Det finns enormt mycket Afrikas blå lilja är i Melbourne, och jag har samlat frö från både blå och vita av olika storlekar, som jag hade tänkt så hemma.
Men jag blev plötsligt osäker på om det går att fröså Agapanthus och i så fall, hur gör man?
Inte lönt att släpa med frön hem om det inte går att så dem.....
strandskatan
28-11-2011, 08:38
Lättsådd tycker jag! Jag har bredsått i glassburk i vanlig såjord inne i mars, precis som "vanligt". Fröna gror väldigt ojämnt och under lång tid, men gror gör de, bara de är mogna!
LottaJo
28-11-2011, 08:46
Igår när jag tittade till mina plantor på vinterförvaring insåg jag att det fanns flera småplantor i Agapanthus-krukorna som tydligen frösått sig själva förra hösten när krukorna togs in. Då har de stått mörkt, frostfritt (runt 5 grader) och kraftigt försummade (kom nog ihåg att vattna dem tre gånger...

) hela förra vintern.
Så jag håller med; de är nog ganska lätta att så!
Gröna mormor
28-11-2011, 09:14
Jag tog med mig frön från Sydafrika och sådde dom i kruka utan några som helst konstigheter. Det blev en fin planta men tyvärr frös den ihjäl i garaget förra året, då var den fyra år gammal och hade inte blommat än, men den var stor och fin.
Men så bra, då är det lönt att ta med fröer hem:)
Tack för svaren, jag kommer nog plocka med mig ännu mer hem nu. Enda nackdelen är att spindlar verkar älska fröställningarna, och jag har lätt spindelfobi hemma som multipliceras här nere där det verkligen finns farliga spindlar... Men jag får väl ta mig samman och se vad jag kan göra...
Gröna mormor
30-11-2011, 09:39
Jag har aldrig haft spindlar i mina fröställningar
Här (Melbourne, Australien) är det spindelnät överallt, i allt och på allt, vilket jag tycker är lite obehagligt eftersom spindlar här kan vara verkligt farliga.....
Men jag ska fortsätta leta Agapanthus ändå, för det är SÅ vackra!!!
hs04290
08-01-2012, 21:10
Hej!
Sådde i mitten av dec. Nu har i alla fall 5 visat sig. Plockade fröer i sensommras. Jag har läst artiklar om övervintring ute på friland här i Sverige, men det får man förhoppningsvis testa om några år.
Helena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.