Skruttis
Är det någon här som vet om det går bra (för katten alltså) att äta en sillfilé från en burk Abbas Inläggningssill.
Tänkte om det går bra om jag vattnar ur filén först.
Jag har via hemsidan inte lyckats konstatera vad fisken i burken ligger i för "lag".
Hur är det med ev parasiter? Jag äter själv av sillen efter att den legat i en avsvalnad ättikslag.

Det är den här sillen jag undrar över. Abbas inläggningssill
malarmaster
katter får på inga villkor äta salt,skall du ge den sill bör den vara färsk. Ulf
skånepåg
Tänkte med det, aldelles för salt rtfm.gif
Ramoth
Rå saltvattensfisk säga vara det bästa om man vill ge sin katt fisk.
Sötvattensfisk påstås innehålla för mycket parasiter.
Varför det skulle vara någon skillnad vet jag inte.
Och så ska man överlag ge fisk med måtta.

Och självklart - ALDRIG inlagd sill.
Det är så lätt att katter får i sig för mycket salt utan att man går till den här sortens överdrifter.
Däremot tror jag inte att man behöver vara rädd för parasiter i den inlagda sillen - varsig för sin egen skull eller för kattens.
Azur
CITAT (malarmaster @ 26-11-2011, 18:26) *
katter får på inga villkor äta salt

Det kan hända, men vad baserar du det på?

CITAT (Ramoth @ 28-11-2011, 11:49) *
Rå saltvattensfisk säga vara det bästa om man vill ge sin katt fisk.
Sötvattensfisk påstås innehålla för mycket parasiter.

All vild fisk är full med parasiter. Det bästa är att aldrig ge färsk fisk, utan koka fisken först, eller frys den i minst ett dygn, det dödar parasiter.

CITAT
Varför det skulle vara någon skillnad vet jag inte.

Parasitmässigt är det ingen skillnad, däremot brukar havsfisk vara fetare, vilket är bra.
Skruttis
Tack för att ni tar er tid att svara! thanks.gif

Att katter inte ska äta mycket salt, det har jag läst sedan tidigare.
Jag skulle aldrig komma på tanken att ge honom av sillen efter att jag lagt in den i lagen. Men då jag inte har en aning om vad Abbas konservburk innehåller för "blött" och fisken är tänkt till att läggas in, så funderade jag på om den mer eller mindre var rå, utan extra salt eller liknande. Det var då tanken angående parasiter dök upp.
Dör parasiterna av ättikslagen? (Undrar för min egen del)

Nu vet tydligen Skånepåg och Malarmaster vad burken innehåller, dvs mycket salt, så då får katten klara sig utan den.

Den råa fisken han får i övrigt har alltid varit fryst och vi har fått den godkänd av veterinären.

Däremot så tycker hon, veterinären, att det inte är några problem om katten får i sig en gnutta salt ibland. T ex en kokt skinkskiva, typ smörgåspålägg.
Där går kanske åsikterna isär?
Gossen Ruda
Får man ställa en fråga i sammanhanget, varför ger man fisk till katter? Med tanke på katters vattuskräck kan det knappast vara ett naturligt jaktbyte och dessutom härstammar katter från ökenområden.
skånepåg
För mycket salt är inte så bra men lite kan de få, de dricker lite mer som oftast är bra du kan göra egen mat till katten annars oxå www.katter.nu/katter/recept.htm biggrin.gif Finns mycket bra på den sidan =)
Azur
CITAT (Gossen Ruda @ 28-11-2011, 14:54) *
Får man ställa en fråga i sammanhanget, varför ger man fisk till katter?

För att det är acceptabel och billig mat. Fick våra katter välja skulle de äta bacon och räkor.

CITAT
För mycket salt är inte så bra men lite kan de få, de dricker lite mer som oftast är bra

Jag frågar för jag undrar om ni tänker på njurstensproblemen katter som äter torrfoder kan få?

Det är ett helt annat problem (varken natrium eller klorid bildar njursten), och dessutom antagligen egentligen orsakat av att det fram till 2007 var "common practice" att blanda ut fiskmjöl i djurfoder med melamin. Dvs jag tippar antalet njurstensfall med dödlig utgång bland katter har minskat dramatiskt sen 2008.
omk
CITAT (Azur @ 28-11-2011, 22:21) *
Fick våra katter välja skulle de äta bacon och räkor.

Fick MINA katter välja (när jag serverar), bleve det kokt torsk(huvud), kokt strömming, kokt kyckling och tinade (dvs fd frysta) rumsvarma räkor för hela slanten ! (Färska räkor gillar de INTE; för salta ??)

Ja, just det, en av dem gillar rå köttfärs. Och en av de andra makrill-i-tomat.

Saltar aldrig i vattnet när jag kokar fisk / kyckling.

Skånepågs sida (katter.nu) hade ju lite udda recept, men jag skulle aldrig ge grädde / mjölk till nån av mina katter, men de får en pytteklutt smör till den kokta torsken.
Ska dock testa med fiskbullar, kanske det blir en ny favorit ?

(Kattägare; kolla med fiskbilen; kanske kan du t.o.m. FÅ huvudena nästintill gratis !)

Edit; angående torrfoder. Jag har läst nånstans att katter vanligen dricker för lite öht och att det är DÄRFÖR som de får problem med njurarna om de BARA äter torrfoder. Om de inte äter "ute", så att säga, utan bara inomhus, så, en blandning av torr- och blötmat, alltid friskt vatten upphällt och om man serverar "finmat" dvs fisk, räkor eller vad det är, tillsätt något lite extra vatten. En liten pytteskvätt bara.
Azur
CITAT
(Kattägare; kolla med fiskbilen; kanske kan du t.o.m. FÅ huvudena nästintill gratis !)
Se till att det är färskt, rens behandlas inte alltid så det är tjänligt som foder. Vi brukade köpa kycklinghjärtan men har slutat med det just för att vi märkte att det inte luktade bra.

CITAT
Edit; angående torrfoder. Jag har läst nånstans att katter vanligen dricker för lite öht och att det är DÄRFÖR som de får problem med njurarna om de BARA äter torrfoder.

Det är den klassiska förklaringen ja, men, som sagt, vad man inte visste på 80- och 90-talen när katter dog som flugor av njursten var att fiskmjölstillverkare i USA och Kina drygat ut fiskmjölet med melamin ända sen 70-talet, och det fiskmjölet skeppades runt världen och användes i bl.a. torrfoder till katter. Det slutade inte förrän efter den stora melaminskandalen där en bunt människor dog pga melamin i mjölkprodukter.

Det vore kort sagt väldigt intressant att se om antalet svåra njurstensfall hos katter magiskt minskade efter 2008. Undrar om Agria har sån statistik?
omk
CITAT (Azur @ 29-11-2011, 01:13) *
Se till att det är färskt ...

Det är den klassiska förklaringen ja, men, som sagt, vad man inte visste på 80- och 90-talen när katter dog som flugor av njursten var att fiskmjölstillverkare i USA och Kina drygat ut fiskmjölet med melamin ända sen 70-talet, och det fiskmjölet skeppades runt världen och användes i bl.a. torrfoder till katter. Det slutade inte förrän efter den stora melaminskandalen där en bunt människor dog pga melamin i mjölkprodukter.

Ja naturligtvis ska maten (fisken) vara färsk. Nåt annat menade jag inte.

Det där med melamin visste jag inte, måste läsa in mig. Tack Azur !
Ramoth
CITAT (Gossen Ruda @ 28-11-2011, 14:54) *
Får man ställa en fråga i sammanhanget, varför ger man fisk till katter? Med tanke på katters vattuskräck kan det knappast vara ett naturligt jaktbyte och dessutom härstammar katter från ökenområden.

Tradition kanske?
Fisk var väl billigt förr och när man fick mört så tog man hem det till katten?
Eller nå´t . . .
Å du har helt rätt - det är ingen naturlig föda för katter.
(utom någon speciell vildkattsart har jag för mej - men det är en annan femma)

Mina egna får BARF coolgleam.gif vilket i deras fall innebär att de varesig får fisk eller torrfoder.
Hyfsat naturlig mat, men jag jagar inte åt dem flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon