Ajminsko
Hej!
Jag har införskaffat mig några fröer Tempelträd från Impecta fröhandel. När jag läser Impectas råd om frösådd av tempelträd står det att de ska stratifieras i 3 mån. Men när jag googlar runt lite om hur andra gått tillväga hittar jag en hel del som både sandpapprat fröna först, sedan blötlagt i några dygn för att sen stratifiera. En del har bara sandpapprat & blötlagt utan stratifiering.
Hur bör jag göra?
Om jag nu ska stratifiera först tänkte jag helt enkelt så fröna i små krukor och ställa ut i min altanlåda över vintern. Så förhoppningsvis de gror till våren? Jag är dock lite förvirrad ang stratifieringen. De 2 metoder jag hittat är den första som jag tänkt mig. Vinterförvaring utomhus. Den andra använder man kylskåp. Det jag inte förstår är att där är ju en väsentlig temperaturskillnad mellan de två. Ställer jag ut den utomhus över vintern lär ju hela ekipaget frysa till. Använder jag kylskåp kommer fröerna ju aldrig under fryspunkten. Spelar det någon roll?
Sen undrar jag även över sandpappring av fröerna. Hur grundligt ska det göras? Ska man bara "rugga" ytan eller ska de slipas tills man får en färgförändring på ytan av fröet? Vissa fröer blir ju lite vita om man slipar tillräckligt.
Sist men inte minst undrar jag även över blötläggning. Om man saknar specifika riktlinjer som man ibland får för vissa fröer. Finns det några generella riktlinjer för hur länge det är smart att lägga fröerna i blöt?

Ha en fortsatt trevlig första advent!

/Peter
Huggorm
Jag förmodar att det med tempelträd menas gingko biloba? Det finns ett par andra träd som också kallas så ibland, men ginkgon är vanligast.

Anledningen till att man sandpapprar är för att fukt lättare skall komma in i fröet och sätta igång processen. I naturen är det ju ingen som gör detta, och det har inte hindrat träden från att se dinosaurierna komma och gå. Samma med blötläggningen, den är också en hjälp för att få in fukt till kärnan. Ett sätt att underlätta groningen, men inget nödvändigt. Jag vet inte hur mycket man skall slipa, men jag hade nog aktat mig för att ta för mycket. Blötläggning är inte speciellt kritiskt, fröna tål att ligga i en vattenpöl i naturen i åtskilliga veckor under en regnig höst.

Processen i fröna fungerar bäst när temperaturen ligger runt nollan eller strax över, alltså som vädret ofta är under långa perioder under höst och vår. Någon egentligen vinterkyla i vår mening behövs alltså inte. Men det fungerar ändå bra om man ställer ut krukan tidigt, och väntar till våren verkligen anländer, det funkar inte att ställa ut när det är -5 och ta in i värmen efter 3 månader när det varit riktigt kallt hela tiden. Tror jag.
Ajminsko
Tack så mycket för svaret! Jo det var precis Gingko Biloba jag menade.
Nu googlade jag ju som sagt på ginko och hittade folk som bara slipat och blötlagt för att sedan så utan stratifiering. Enligt uppgift spirade de redan efter ett par veckor. Började ju då fundera på om det faktiskt kunde vara värt att testa detta. Alltså utan stratifiering.
Fast i teorin borde det väl egentligen inte kunna gå?
Jag menar de frön som ska stratifieras ska det ju pga en "mekanism" som skyddar dem från att gro för tidigt och utsättas för vinter för tidigt i växtstadiet?
Eller är jag ute & cyklar?
Huggorm
De kan gro även utan stratifiering, men grobarheten blir större med.
Alexander-VG-zon3
Färska och fullmatade Ginkgo frön är inte så svårt och kan gro även utan kyla. Äldre och torrare dom blir det är då slipning, blötläggning m.m. behövs.

Du kan slipa ner det så passmycket att det börjar synas lite lite av själva fröet bakom skalet, det är ju ett skal runt om och detta kan ha torkat till ganska hårt. Sen när du har slipat så kommer vatten komma in och det sväller lite. Prova då att så det inne i rumstemp först och se om det gro annars in i kylskåp.

Har du flera kan du även på en testa att ta bort hela ytterskalet och bara så själva fröet. var försiktigt så det inte möglar eller blir för mycket vatten.
Ajminsko
Tack igen för svaren och all hjälp! Tror det blir att testa hälften med stratifiering & hälften utan. Lite experiment förgyller vardagen. =)

Mvh
Peter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon