|
TeliaNet
09-03-2004, 16:04
hjälp... min lysrörsarmatur är spänningsförande, med 106V enligt mätning mot vatten radiator/element vad ska jag göra? kan det vara transformatorn?, som sitter med skruv, plåt mot järn alltså. eller kondensatorn, som sitter med metallhållare i plåten?
Gossen Ruda
09-03-2004, 18:39
Frågan är hur du upptäckte det, fick du en stöt eller kollade du bara? Ofta kan det bli lite induktionsströmmar som gör att man kan få en svag stöt. Jag har en skrivbordslampa med runt lysrör och ett förstoringsglas i mitten (Ledu). Jag måste ha stickkontakten på ett visst håll i eluttaget annars får jag en svag darrande elkänsla om jag samtidigt håller i lampan och elementet. Lysröret skimrar då också. Ett jordat elluttag hade naturligvis löst problemet.
I ditt fall skulle jag antingen jorda armaturen, om det går lätt, eller tillkalla sakkunnig elektriker.
MRLINDELL
09-03-2004, 18:43
Då beror det på att konstruktinen vill ha fas & nolla omvänt. Jag har i alla fall inte sådana problem med mina armaturer.
TeliaNet
09-03-2004, 18:46
jag har redan pratat med en som sade att det kan vara från reaktorn/transfomatorn. nu när jag kollat spänning mellan jord och plåt visade multimetern 104V. jag vill helst inte ta i något som har kontakt med jord. jo det är den lilla willab armaturen, och om jag inte minns fel så får man väl byta på garantin som jag tror är 2 år. jag fick den i fredags.
Gossen Ruda
09-03-2004, 21:33
Är den så ny så är det väl bäst att bara begära att få byta. Det skall ju inte vara spänning på höljet. Jag som är nyfiken skulle också kollat om det flöt någon ström från höljet mot jord, dvs ställa in mätaren på ampere och kolla mot jord. Det som jag tycker är lite konstigt är att det är ungefär hälften av 220 volt. Vad jag kommer ihåg finns det ingenstans i en lysrörskrets som detta förekommer. Om du nu har 220/380 volt med jordad nolla.
..jag hade en klåfingrig elektriker här en gång som "råkade" klippa jorden till köket med följden att jag hade 110 volt i bänkarmaturens hölje- det kändes oredentligt att med blöta händer hålla i diskbänken och samtidigt råka komma när lampan ...så det där med ungefär hälften av 220 skulle nog kunna ha med jorden att göra..kanske... ..usch, var försiktig- el är otäcka grejer
TeliaNet
10-03-2004, 11:43
med 2 ohm blir det en ström på 52 Ampere det klarar inte min multimeter. jag ska försöka byta idag.
gammelnalle
10-03-2004, 13:58
Hallå hallå!!! Hur mäter ni egentligen???
ställ in på SPÄNNING!!!! Inget annat!!!
Men eftersom en modern voltmätare (digitala) inte belastar något KAN man få mycket konstiga värden!!
Jag tror att din armatur INTE är jordad. Det kan iofs vara vägguttaget åså.
(Gossen Ruda har helt rätt)
För att göra en rättvisande mätning bör du belasta mätstället med en lampa eller så.
LEK ALDRIG med nätspänningen; DET KAN vara farligt !!! LIVSFARLIGT!!!
Idag är våra elinstallationer OCH apparater så pass säkra att man som lekman inte behöver vara rädd för att använda sina grejor PÅ DET SÄTT DE ÄR AVSEDDA FÖR!!! D.v.s. inte använda icke godkändt material ute !!! Eller i fuktiga rum!
Att få spänning (och därmed ström) genom kroppen från en elektrisk pryls ytterskal kan egentligen bara innebära att den INTE ÄR ansluten till en rätt jordning.
Det finns gånger då fast monterade installationer KAN bli spännuingsförande, bl.a. pga för DÅLIG jordning och vagabonderande spänningar.... Då måste man "spänningsutjämna" (potentialutjämning) ... INGET för KRETI och PLETI att ge sig på. Anlita fackman !!
Om du inte har jordfelsbrytare i ditt hem (fast installerat) rekommenderar jag verkligen att du sätter in det!!! En otroligt billig liv-försäkring som dessutom talar om INNAN saker börjar bli farliga!!!
Vet ni vad som händer när man får ström i sig. Dels så finns det ett ingångshål och ett utgångshhål. Om du håller i lampan med handen och samtidigt kommer åt elementet med foten. så kommer ingångshålet att vara handen och utgångshålet foten , eller omvänt.
Strömmen tar den lättaste vägen och det är genom våra blodkärl. På vägen från hand till fot (egentligen i de flesta situationer) kommer den att passera hjärtat. Hjärtat styrs av elektriska signaler!
Strömmen ger brännskador men eftersom man inte kan förutse exakt vilken väg eller vilka vägar den tar igenom kroppen kan man inte heller förutse skadorna. Elbrännskador har en förmåga att se ganska ofarliga ut men att sedan patienten bara plötsligt dör...
Jag har tidigare jobbat med brännskador... och därmed också med elbrännskador...
Var rädda om er!!!
gammelnalle
10-03-2004, 20:48
CITAT (Ella @ 10-03-2004, 19:04) Vet ni vad som händer när man får ström i sig. Dels så finns det ett ingångshål och ett utgångshhål. Om du håller i lampan med handen och samtidigt kommer åt elementet med foten. så kommer ingångshålet att vara handen och utgångshålet foten , eller omvänt.
Strömmen tar den lättaste vägen och det är genom våra blodkärl. På vägen från hand till fot (egentligen i de flesta situationer) kommer den att passera hjärtat. Hjärtat styrs av elektriska signaler!
Strömmen ger brännskador men eftersom man inte kan förutse exakt vilken väg eller vilka vägar den tar igenom kroppen kan man inte heller förutse skadorna. Elbrännskador har en förmåga att se ganska ofarliga ut men att sedan patienten bara plötsligt dör...
Jag har tidigare jobbat med brännskador... och därmed också med elbrännskador...
Var rädda om er!!! Just det var rädda om er!!! Jag var på kurs i i elsäkerhet och där berättade ledaren att man i Danmark (som tydligen är ett föregångsland) har gjort mycket undersökningar på detta. Där har man tydligen kommit den slutsatsen att om man utsätts för strömgenomgång under en LÄNGRE tid kan man få neurologiska skador för resten av livet!!!!......... Jag kunde givetvis inte låta bli att fråga om hur långt var "LÄNGRE tid" ?? Läraren var tydligen beredd på detta och svarade blixtsnabbt: Mer än EN sekund!!!!! Men jag vill ochså förtydliga ELLAs inlägg: ALL ström genom kroppen är givetvis inte farlig.... hela kroppen och hjärnan kommunicerar med spänningar och strömmar. Det är när strömmen blir för stor som den är farlig. Allt under 2mA (2 milliampere) anses vara helt ofarligt och runt 10mA börjar kroppen att reagera . 30mA eller mer anses vara dödligt om den passerar hjärtat under längre tid. En jordfelsbrytare för bostäder (det finns olika typer) bryter vid MAX 30mA på MINDRE än 20mS (millisekunder) De flesta brännskador som uppstår vid en el-olycka är INTE p.g.a. att strömmen har passerat genom kroppen utan sådana "ljusbågar" som uppkommer vid kortslutning. (Den "blixt" man kan se om man råkar komma emot med en skruvmejsel tex.) Så : TA DET VARLIGT!!!! INGA EGNA EXPERIMENT !!!! jo jag glömde säga att en 60W 230V drar ca 0,26A (260mA) ..... jämför det med 30mA.....
TeliaNet
10-03-2004, 21:09
ja jag har nu pratat med willab och jag skulle få en ny. jo jag går ju på elprogrammet på gymnasiet och vi pratade om att kroppen tål 0,05A. men åter till jordfelsbrytare, är det nån som har någon/något att rekomendera?
MRLINDELL
10-03-2004, 21:16
Du kan köpa en mobil sådan på Jula IP44 för 69 sek. Du sätter den i uttaget och sätter lampan i den så är du säker, den bryter vid max 30mA och är godkänd. Har man ingen jordelsbrytare i förråd eller garage kan man i värsta fall koppla sig via en sådan. Den klarar 10A uttag. KÖP TVÅ!!! när du ändå är där.
gammelnalle
10-03-2004, 21:44
CITAT (TeliaNet @ 10-03-2004, 21:09) ja jag har nu pratat med willab och jag skulle få en ny. jo jag går ju på elprogrammet på gymnasiet och vi pratade om att kroppen tål 0,05A. men åter till jordfelsbrytare, är det nån som har någon/något att rekomendera?  om du går på elprogrammet bör du kunna få råd där!! MEN jag rekommenderar ändå en för fast installerad .. (och är helt övertygad om att dina lärare säger det åxå) flyttbara ´är BRA !! Men det är inte alltíd de "följer" med när man går någon annanstans.....
Gossen Ruda
11-03-2004, 18:44
Instämmer i att den skall vara fast monterad. Låt en fackman göra jobbet bara. Säger jag som gjorde det själv i sommarstugan.  Men där var inga större problem eftersom jag gjorde hela installationen själv när vi fick ström. Det kluriga är när man har ett befintligt nät som skall delas upp. Allt skall nämligen inte ligga över brytaren, värme och kylskåp t.ex.
gammelnalle
11-03-2004, 20:38
CITAT (Gossen Ruda @ 11-03-2004, 18:44) Instämmer i att den skall vara fast monterad. Låt en fackman göra jobbet bara. Säger jag som gjorde det själv i sommarstugan.  Men där var inga större problem eftersom jag gjorde hela installationen själv när vi fick ström. Det kluriga är när man har ett befintligt nät som skall delas upp. Allt skall nämligen inte ligga över brytaren, värme och kylskåp t.ex. Hallå där!!! Vofför detta nu då???? Vilka saker är de med utsatta för jordfel??? Just det: Vitvaror. Kyl frys, tvättmaskin... Att frånta kyl/frys från jordfelsbrytaren är INTE att rekomendera!!! Snarare tvärtom. Tanken bakom att frånta kyl och frys är att man är rädd att jordfelsbryatren skall slå ifrån vid ett annat fel (Och tidiga jordfelsbryatre var mycket känsliga för spänningesvariationer och åska- men det är INTE dagens JFB) och man skulle komma hem till en frys som är upptinad. En frys klarar minst ett dygn utan ström OM MAN INTE ÖPPNAR DEN!!! och vad är mest värt: Att betala självrisken på 800-1200:- för förstörd mat eller att dö om det blir ett fel på frysen??? Själv gör jag inte denna installation (Jo jag har elfirma) med mindre än att jag får ett skriftligt intyg från ägaren att han verkligen vill ha det så!!!! (Istället löser vi det med att sätta en separat JFB för kyl/frys- kostar mindre än en självrisk!!!!!!)
Gossen Ruda
11-03-2004, 20:58
Jag har en sån känslig jfb som löser ut vid åska mm. Ett nerslag en halvmil bort kan lösa ut den. Vitsen med att frånta värme/kyl/frys är just att dom inte bör drabbas om jfb löser ut. Visst kan man ha en separat brytare men nog är det dumt om det blir fel på ETT värmeelement vilket resulterar i att hela värmesystemet blir strömlöst en smällkall vinterdag när ägaren är bortrest. Såna elförbrukare är så gott som alltid jordade och därmed säkrare i sig. Inte som en bordslampa där ett barn skruvar bort glödlampan och sticker ner ett finger i hållaren. Eller petar i ett vägguttag. Eller en trasig sladd någonstans.
gammelnalle
12-03-2004, 17:11
Förlåt om jag tjatar, men jag känner att jag måste.... Hur du vill göra bestämmer du själv , vissa tycker om att leva farligt... spänning här i livet... som elektrikern sa!! Men jag är inte ensam om att anse att du lever för farligt. Och jag vill inte att någon annan här på forumet lskall leva farligt. http://www.efd.lth.se/~e94pp/DebattThure.htm : ' Undantag för kyl o frys och elvärme! På 80-talet fanns en uppfattning, understött av myndigheten, att kyl o frys och elvärme skulle ligga utanför jb, annars blev det bara problem. När jb-bommen så kom 1991 blev många installationer utförda på detta sätt. Reducerat skydd till högre kostnad. Vad som är skrämmande är att fortfarande år 1998 finns det förespråkare för denna uppfattning. Bränder i kyl o frys! Bränder förekommer i alla vitvaror (disk- och tvättmaskiner, torktumlare m fl). Gemensam nämnare är att isolermateriel används i allt större utsträckning. Placeras elektriska brandstiftare, reläer m fl på eller inom hölje av brännbart isolermateriel, så har vi inget skydd.
Gossen Ruda
12-03-2004, 18:54
Kollade lite på länken du förmedlade, verkar vara skriven av en jf-tillverkare. Håller inte helt med. Förklara gärna hur man kan få en stöt av ett jordat värmeelement eller kylskåp. Det där med brand verkar lite underligt också. Nog 17 uppstår en brand för det mesta i ett avbrott i en sladd eller överslag mellan ledarna och inte mot omgivningen. Absolut inte i mitt trähus i alla fall.
gammelnalle
12-03-2004, 19:54
Ett HELT kylskåp eller värmeelement KAN du inte få stötar av. Är det dessutom rätt jordat är det i princip omöjligt. MEN allt är inte guld som glimmar!!
VET du vad du har för kortsluningsimpedans? Vet du vilken övergångsresistans du har mellan JORD och din s.k. jord ?? Vet du utlösningsströmmen och tid för din jfb???
Allt detta är jag som elistallatör SKYLDIG att ta reda på INNAN jag "överlämnar" anläggningen till konsumenten. (Det skall kunna verifieras) Det räcker alltså inte med att mäta med en spänningsprovare om jag har 230V mellan fas och nolla och att nolla och jord har samma potential. (Tänk dig tex att den gul/gröna tråden bara ligger emot och den inte är ordentligt skruvad) Då du mäter med en spänningsprovare kommer du att "ha jord" men vad händer om du får ett jordfel med 50A (tro inte att bara för du har säkrat med 10A att det bara går 10A) genom jorden ??? Tror du att säkringen går inom 20mS ??? Eller att det INTE blir en ljusbåge ???
Ett mätinstrument som klarar alla dessa test kostar från ca 6.000:- och uppåt !!!!!! + MOMS !!!
Brand uppstår OFTA vid överledning från fas till byggnadsdel !!!!!! Därför är det numera KRAV på JFB i bl.a ladugårdar (Dock kan man ha 300mA för att skydda mot brand)
LÄS gärna på mer om elsäkerhet. Du verkar intresserad och det är bra. Men TRO inte bara: Ta reda på fakta.
Under mina år som behörig elinstalltör har jag sett (och mätt) alldeles för många el-anläggningar som KAN vara farlig i vissa situationer, detta hos privatpersoner: Hur många "jordade vägguttag" som jag har fått jorda har jag för längesedan tappat räkningen på. PEN-ledare som haft 110V (skall vara 0) , Ärgade nollskruvar (dvs allt från 180- 300V ui vanliga vägguttag) Strömförande lysrörs-armaturer (ingen jordning i kombination med "jordfel i drosseln)
Susanne i Linköping
12-03-2004, 20:17
Mycket intressant, gammelnalle! Det fick mig att tänka på vad jag läste på den nya, inte ännu monterade, diskbänken till kolonistugan. Nånstans på förpackningen läste jag att diskbänken ska jordas. Hur gör man det? Diskbänken ska inte ha vatten anslutet till VA-nätet, utan vattnet pumpas från en dunk med elpump som får elen från vanliga elnätet via trafo till 12V. Avlopp till en annan dunk eller en hink. Fast nu säger väl gammelnalle att jag ska skippa elpumpen också.  För säkerhets skull.
gammelnalle
12-03-2004, 20:59
CITAT (Susanne i Linköping @ 12-03-2004, 20:17) Mycket intressant, gammelnalle! Det fick mig att tänka på vad jag läste på den nya, inte ännu monterade, diskbänken till kolonistugan. Nånstans på förpackningen läste jag att diskbänken ska jordas. Hur gör man det? Diskbänken ska inte ha vatten anslutet till VA-nätet, utan vattnet pumpas från en dunk med elpump som får elen från vanliga elnätet via trafo till 12V. Avlopp till en annan dunk eller en hink. Fast nu säger väl gammelnalle att jag ska skippa elpumpen också.  För säkerhets skull. Jag ber att få återkomma, ev på södag kväll.... JAG ÄR INTE motståndare till EL!!!!  (Det är tvärtom mitt levebröd...) MEN jag vill att ni skall vara säkra!!!
Gossen Ruda
12-03-2004, 22:25
Börjar bli lite mycket tjafs här.  Visst finns det mycket konstigheter på elsidan. Jag har gjort min anläggning själv så jag är helt lugn. Samma tur hade inte min bror när han flyttade in i ett nybyggt hus för drygt 20 år sen. Ett märkligt elfel var att ljuset i matrummet bara gick att tända då och då. Efter en tid kom han på att ljuset på dass måste vara tänt också, för det var kopplat i serie på nåt sätt. Av en "riktig" elektriker. Vill du ha en hemuppgift? En släkting kom på en klurig konstuktion ute på bonnvischan i Skåne. Det var en lampa i en trappa. Strömmen kom in där nere via en trappbrytare. Där uppe satt en annan trappbrytare och lampan. Allt fungerade men det märkliga var att förbindelsen var en 2-ledars kulo? Måste få berätta om vad som hände mig i somras. Det hade just passerat ett åskväder och jag började med käket. När jag skulle ta upp nånting som hamnat i diskbänken kom en eftersläntarblixt några km bort. Jäklar vilken stöt jag fick. Jag såg hur blixtar hoppade mellan handen och diskbänkens sidor. Diskbänken var ju genom rören och pumpen och elsystemet ansluten mot jord men jag som stod på trägolvet var det inte. Blixten laddade förmodligen upp jordpotentialen. Jordfelsbrytaren löste däremot inte ut, märkligt nog.
gammelnalle
14-03-2004, 23:29
CITAT (Susanne i Linköping @ 12-03-2004, 20:17) Mycket intressant, gammelnalle! Det fick mig att tänka på vad jag läste på den nya, inte ännu monterade, diskbänken till kolonistugan. Nånstans på förpackningen läste jag att diskbänken ska jordas. Hur gör man det? Diskbänken ska inte ha vatten anslutet till VA-nätet, utan vattnet pumpas från en dunk med elpump som får elen från vanliga elnätet via trafo till 12V. Avlopp till en annan dunk eller en hink. Fast nu säger väl gammelnalle att jag ska skippa elpumpen också.  För säkerhets skull. Jobbet kräver sin tribut.... så det har hunniot bli SENT söndag kväll... NEJ jag kan faktiskt inte ge dig ett bra svar. Jag har aldrig sett att en icke-elektrisk pryl skall jordas!!! Stod det SKYDDSJORDAS? Vad jag kan tänka mig är följande: Eftersom man NORMALT kopplar på vattenkranar på/i diskbänken , och dessa är den bästa jord man kan tänka sig (sedd ur elektriskt perspektiv) Har man då någon ANNAN elektrisk utrustning intill denna "jordpunkt" tex el-spis -kylskåp e.dyl. Vill man inte att det skall bli en potentialskillnad (Spänning/Volt) mellan jordarna. Dels för att skillnader där äter upp metallen !!!! Men ochså för personfaran. OM spänningsskillnaden blir för stor KAN det vara farligt. Därför "potentialutjämnar" man. (I princip drar man en gul/grön tråd mellan centralen och diskbänken) Hoppas det var ett svar som du begrep. Det KAN vara svårt att förklara utan att bli för teknisk!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|