janisvikmanis
26-11-2011, 22:09
Kan man kolla DNA på Ekar? Jag vill kolla om det är som jag tror, att en Ek vi har på landet härstammar från en annan speciell Ek via ett ekollon. Kan man det och är det någon slags dyrbar analys i laboratorium som måste till?
RibesRubusVitis
26-11-2011, 22:57
Visst kan man det. Fast vart man vänder sig eller vad det kostar vet jag inte. Men ett sådant prov gjordes ju nyligen rörande Ingmar Bergmans släktskap, även om det visade sig innehålla laborantens DNA.
Man kom för en del år sedan fram till att vindruvorna Norton och Cynthiana är samma, precis som Zinfandel är samma som Primitivo. Och med DNA-test upptäcker man ibland nya kloner eller mutationer av sorter som tidigare ansetts vara samma.
(En reservation beträffande just ek skulle vara att det kanske inte finns tillräcklig genetisk spridning för att någon enskild förälder ska kunna spåras. Om t ex inaveln pågått alldeles för länge.)
Piccante
27-11-2011, 13:47
Rent tekniskt går de ja, men det kommer säkert kosta och det är inget man gör själv hemma. Jag skulle kontakta närmaste universitet med en botanisk institution och frågan om de ska göra någon DNA-labb på någon kurs och kolla om de kan köra analysen åt dig. Men jag et inte om resultatet egentligen är relevant?
Gossen Ruda
27-11-2011, 18:56
Vet inte hur föräldrarnas gener blandas i ett ekollon, men jag betvivlar att det går. Det beror nog lite på hur stor genetisk skillnad det är inom ekarten. Människan har stor genetisk variation så där går det lätt. Hundar går exempevis inte att kolla släktskap via generna, det lär inte ens gå att särskilja olika hundraser. Kanske eftersom alla hundar troligen härstammar från en eller ett fåtal vargar.
Ställ frågan till forskaren Tomas Denk på Naturhistoriska museet i Stockholm. Han har pejl på ekars utveckling från flera hundra miljoner år tilllbaka, till nu.
kerstinbern
09-12-2011, 15:41
CITAT (Gossen Ruda @ 27-11-2011, 19:56)

Vet inte hur föräldrarnas gener blandas i ett ekollon, men jag betvivlar att det går. Det beror nog lite på hur stor genetisk skillnad det är inom ekarten. Människan har stor genetisk variation så där går det lätt. Hundar går exempevis inte att kolla släktskap via generna, det lär inte ens gå att särskilja olika hundraser. Kanske eftersom alla hundar troligen härstammar från en eller ett fåtal vargar.
Det går utmärkt att göra faderskapstest på hundar, och det är inget problem alls att skilja hundraser åt från ett DNA prov, är det en blandsrashund så kan man utreda ursprunget. Allt handlar bara om vilken genetisk markör man väljer.
http://www.vetdnacenter.com/canine-parentage-test.html http://www.canineheritage.com/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.