Full version: Någon som provat?
Biggan_
Jag googlade på Amaryllis eftersom mina brukar ha en benägenhet att bli ohanterligt långa, och hittade detta, någon som provat?

Egentligen skulle detta ligga i krukväxttråden men eftersom det är så aktuellt med julblommor nu och det mesta trädgårdsarbetet ligger nere så kan vi väl prata lite om julblommor och deras skötsel och lite knep för att hålla liv i dem. Vad jag annars kom fram till är att man skall vattna Amaryllis minimalt för att hålla dem korta.

Amaryllisen den värsta fyllisen?
091208 av MariaBlomstra? Nej, helt fel. Gin, vodka, whiskey, rom eller tequila ska du bjuda din amaryllis på i jul. I alla fall enligt den här amerikanska universitetsstudien. Den visar att genom att spetsa ditt blomvatten med 4-6 % alkohol så hindrar du stjälken från att växa sig för lång. Du får helt enkelt en kortare amaryllis som blommar precis lika fint och länge som en nykter blomma.

(Okej du som orkar förkovra dig i studien ser att den inte har utförts på amaryllisen, utan en släkting – tazetten. Men här finns en entusiast som har dubbelkollat att det verkligen fungerar på amaryllis också.)

malarmaster
det verkar ju funka avseende kortare blomstjälk men vad händer med löken efter blommning?
tar den skada? med tanke på att alkohol dödar växter i koncentration.
hittar inget i studien om blommning år 2 t.ex. Skall man behandla löken som slit o släng har det ju ingen betydelse men jag sparar mina då jag har olika sorter.
mina får nog fortsätta vara nykterister o bli långa o ståtliga. Ulf
abbbe
Sicken trend det här börjar bli! biggrin.gif Undrar hur många fler lika trådar kommer dyka upp...
mamamaggan
Är det ingen här som täcker sina amaryllisar med en strut för att de inte ska bli så långa?

Jag har mina står rätt så mörkt och så gör jag strutar av tidningspapper som jag sätter över . Brukar funka rätt bra tycker jag.

Någon vecka före jul tar jag fram dem , det brukar vara lagom.
jaj-51
Nja det är väl spritmissbruka att ge de dyra dropparna till Amaryllisen sweatingbullets.gif
abbbe
Eller ännu enklare, har ni prövat att inte vattna dem?
Överbölingen
Jag antar att både alkoholmissbruk och d:o vatten ger samma symptom.
RitRat
Jag i min tur tror helt på att det ät bristen på ljus som får stjälkarna att ränna i höjden. De söker LJUS helt enkelt. Stark extra belysning till amaryllisar dagtid, det håller dem kortare. Jag har erfarenhet av detta; Ett år blommade 2 av mina amaryllisar först i juni (jag vet anledningen) och då var stjälken bara 20 cm. Samma lök hade gett lång-långa stjälkar tidigare år. Bevattning var det ingen skillnad på.
-----------

Redigerar:
Frågan var; Har ni provat? Ok, jag har inte provat någon strut, inte hållit dem torra och inte provat alkohol.
Myosotis
CITAT (RitRat @ 29-11-2011, 15:32) *
Jag i min tur tror helt på att det ät bristen på ljus som får stjälkarna att ränna i höjden. De söker LJUS helt enkelt...

Tror jag med. De borde ju bli längre om man täcker dem med en strut?? För då tror de att de fortfarande är under jorden och måste skynda sig att komma upp.

Sen blir de väl långa om de får för mycket vatten också. Mina brukar inte bli speciellt långa och de får inget vatten från plantering/köp tills de börjar blomma. (Alltså jag vattnar i samband med plantering naturligtvis, men inte efter det.)
josohl
Jo, det är tydligen fler än jag som upptäckt detta i år! Jag startade en tråd om tazetter tidigare i höst:
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=111936

Jag har provat med mina tazetter i år, och det verkar i alla fall funka!
Vattnar även mina 2 amaryllisar med alkoholhaltigt vatten, tycker däremot de har rätt långa stjälkar redan...

Lite länkar:

Tazetter:
http://blogs.cornell.edu/hort/2009/11/10/p...ur-paperwhites/
http://www.tradgardsamatorerna.nu/tazetter.php

Amaryllis:
http://slapphappe.wordpress.com/2007/12/10...riment-part-ii/
(OBS att alkohol-amaryllisen drar iväg mer i början! Syns både på time-lapse filmen och i diagrammet.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon