|
Fjortispower
26-11-2011, 11:37
Tja! Ja, jag vet, jag vet. Ämnet passar kanske inte in hit överhuvudtaget, men är det småprat så är det så  . Jag har ganska mörkbrunt hår, men skulle vilja bli ljusare i håret redan idag (till ikväll). Blond vill jag inte bli, men ljusbrunt!. Har någon av er prövat att använda ljusblond (den ljusaste) hårfärg på ganska mörkbrunt hår? Hur gick det? Har aldrig färgat mitt hår ljusare förut. Jag vet att man rekommenderas att avfärga först, men jag har för mig att det ska gå att göra i alla fall ljusare än det man har på det här viset. Vill bara veta vad jag förväntar mig - besvikelse eller överraskning? Skulle det gå åt skogen har jag också mörk hårfärg i lager, så det är bara att färga över.
Farbror Blå
26-11-2011, 11:42
prova på en hårtest först bara?
Det finns risk för att det blir orange eller gult. I alla fall tror jag inte att den ljusblonda blir ljusbrun på ett mörkare hår.
Fjortispower
26-11-2011, 12:20
CITAT (Farbror Blå @ 26-11-2011, 11:42)  prova på en hårtest först bara? Smart! Ska testa nu!
Ugglemormor
26-11-2011, 12:26
Om du vill bli ljusare, så hjälper det inte att ta en ljus nyans över ditt eget mörka hår. Du behöver ljusa upp det i några grader. Det finns speciella preparat bland hårfärgerna som ljusar upp en del, de är inte de som bleker helt, men fråga dig till hjälp av personalen om det innan och samt den nya färgen som du vill ha...... Som sagt var, om du har fräknar eller är det minsta lagt åt de varmare rödtoner i ditt hår, skulle man nog avstå, risken finns att det blir mer som en morot, mer eller mindre, men fråga först, vet ja ......
Fjortispower
26-11-2011, 12:29
CITAT (Ugglemormor @ 26-11-2011, 12:26)  Om du vill bli ljusare, så hjälper det inte att ta en ljus nyans över ditt eget mörka hår. Du behöver ljusa upp det i några grader. Det finns speciella preparat bland hårfärgerna som ljusar upp en del, de är inte de som bleker helt, men fråga dig till hjälp av personalen om det innan och samt den nya färgen som du vill ha...... Som sagt var, om du har fräknar eller är det minsta lagt åt de varmare rödtoner i ditt hår, skulle man nog avstå, risken finns att det blir mer som en morot, mer eller mindre, men fråga först, vet ja ......  Helt rätt! Men orkar inte shoppa eller gå till frissan idag, så tänkte testa mig fram med det jag har hemma. Så nu är ett litet hårparti på färgning...
Ugglemormor
26-11-2011, 12:49
Gör det i din egen takt, jag beskrev endast av egen erfarenhet hur jag och flera andra med samma beskymmer har löst det på ett gott resultat. ....... Har jobbat med hår bredvid mitt andra yrke och kollat vad som funkar och vad funkar inte, men i handeln kan man verkligen få hjälp även om man är lite rödlätt med dessa svagare ljustoningar och sen tona håret med den nyansen man vill, inget extremt förståss, men du verkar förstå vad jag ville säga så .......
Fjortispower
26-11-2011, 13:10
Det blev en ytte pytte, knappt märkbar, förändring ... Om ni undrade
Ugglemormor
27-11-2011, 12:38
Är du nöjd med det? .....
Fjortispower
27-11-2011, 23:20
Blonderade håret istället - fick guldblont hår = skitnöjd!
Hej ! jo om man vill bli ljusare så måste man först annvända en ljustoning för att bleka upp det några nyanser och sedan färga in det eller så kallat piggmentera det i den färg man vill ha ,att bara annvända blekmedel gör ofta att håret får en rödgul blackig ton som kanske inte är så tillalande ,får man mycket rött eller orange i håret kan man tona bort de nyanserna med antingen en ljus askfärg eller en ljus matt färg .Hur vet jag detta då ? jo jag är utbildad frisör .Igentligen är det bättre att gå till en frisör om man vill ljusa upp ett mörkt hår för risken att misslyckas är ganska stor om man mycket röda piggment men naturligtvis beror det på hur stora krav man har på perfektion .
Hade en blond kompis som ville testa henna - det blev riktigt orange  Lärdom: experimentera inte med röda nyanser om du är blond! Men på tal om blekning, om jag som är rödhårig vill bli "sommarblekt", dvs några nyanser ljusare än jag vanligen är - hur gör jag då? Måste jag först bleka allt och sedan färga om det???
Meriona
29-11-2011, 10:20
CITAT (Fjortispower @ 27-11-2011, 23:20)  Blonderade håret istället - fick guldblont hår = skitnöjd! Ska du inte prova på rosa?
Ugglemormor
29-11-2011, 13:27
Bra Fjordispower, att du blev nöjd med ditt hår. ......  Själv är jag lite lätt rödlätt så jag ger mig inte på blekningar hemma, men jag brukar tona, inte färga det på vintern med ljusguld ....... blir ljust brunguldrigt som passar mig......  mina toppar bleks ju så under sommaren, även att det kan vara snyggt men omväxling är kul periodvis ........ Ska stödpermanenta mitt långa hår till våren och jag håller det ju på olika toffsar och dyl. .... är rätt så rak annars naturellt .......
Fjortispower
29-11-2011, 13:43
CITAT (Meriona @ 29-11-2011, 10:20)  Ska du inte prova på rosa?  Hade slingat rosa ett tag under min rosa (gröna) barndom, men tröttnade. Nu får det bara bli rosa utanför kroppen - dvs. på kläder, blommor, lakan och allt annat.  Jag körde Schwarzkopf Extreme Strong Blondering (blondering även för mörkhåriga) heter den någonting, bra produkt! Blev inte alls orange, men inte blond heller - guldblond/mörkblond. Jag körde bara 22-23 minuter skulle jag tro, skulle jag ha mer skulle det bli ljusare - och då är jag inte säker på om det skulle passa mig lika bra. Jag tror inte att resultatet passar alla (passar du i guldaktig hårfärg?), men för mig passade det som handen i handsken.
Ugglemormor
29-11-2011, 13:55
Om du frågar mig om det guldaktiga ljusbruna så är det mest lik min egen hårfärg, men mina toppar ljusnar på sommaren och blir mer likt gulare än det är naturligt så därför kör jag lite balanserad toning uppepå och jag är rätt så fräkning av mig självt, men med åren har min hårfärg gått fr. brunt till ljust och nu åter till ljusbrunt och jag har inga gråa hårstån ännu. .........  det ligger i släkten att undgå det gråa ....
Är man rödhårig av naturen kan man bleka slingor och då många och tunna ,nu mer finns det blekmedel på salongerna med piggment i så man kan "hålla tillbaks "det röda det finns också starka blekmedel utan piggment som fungerar men så starka finns inte i handeln de inner håller bara 9 % ig vätesuperoxid på salongen har du tillgång till 12 % ,annars är det ask och matt som håller tillbaks rött ,ask= blått , matt=grönt båda dom pigmenten dämpar eller tar bort röda toner . Är man väldigt mörk och vill bli blond måste man först bleka ner håret och sedan tillsätta piggment med färgning för att få bort röda nyanser i håret .
Ugglemormor
02-12-2011, 17:37
Jag vill ha kontroll om mina varma, rödaktiga nyanser i mitt hår så jag brukar endast tona det lätt under vintern när topparna bleks under sommaren .......  Jag passar inte som blondin alls så det kommer inte i fråga, men vill inte ha mörkare toning om/när jag tonar mitt hår .........
Är man väldigt mörk i sig själv och vill bli blond till ljusblond ska man inte exprimenter själv för då kan det gå åt helvete rent ut sakt man kan bli illorange ,då ska man gå till en frisör som har utbildning på färg.Dom som säljer färg på Willys Ica Coopp Kicks mm vill ju gärna intala oss att vi kan bleka våra hår själva mm ! rena bullskitten det tar tre års utbildning för att få ett mörkt hår blont snyggt och naturligt .Det är inte bara att slänga i en färg som finns på färgkartan och tro att man få den färgen !blir aldrig rätt tro mig !
Utbildad frisör med gesällbrev Motti
herkules
03-12-2011, 01:13
äh, funkar det inte med ett paket blondering så kör man ett till, Jane hellens 102 på det så är allt gult borta, har inte ens kostat en tredjedel mot vad det gör hos frissan. alla glada o nöjda
Ugglemormor
03-12-2011, 03:23
Min mor var frisörska och jag fick börja rulla hår när jag var vid 8-års ålder och har fortsatt med det som hobby flera årtionden. Fick en bra lära hos min mor som jag har haft nytta av senare i livet ...... Jag har gått i kurs för teatersminkning och var anlitad vid julfester och balettföreställningar och fick göra frisyrer och sminka folk under en 20-års period med framgång .......  Brukade också fixa olika tidens frisyrer, mest 1700-tals o det var verkligen roligt. ......även männen sminkades till uppträdanden ...... Men jag ville inte gå i skola för det, roligt för stunden men ikke till ett yrke .........
Herkules visst kan man köra två paket blondering men då får man allt ha jäkligt starkt bra hår för en del skulle det vara katastrof och håret skulle ramla av .Bättre då att köpa ett paket Scwartskopf blondering och ett paket"extra ljus Askljusblond" ljustoning mycket skonsammare för håre och man får bort alla rödgula toner .
CITAT (Motti @ 03-12-2011, 21:58)  Herkules visst kan man köra två paket blondering men då får man allt ha jäkligt starkt bra hår för en del skulle det vara katastrof och håret skulle ramla av .Bättre då att köpa ett paket Scwartskopf blondering och ett paket"extra ljus Askljusblond" ljustoning mycket skonsammare för håre och man får bort alla rödgula toner . Jamen då så. Det går visst att få ljust hemma för en billig peng.
Visst gör det det !men gör ett hudtest först för att vara säker särskillt om man är kännslig eller allergisk .blonderingsmedel är lite svårare att handskas med om man är okunnig därför att de kan ställa till med mycket om man slarvar ,ska man helblondera bör man ha lite hjälp av en kompis som ser till att HELA håret har fått blekmedel och helst ska man pensla på det och börja i nacken där man är mörkast,när man sedan ska färga utväxten ska man bara behandla utväxten inte köra i blekmedel i hela håret igen gäller även mörka färger ,bara utväxten ska färgas .
herkules
03-12-2011, 22:42
blondering köpt i vanlig butik är ju svagare så det måste ju oftast till 2 blonderingar efter varandra. jag som har mycket rött ser ut som en kyckling i barret efteråt och tar då jane hellens nr 102, allt gult borta. så - tre blonderingar blir det. men man kanske inte ska ge sig på hemmablonderingar om man inte kan tänka sig att använda hundtrimmern om det går åt helvete.
Tre blonderingar på raken skulle ingen vettig frisör göra kan jag säga ,finns ju en orsak till varför en frisör har tre års utbildning och intagningspoängen till frisörskolan är samma som till läkarlinjen ! visst man kan mixtra och fixa själv men man vet ju aldrig vad det blir av det !Många ringde till mig när jag hade salong och trodde jag kunde trolla bort deras misstag av misslyckade slingor och blonderingar så fungerar det inte ,man kan möjligtvis slänga i en färg för att dämpa alla kycklingula och oranga fläckar men det blir aldrig vettigt mAN KAN ALDIG GÄMNA UT EN SÅDAN MISSLYCKAD FÄRGNING,jag ser ofta en massa misslyckade blonderingar på stan oftast på invandrarkvinnor,ATT TRO ATT MAN FRÅN SVART HÅR SKA BLI BLOND PÅ EN PAKET BLONDERING DET BARA FINNS INTE,det är en lång prosedur att gå från svart mörkbrunt till blond och få en snygg blond färg som är trovärdig .Alla blekmedel innerhåller vätesuperoxid och det är frätande på håret .
*Stintan*
04-12-2011, 01:07
Vad är det för märkvärdigt med att utbildningen är 3-årig? Det är ju många andra utbildningar också. Frisörutbildning är ingen högskoleutbildning utan en gymnasial utbildning inom hantverksprogrammet så varför du jämför den med läkarlinjen är obegripligt.
Förr behövde man höga betyg till frisörlinjen, inte för att man behövde vara så smart men för att det var så populärt.
Numer finns massor med frisörutbildningar där man inte kollar på skolbetyg.
Intagningspoängen är lika Stintan man måste ha lite där uppe i kontoret ja lite IQ . Fy fan vad du är besk gnällig jämt och negativ ,har du aldrig en rolig stund i ditt liv ? Klart jag vet att det är en gymnasieutbildning jag har ju gått den  Men så har jag ett Gesällbrev från hantverksorganisationen på väggen som jag är jäkligt stollt över ,gick ur frisörskolan med 5 i genomsnitt.
*Stintan*
04-12-2011, 01:46
CITAT (Motti @ 04-12-2011, 01:17)  Intagningspoängen är lika Stintan man måste ha lite där uppe i kontoret ja lite IQ . Fy fan vad du är besk gnällig jämt och negativ ,har du aldrig en rolig stund i ditt liv ? Klart jag vet att det är en gymnasieutbildning jag har ju gått den  Men så har jag ett Gesällbrev från hantverksorganisationen på väggen som jag är jäkligt stollt över ,gick ur frisörskolan med 5 i genomsnitt. Jag är varken besk eller gnällig men rätt ska vara rätt. Jag har väldigt svårt för skryt och när man hela tiden måste hitta på saker för att framhålla sin egen förträfflighet, som om man vore förmer än andra. Upprepar man sig ideligen blir det tjatigt. Det är en väldig skillnad på intagningspoäng till en gymnasielinje och intagningspoäng till en högskoleutbildning. Jo Motti, du behöver inte vara orolig, jag har massor av roliga stunder i mitt liv varje dag faktiskt. Grattis till gesällbrevet förresten, jag har också ett fast det ligger i en kartong nånstans i källaren. CITAT (Anma @ 04-12-2011, 01:16)  Förr behövde man höga betyg till frisörlinjen, inte för att man behövde vara så smart men för att det var så populärt.
Numer finns massor med frisörutbildningar där man inte kollar på skolbetyg.
Men snälla nån ! och vad var då höga poäng är = lika med över genomsnittet i betyg HALLÅ ! alltså hade jag jäkligt bra betyg !är det någon som har problem med det ?
herkules
04-12-2011, 11:26
det där med att skära hår med kniv kan även unga tjejer, jag klipper ju inte hela mitt hår, bara luggen, min frissa använder kniv när hon kapar min lugg.
*Stintan*
04-12-2011, 11:41
CITAT (Motti @ 04-12-2011, 02:06)  Men snälla nån ! och vad var då höga poäng är = lika med över genomsnittet i betyg HALLÅ ! alltså hade jag jäkligt bra betyg !är det någon som har problem med det ? Nej då inga problem alls men vem bryr sig om dina gamla skolbetyg?
Ugglemormor
04-12-2011, 13:29
MOTTI, Du har helt rätt att man ska inte försöka blondera själv sitt mörka eller röda hår och särskilt att göra det flera gånger efter varandra .........  det fick även jag lära mig trots att jag har inte ett formelt frisörsbetyg att visa fram. Jag tror mer på de frisörsutbildade som säger detta, men det finns ju en viss hjälp i butikerna, men jag skulle inte göra det själv åt en klient, där går gränssen. Jag har goda vänner som är utbildade och verksamma så jag lyssnar mer på dem i fråga om något jag själv inte har klarat av. Trots det var och en gör som de vill, det är ju fritt fram, men inte i yrkessituation .........
För dom som inte vet så är det mycket kemipluggande i frisöryrket därför att man jobbar med starka vätskor och måste veta vad man gör med dom och hur de svarar på andra kemikalier plus att när jag utbildade mig läste man svenska och vi hade även bild och där ingick ju självklart det här med propotioner och bildkomposition plus att vi hade färglära mm ,man måste ha talang och ett konstnärligt intelekt för att kunna bli en bra frisör vem som helst kan inte bli frisör.
CITAT (Motti @ 06-12-2011, 22:30)  För dom som inte vet så är det mycket kemipluggande i frisöryrket därför att man jobbar med starka vätskor och måste veta vad man gör med dom och hur de svarar på andra kemikalier plus att när jag utbildade mig läste man svenska och vi hade även bild och där ingick ju självklart det här med propotioner och bildkomposition plus att vi hade färglära mm ,man måste ha talang och ett konstnärligt intelekt för att kunna bli en bra frisör vem som helst kan inte bli frisör. Du fick din examen 1971, har du gått några kursen efter det och förnyat dina kunskaper? Jag menar, både väldigt mycket har hänt inom färgningsprodukterna och annat på 40 år. jag tror inte att det är särskilt många ingredienser i en färg som överensstämmer med dem i en färg från 1971. Samma med klippteknik, shampon, balsam, andra hårprodukter.
Klippteckniken ändras aldrig den bara skifftar efter modet och saxstorlek ! färgtekniken har heller inte ändrats men däremot den kemiska samanstättningen i färgerna men det är ändå alldig säkert att färga sig själv ,det som inte ändrats ett dugg är blekmedeln för blondering och slingor ,jo de har dragit ner vätesuperoxiden från 12% till 9% på dom blekmedel du köper i affären,i salongsprodukterna har de dragit ner väten till 12% mot 18% innan och det för miljöns skull .Som sakt teckniken är den samma den bara skiffta efter modet eller efter dom som är stilsättare för året .Jo då jag har gått kurser men mest för att kunderna tycker det är ett plus !de tillför inte så mycket varken i kemi eller tecknik men du får ett diplom att sätta upp på vägen och det imponera alltid på kundkretsen
Red Top
06-12-2011, 23:07
Vad kul Motti, att du har börjat jobba som frisör igen.
Jag klipper o färgar vänner bekanta och mina barn barnbarn men jag jobbar inte längre som egen .En duktig frisör kan när som helst plocka upp saxen och sätta igång och klippa det är som att lära sig cyckla !det sitter där oavset .Jag gör fortfarande en och annan balfrisyr tex inte många som slår mig på fingrarna där ,jag utbildade mig på 70-talet då det var inne med posticher och peruker och uppsat hår man satte upp hår varje vecka just för att det var ett mode då ! i dag tror jag inte många kan sätta upp ett hår eftersom de inte får träning regelbundet folk sätter inte upp sina hår till helgen längre utan mest till studentbaler och bröllop .Bara för man är över 50 så betyder inte det att man har noll koll .
*Stintan*
06-12-2011, 23:24
CITAT (Motti @ 06-12-2011, 22:30)  För dom som inte vet så är det mycket kemipluggande i frisöryrket därför att man jobbar med starka vätskor och måste veta vad man gör med dom och hur de svarar på andra kemikalier plus att när jag utbildade mig läste man svenska och vi hade även bild och där ingick ju självklart det här med propotioner och bildkomposition plus att vi hade färglära mm ,man måste ha talang och ett konstnärligt intelekt för att kunna bli en bra frisör vem som helst kan inte bli frisör. Har inte du varit hemmafru och tagit hand om man och barn under många år eller har du återupptagit ditt gamla yrke? Som kund tycker jag att tekninkerna skiftat en hel del under åren hos frissorna. Inte klipper dom mitt hår på samma sätt idag som för 30-40 år sen trots att jag i stort sett haft samma frisyr hela tiden. Jag har också under perioder fått håret fixat av elever under utbildning då dom sökte "försökskaniner" och även där märktes ganska stor skillnad genom åren.
Jag har inte jobbat som proffs på nio år men kan mitt yrke bättre än de flesta !som jag skrev ser jag samma tecknik i hårklippning som när jag började med på 70-talet då skulle alla hår i stort set skäras med kniv eller effilet som det heter annars torrklippte man me och som jag är utbildad i då skulle man helt plötsligt kasta alla "stora saxar"och börja klippa med pyttesmå saxar hur nu det gjorde klippningen bättre  modegrej bara ! nu står de hos Malou efter 10 och gör samma saker samma frisyrer som jag gjort många gånger om med större saxar  ,fanns även locktänger på min lärlingstid tid !Har man inte jobbat som frisör så kan man faktiskt inte utala sig om frisör tecknik över huvud taget för då vet man inte ens vad det är ,man följer bara det mode som gäller för stunden för att alla andra man känner gör det .Ingen vill ju vara omodern.
Bland annat i Uppsala finns salonger som förespråkar och använder sig av balsammetoden. Det tycker jag är spännande.
Det har jag lita svårt för att förstå om man läst Kemi ! shampo är alkaliskt och balsam är basiskt ,man kan inte förvänta sig ett bra färgresultat eller en bra permanent om håret enbart är behandlat med balsam ,gäller även när man ska bleka slingor, balsam hindrar frigörningen av syre i håret och det behövs om man ska få snygga perfeckta slingor det är som att tvätta håret i olja ,balsam fungerar som "klister"det stänger hornavlagringarna på hårstrået när det är skadat så att det inte ser risigt och torrt ut .Vid alla hårbehandlingar ska håret vara rent från både shampo och balsam spray mousse mm annars kan man inte garantera ett fullgott resultat .Många försöker tjäna pengar på att "hitta på" saker som inte fungerar i verkligheten.
CITAT (Motti @ 06-12-2011, 23:58)  Det har jag lita svårt för att förstå om man läst Kemi ! shampo är alkaliskt och balsam är basiskt ,man kan inte förvänta sig ett bra färgresultat eller en bra permanent om håret enbart är behandlat med balsam ,gäller även när man ska bleka slingor, balsam hindrar frigörningen av syre i håret och det behövs om man ska få snygga perfeckta slingor det är som att tvätta håret i olja ,balsam fungerar som "klister"det stänger hornavlagringarna på hårstrået när det är skadat så att det inte ser risigt och torrt ut .Vid alla hårbehandlingar ska håret vara rent från både shampo och balsam spray mousse mm annars kan man inte garantera ett fullgott resultat .Många försöker tjäna pengar på att "hitta på" saker som inte fungerar i verkligheten. Du får förstå vad du vill men så är det i alla fall. Dessa frisörer är inte ett dugg dyrare än någon annan frisör. Du vet, coop extras jättebilliga balsam, den är jättebra som tvättbalsam. Sen ska man, om man vill, ha mer vårdande i topparna men utan dessa saker som du pratar om som döljer skadat hår. SLS som finns i de flesta schampoon skadar håret. Detta undviker man med balsammetoden. I schampoo finns ämen som öppnar hårets fjäll. Om man inte använder produkter som öppnar fjällen behöver man heller inte stänga dem. Eller hur? Mitt hår har aldrig varit så friskt som med balsammetoden. Jag vet av erfarenhet. Du tror dig veta på grund av dina kunskaper som du vägrar att ens fundera på kanske inte är 100 rätt i alla fallen. Om man inte använder produkter som sätter sig på håret och som inte är vattenlösliga, då behöver man heller inte ta bort sådant med schampo. Enkel matematik. Man måste inte gått kemistlinjen för att förstå det.
*Stintan*
07-12-2011, 07:48
CITAT (Motti @ 06-12-2011, 23:58)  Det har jag lita svårt för att förstå om man läst Kemi ! shampo är alkaliskt och balsam är basiskt ,man kan inte förvänta sig ett bra färgresultat eller en bra permanent om håret enbart är behandlat med balsam ,gäller även när man ska bleka slingor, balsam hindrar frigörningen av syre i håret och det behövs om man ska få snygga perfeckta slingor det är som att tvätta håret i olja ,balsam fungerar som "klister"det stänger hornavlagringarna på hårstrået när det är skadat så att det inte ser risigt och torrt ut .Vid alla hårbehandlingar ska håret vara rent från både shampo och balsam spray mousse mm annars kan man inte garantera ett fullgott resultat .Många försöker tjäna pengar på att "hitta på" saker som inte fungerar i verkligheten. Basiskt och alkaliskt är fortfarande samma sak!!! Motsatsen till alkaliskt/basiskt är surt! Schampo och balsam kan vara alkalist/basiskt (Ph över 7), neutralt (Ph 7) eller surt (Ph under 7). Surhetsgraden kan man reglera genom att tillsätta syra. I princip så fungerar det att tvätta håret i bodylotion, det är ju en emulsion av fett och vatten. Den feta smutsen löser sig då i fettet i lotionen och sedan går emulsionen att skölja bort med vatten. Man måste skölja noga. Att fett löser fett är kemi Motti! Detsamma gäller rätt sorts balsam. Både schampo och balsam är i grunden magra emulsioner d.v.s. man vispar ner olja i vatten. Sen tillsätts en massa annat beroende på vilken slutprodukt man vill ha. Jämför med hur man gör majonäs.
Red Top
07-12-2011, 08:58
Det är svårt att lära gamla hundar sitta!
Anki på Öland
07-12-2011, 09:28
Ännu svårare att lära dom läsa tydligen......
Chamomille
07-12-2011, 10:31
Jaha? Vad fick du i Svenska då Motti?
Gunilla T
07-12-2011, 10:39
CITAT (Motti @ 06-12-2011, 23:38)  Jag har inte jobbat som proffs på nio år men kan mitt yrke bättre än de flesta !som jag skrev ser jag samma tecknik i hårklippning som när jag började med på 70-talet då skulle alla hår i stort set skäras med kniv eller effilet som det heter annars torrklippte man me och som jag är utbildad i då skulle man helt plötsligt kasta alla "stora saxar"och börja klippa med pyttesmå saxar hur nu det gjorde klippningen bättre  modegrej bara ! nu står de hos Malou efter 10 och gör samma saker samma frisyrer som jag gjort många gånger om med större saxar  ,fanns även locktänger på min lärlingstid tid !Har man inte jobbat som frisör så kan man faktiskt inte utala sig om frisör tecknik över huvud taget för då vet man inte ens vad det är ,man följer bara det mode som gäller för stunden för att alla andra man känner gör det .Ingen vill ju vara omodern. Hur vet du det? Beträffande tekniken så har du fel....modet varierar och även tekniken, olika frisyrer över tid kräver verkligen olika tekniker för att åstadkomma en speciell frisyr. Så värst mycket kemi är det sannerligen inte inom frisörutbildningen. En gång till då...alkalisk och basisk är samma sak! ....och det går alldeles utmärkt att tvätta håret med balsam!
Vi är några i släkten som är frisörer därför har jag koll på vad som händer !även min dotters svägerska är frisör i Norge liksom dotterns svärfar ,dotterns svägerska tävlar inetrnationellt som frisör i alla kategorier som klippning färgtecknik frisyrtecknik mm .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|