukten. Jag har varit med om det tidigare när mina varit för våta när jag tagit in dom, men de flesta har överlevt.
Ta bort mögliga blad och ställ gärna dom så det kommer luft mellan plantorna. Du kan blanda atamon med vatten och duscha över plantorna och ev torka bort mögelklumparna med.
Jag kan inte doseringen med atamon, men tror kanske den finns om du söker här på forumet.
lotlin
tack eva! bra tips. lägger genast ut frågan om dosering.

:-)
Anja Danmark
Du skal nok passe på med at klippe i dem, når de står i den fugtige luft - de kan jo ikke få lukket sårene, og så angriber skimmel/mögel lige med det samme...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon