Det finns enormt mycket Afrikas bl lilja r i Melbourne, och jag har samlat fr frn bde bl och vita av olika storlekar, som jag hade tnkt s hemma. Men jag blev pltsligt osker p om det gr att frs Agapanthus och i s fall, hur gr man? Inte lnt att slpa med frn hem om det inte gr att s dem.....
strandskatan
28-11-2011, 08:38
Lttsdd tycker jag! Jag har bredstt i glassburk i vanlig sjord inne i mars, precis som "vanligt". Frna gror vldigt ojmnt och under lng tid, men gror gr de, bara de r mogna!
LottaJo
28-11-2011, 08:46
Igr nr jag tittade till mina plantor p vinterfrvaring insg jag att det fanns flera smplantor i Agapanthus-krukorna som tydligen frstt sig sjlva frra hsten nr krukorna togs in. D har de sttt mrkt, frostfritt (runt 5 grader) och kraftigt frsummade (kom nog ihg att vattna dem tre gnger... ) hela frra vintern.
S jag hller med; de r nog ganska ltta att s!
Grna mormor
28-11-2011, 09:14
Jag tog med mig frn frn Sydafrika och sdde dom i kruka utan ngra som helst konstigheter. Det blev en fin planta men tyvrr frs den ihjl i garaget frra ret, d var den fyra r gammal och hade inte blommat n, men den var stor och fin.
KRT
29-11-2011, 03:52
Men s bra, d r det lnt att ta med frer hem:) Tack fr svaren, jag kommer nog plocka med mig nnu mer hem nu. Enda nackdelen r att spindlar verkar lska frstllningarna, och jag har ltt spindelfobi hemma som multipliceras hr nere dr det verkligen finns farliga spindlar... Men jag fr vl ta mig samman och se vad jag kan gra...
Grna mormor
30-11-2011, 09:39
Jag har aldrig haft spindlar i mina frstllningar
KRT
30-11-2011, 23:34
Hr (Melbourne, Australien) r det spindelnt verallt, i allt och p allt, vilket jag tycker r lite obehagligt eftersom spindlar hr kan vara verkligt farliga.....
Men jag ska fortstta leta Agapanthus nd, fr det r S vackra!!!
hs04290
08-01-2012, 21:10
Hej! Sdde i mitten av dec. Nu har i alla fall 5 visat sig. Plockade frer i sensommras. Jag har lst artiklar om vervintring ute p friland hr i Sverige, men det fr man frhoppningsvis testa om ngra r. Helena