KRT
Kan man köpa Cyathea australis (Rough Tree Fern) el Dicksonia Antarctica (Soft Tree Fern) i Sverige?
Och i så fall var? Åkte genom en skog av sådana i går och fick ett omedelbart och enormt starkt behov av att ha en sådan i trädgården, i kruka så klart, ute lär de dö första vintern. Någon som har en planta och vet mer?

Kanske kan det gå att fröså??? Funderar på att köpa ett litet ex här och ta med hem, men jag är osäker på om den klarar flygresan sad.gif
Orkidétjuven
Du kan köpa dem som sporer i trädgårdsaffärer där nere, titta bland native sortimentet i fröhyllorna.
De säljs även som stock till trädgård för murar och staket osv, från dem i fuktigt läge kan de gro med om de inte har torkat i alltför många år. Ibland har de tillochmed börjat gro, de kostar inte ens en tiondel vad plantan kostar, men kansk einte kan garantera att den faktiskt gror. men billig variant är det.

Vilket fall annars borde en planta klara flygresan, jag ser inga problem, de tål kortare kyla bra och stryker bladen kommer det alltid nya.

Har bara sett det i fåtal ggr i sverige i butik, D, antarctica i detta fall. jag hade en utan stam för 145 kr från blomsterlandet för par år sedan.
KRT
Problemet är att jaginte hittar några trädgårdsaffärer i omgivningen sad.gif och eftersom vi inte har bil kan jag inte köra runt och leta.... Men det finns någon slags byggmarknad i nörheten, kanske har de också fröer.

Hur gror man sporer förresten? Som vanliga fröer?

"Tyvärr" har vi fyra dagar i Singapore på vägen hem, så det är inte ens direktflyg... MEN om jag skulle chansa, är det nödvändigt att ta den i handbagaget antar jag?

Är du på NZ eller i Sverige förresten? Pratade m en kiwi förra veckan, han berättade att det varit rekordkallt i Wellington i vinter m snö ända ut i kusten - hur klarar trädormbunkarna det?
Orkidétjuven
Välsorterat byggvaruhus kan ha, så kan vara värt att prova. Om inte annat kan det kanske finnas att köpa online. Kolla med trädgårdsavdelningen på byggmarknaden, ngn där kanske vet.

Har inte provat gro dem själv än, men har en bekant som strödde sporer på en tegelsten som hon ställde i ett fat med vatten, och med platspåse omsluten om hela i svalt halvskugga. Kan ta en tid, men det hände massa grejer så det kan vara ett alternativ att prova. Borde stå på baksidan av packeten annars.

Jag skulle inte chansa ta in ngt i växtväg (mer än frö etc) om jag skulle stanna i singapore mer än mellanlandning. Kanske inte ens det.

Jag är i Sverige just nu och över jul. Åker tillbaka i Januari. Men jag var med under snön. Det var helt galet.
Tillfällig snö klarar de av, Bladen är ju ganska grova och läderlika, det är väl yngre skott, nya blad och sådant som inte pallar kylan isåfall. Kortvarigt är inga problem.
KRT
Kanske kan skicka hem sporer alt stammar.... Med tanke på hur dyra de är i Sverige kan det knappast bli dyrare att skicka hem dem än att köpa hemma.

Om de klarar lite snö och lite kallare temperaturer är det ju lite lättare att ha dem hemma. Var det mycket som gick hädan i NZ? Det brukar väl aldrig vara minusgrader?
Orkidétjuven
Precis.

De växer från havsnivå upp till glaciergränsen på sina platser, så en del frost och -5 fixar de i kortare perioder. Det är väl om det ligger kvar längre tider blir det väl problem. Har precis flyttpackat ner all litteratur om just dem, annars hade jag nog kunnat ge mer specifik fakta om iaf nya zeelänska arter, om höjd över havet etc

KRT
Tack för svaren! Jag letar vidare, tro som du inte jag vågar försöka packa ner några plantor, ta in dem till Singapore osv. Kanske kan försöka beställa från storbritannien eller europa till våren, antingen hela plantor eller sporer. Fast plantor är roligare, då tar det kortare tid tills jag får min egen "skog" hemma smile.gif

Funderar på övervintring - vet du om de tappar bladen på hösten och man i så fall kan övervintra dem svalt och mörkt? Eller behåller de bladen så de behöver ljus och sval övervintring?
Orkidétjuven
Ljust och svalt ska det vara.

Enklast är som du säger beställa när man kommer hem, men det är jhu inte alltid lika kul som hat ha införskaffat sig saker själv på plats.
jegi
Dicksonia antarctica finns i Sverige t ex har Palmkungen sådana till salu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon