|
Gossen Ruda
28-11-2011, 13:20
Funderade lite på i vilken avdelning jag skulle lägga den här tråden men nu är den öppen för alla bilder och berättelser. I staden hände det inte så mycket i mitt närområde, det värsta var väl att regnmätaren och soptunnan blåste omkull. Så jag åkte ut till sommarstugan istället. Den ligger i lä bakom ett berg så den borde ha varit skyddad. Knappast, så här såg det ut vid ingången.  Furan till vänster har bara brutits rätt av.  Jag såg sen att det fanns lite röta i mitten men det kan knappast ha varit huvudorsaken till fallet. Det andra trädet är ett lärkträd jag planterade för ca 40 år sen. Så här såg det ut tidigare i höst.  Jag har funderat på om jag skulle fälla det för det har vuxit sig stort och tog så mycket morronsol, nu kan jag sluta fundera. Funderingarna gäller nog mer hur jag skall få ner det utan risk. Det hänger nu på hasslar och andra småträd. Det lustiga är att staketet eller grinden har inte skadats. Det är några cm till godo.  Det blir lite jobb att snygga till rotvältan också.  Förutom en torrgran som blåst ner en bit upp på berget och ett litet plasttak som låg på backen såg jag inget mer. Lite märkligt att träden fallit trots läigt läge men troligen har vinden på något sätt svept runt udden och accelererats. Fallriktningen tyder också på det. Nån mer?
Huggorm
28-11-2011, 13:37
Synd på den fina lärken, men du har en del bra virke där. Lärk är ju trendigt som miljövänligt alternativ till tryckimpregnerat. Du kanske kan få någon professionell arborist till att ta bort trädet kostnadsfritt i utbyte mot virket till och med.
Gossen Ruda
28-11-2011, 13:46
Jag har en hungrig kamin.  Stammen är inte rak så man får inte ut så mycket fint virke. Stammen verkar stå i spänn så kapar jag nån meter ovanför holken kommer rotvältan att slå igen. Sen får jag förmodligen kapa hasslarna pö om pö så resten av stammen kommer ner på jorden. Vad jag kunde se låg den ordentligt intrasslad med grenarna i hasslarna.
Blomstertanten
28-11-2011, 13:48
CITAT Jag har funderat på om jag skulle fälla det för det har vuxit sig stort och tog så mycket morronsol, nu kan jag sluta fundera. Funderingarna gäller nog mer hur jag skall få ner det utan risk. Det hänger nu på hasslar och andra småträd. Det lustiga är att staketet eller grinden har inte skadats. Det är några cm till godo. Kan det vara ett tecken från högre makter att just lärken föll?
Gossen Ruda
28-11-2011, 13:51
CITAT (Blomstertanten @ 28-11-2011, 13:48)  Kan det vara ett tecken från högre makter att just lärken föll?  Gud hör bön?  En annan sak mer än att jag får mer morronsol är att jag slipper räfsa upp smågrenar varje gång det blåst. Lärkträd i den här storleken skräpar ner enormt mycket, mer än en överfull skottkärra per år med smågrenar.
Blomstertanten
28-11-2011, 14:01
Lärkträ är väldigt fint slöjdvirke, så du får väl börja slöjda! En träsvarv kanske vore nåt att önska i julklapp  Elller snickra fina trädgårdsmöbler av lärken! (Jag skulle inte bli ledsen om nån gav mej en bit lärkträ i julklapp  )
Huggorm
28-11-2011, 14:10
Nu gick jag en sväng bort i skogen, och där såg ju ut som kriget  Minst trettio stora granar ligger som plockepin, och därtill några tallar och någon asp. Jag har ju varken tid eller möjlighet att ta vara på allt det.
RibesRubusVitis
28-11-2011, 14:18
Huggorm
28-11-2011, 14:21
CITAT (RibesRubusVitis @ 28-11-2011, 14:18)  Är det bara jag som tänker på TV-eken när jag läser det där? Eken som var för farlig för att få stå kvar, den kunde ju blåsa ner på någon...
Gossen Ruda
28-11-2011, 14:32
CITAT (Blomstertanten @ 28-11-2011, 14:01)  Lärkträ är väldigt fint slöjdvirke, så du får väl börja slöjda! En träsvarv kanske vore nåt att önska i julklapp  Elller snickra fina trädgårdsmöbler av lärken! (Jag skulle inte bli ledsen om nån gav mej en bit lärkträ i julklapp  ) Jag har en svarv. En som min pappa gjorde sin sista tid på Eriksbegs varv. Han svarvade en hel del små prydnadsföremål efter pensioneringen. Jag tror dock inte att det är min grej. Vad har du för adress? Om jag skulle på någon bit lärk över.  Fast frakten blir nog dyr.
Blomstertanten
28-11-2011, 14:40
CITAT (Gossen Ruda @ 28-11-2011, 14:32)  Jag har en svarv. En som min pappa gjorde sin sista tid på Eriksbegs varv. Han svarvade en hel del små prydnadsföremål efter pensioneringen. Jag tror dock inte att det är min grej. Vad har du för adress? Om jag skulle på någon bit lärk över. : rolleyes: Fast frakten blir nog dyr. Vem vet, jag kanske kommer åt ditt håll till rätt vad det är, då blir det bara kostnaden för frakt av liten tant  Fast antar att jag får stå för den frakten själv Det enda spår jag sett här av blåsten (ingen storm i mina trakter) är att mitt mosshjärta på ytterdörren har flugit sin kos
Det är ju ofta rejäla krafter man har att göra med när ett träd halvligger i spänn, så försiktighet är av nöden. Men många goa brasor blir det.
Överbölingen
28-11-2011, 17:25
Ruggigt. Jag vet. En 40 cm gran gick av och lutade sig mot storebror. Nedanför var hundgården, röken och skotergaraget. Två grannar, skogen söner, diskuterade en halvtimme sedan var båda granarna tryggt fällda eller nedlagda på marken utan skador på annat. Det var en försommarstorm. Kostnad: 1st The Famous Grouse.
Myosotis
28-11-2011, 19:43
Nu har strömmen kommit tillbaka och internet fungerar igen. En takpanna har flugit sin väg och sommarstugegrannarnas trädgårdsmöbler av plast är i småbitar som jag fick samla in över en större yta. En fin gammal björk har knäckts  , en flerstammad rönn nere vid bäcken och ett gammalt tjockt körsbärsträd i hästhagen. Med kattuggleholk och allt. Men i skogen är det inte speciellt många granar som har fallit, inte där jag gick idag i alla fall.
Ja det är trist då gammalt planterat far en sådan här gång. Jag fick bara plocka upp lite av varje som hade åkt all världens väg, men träd o planterat hade klarat sig...
Här hos mig, blev alla våra "lösa" grejer undanplockade eller fastsurrade redan i fredags (då jag var ledig fr jobbet), så på VÅR mark har det inte hänt nåt speciellt. Har inspekterat trädgård och en del av skogen idag och, visst, en del grenar har blåst ner, men ingenting större än så. Inga skador på varken människor, hus, bilar, förråd eller annat. Jo, vindflöjeln hänger mer än lovligt snett !!
Däremot kan jag ju nämna att det tog 1,5 timma att ta sig hem från jobbet i söndagskväll, jämfört med 40 min i vanliga fall ! Åkte fr Göteborg ca 23:15, så stormen hade bedarrat betydligt, men träden låg ju fortf kvar där de hade fallit, speciellt över de mindre vägarna. Fick försöka 3 olika vägar innan jag kom hem.
Och väl hemma; strömlöst, naturligtvis ... Ville haft en kopp te, men orkade inte tända upp i vedspisen för 2 dl varmvatten ... (Lat ?? Nja, inte kl 01 ...)
Här har allting klarat sig tack och lov,ingen strömavbrott heller.De 2 stora julgranar på torgen har knäcks precis som den i Lund.Hade ingen kamera med mig och ta kort med mobilen tänkte jag inte på. Lärken är vacker men jag förstår att den står i vägen för morgonsolen.Jag kollade inte min lärk som jag flyttade förra året till kommunens sida.
Är det huvudsakligen i västsverige det stormat? Visst blåste det lite här också, men jag har inte sett några skador någonstans.
Ja en del av er har ju verkligen råkat ut för stormen ,här på småländska höglandet blåste det enormt vet inte hur många sekundmeter men uppåt en 17 och mer ,vi bor ju precis vid sjön så då friskar det ju på riktigt men vi hade tur här i vår by !inte ett träd blåste ner vid vägen bara gammla döda grenar och annat löst och vi hade inte strömavbrott i år för Eon har grävt ner alla ledningar sedan förra årets storm ,annars har vi haft flera strömavbrott här sedan 2001 och fått ersättning för dom ,men i år har vi haft det lugnt på den fronten ,en välsignelse vid strömavbrott är ju att ha en Kamin att elda i :)Vi fick också en skvätt snö i går men den tinade snabbt bort i solen i dag . Stormen kom sent i år tycker jag !, vår enda förlust av stormen var två stora lerkrukor som blåste omkull och gick i bitar .
Huggorm
29-11-2011, 00:51
CITAT (Azur @ 29-11-2011, 00:03)  Är det huvudsakligen i västsverige det stormat? Visst blåste det lite här också, men jag har inte sett några skador någonstans. Västsverige och Skåne fick ta det värsta, stormen kom ju från väster så den mattades nog av allt eftersom den passerade in över landet
CITAT (Azur @ 29-11-2011, 00:03)  Är det huvudsakligen i västsverige det stormat? Visst blåste det lite här också, men jag har inte sett några skador någonstans. I Västra Götaland verkade det vara mest "bröt" kring kommunerna Sotenäs, Lysekil, Tjörn och västra delarna av Kungälv kring 19-20. Senare (kring 21-22 nånting) litegrann runt Skövde, Borås, Mark, Tranemo, Svenljunga. Några studsmattor flög omkring i Västra Götaland i söndagskväll  men trots dessa, verkar folk vara ganska bra på att hålla, iaf sina egna saker, antingen instängda eller fastlåsta / surrade. Allra mest rörde det sig om nedfallna träd, fasadplåtar, tak och skyltar som fladdrade samt att havsnivån steg snabbt med dryga 1,5 meter, med lokala översvämningar som följd, men nivån sjönk ganska fort igen. I Göteborg var det ganska många incidenter, men totalt sett var det väl ganska okej där också. Å andra sidan bor där ju fler människor som ringer efter något slags hjälp. Min mamma bor i Halmstad och hon berättade idag, att Nissan hade stigit med över 2 meter igårkväll och att det blåste nästan 40 sekundmeter i byarna, men det verkar inte ha blivit SÅ mycket skador där heller. Ja, julgranen på Stora Torg föll ... Hur det var i Skåne vet jag inte.
Eva i Skåne
29-11-2011, 08:40
CITAT (gnon49 @ 28-11-2011, 14:53)  Det är ju ofta rejäla krafter man har att göra med när ett träd halvligger i spänn, så försiktighet är av nöden. Men många goa brasor blir det. Här kommet ett varningens finger till  Ge dig inte på det ensam. Vindfälle kan vara en dödsfälla För egen del kan vi inte köra till stugan förrän till helgen. Fram till dess håller jag tummarna att det inte hänt något allvarligt där.
Gossen Ruda
29-11-2011, 09:12
Givetvis skall jag vara försiktig, jag vet vad träd kan ställa till med. Nu upptäckte jag en sak till stormen ställt till med, i stan. Ingen skada men snopet. Jag grävde nyss om ett trädgårdsland som jag berättat i köksträdgårdsavd. Efteråt samlade jag ihop en massa löv och spred ut för att maskarna skulle få lite mat och som jag sen skulle mylla ner till våren. Undrar var stormen har blåst hän alla dessa löv, det är inte mycket kvar?
Anki på Öland
29-11-2011, 09:34
CITAT (Azur @ 29-11-2011, 00:03)  Är det huvudsakligen i västsverige det stormat? Visst blåste det lite här också, men jag har inte sett några skador någonstans. Friska vindar här på östkusten också. Vi hade byar på 30 m/s och bron var stängd delar av natten.
Huggorm
29-11-2011, 09:51
CITAT (Gossen Ruda @ 29-11-2011, 09:12)  Givetvis skall jag vara försiktig, jag vet vad träd kan ställa till med. Nu upptäckte jag en sak till stormen ställt till med, i stan. Ingen skada men snopet. Jag grävde nyss om ett trädgårdsland som jag berättat i köksträdgårdsavd. Efteråt samlade jag ihop en massa löv och spred ut för att maskarna skulle få lite mat och som jag sen skulle mylla ner till våren. Undrar var stormen har blåst hän alla dessa löv, det är inte mycket kvar?  Dom ligger nog hos dina pedantgrannar som ägnat hösten åt att kratta upp och bränna sina egna löv
Falköping: Har inte sett några större skador, men jag har heller inte varit ute i skog och mark.
Meriona
29-11-2011, 10:25
Här rasade det ner fasadsten från en kåk så att en affär fick stänga, takplåtar har lossat och träd har brutits men annars har jag inte hört så mycket, inga personskador. Men det hade visst varit orkanbyar, så det borde hänt mer tycker jag. Mina nyputsade fönster är helfulla med salt - det var väl onödigt ändå!
Eva i Skåne
29-11-2011, 11:22
CITAT (Gossen Ruda @ 29-11-2011, 09:12)  Givetvis skall jag vara försiktig, jag vet vad träd kan ställa till med. Nu upptäckte jag en sak till stormen ställt till med, i stan. Ingen skada men snopet. Jag grävde nyss om ett trädgårdsland som jag berättat i köksträdgårdsavd. Efteråt samlade jag ihop en massa löv och spred ut för att maskarna skulle få lite mat och som jag sen skulle mylla ner till våren. Undrar var stormen har blåst hän alla dessa löv, det är inte mycket kvar?  Om du inte har tillräckligt kvar på tomten kan du säkert få från någon som fått en massa bonuslöv så du slipper handla på blocket (som det står om i nån annan tråd) CITAT (Meriona @ 29-11-2011, 10:25)  Mina nyputsade fönster är helfulla med salt - det var väl onödigt ändå!  Kan bara instämma, även om det inte är så mycket salt som lagt sig på mina fönster, men desto mer grus
Ugglemormor
29-11-2011, 13:19
Hos mig regnade det och blåste lite extra, nu är det lugnt igen ......  men hoppas att de flesta har fått sin el tillbaka ........
Gossen Ruda
29-11-2011, 14:01
CITAT (Meriona @ 29-11-2011, 10:25)  Mina nyputsade fönster är helfulla med salt - det var väl onödigt ändå!  Salt här också, men det håller på att regna bort nu. Ev putsning förbigår jag med tystnad.
Biggan_
29-11-2011, 14:19
Jag hade också krattat upp en massa löv i några av rabatterna. Dom är som bortblåsta. Jag gissar att jag hittar en del av dem i dammen till våren eftersom jag inte lagt nät över. Som väl är hade jag inte putsat alla fönster ännu. Ingenting verkar ha blåst sönder hos mej, men det låg en massa främmande bråte i trädgården. Uppe i skogen vid Skrylle höll dom på och röja med motorsågar och en del träd hade fallit, men inte alls på det viset som när Gudrun och Per härjade. De svagaste träden blev nog utgallrade då.
Brevlåde locket försvann. En stupränna gick av. Brunnslocket av trä blåste bort. Men jag bor 50 m ifrån havet. Inte bara en fördel.
Myosotis
29-11-2011, 17:04
CITAT (Biggan_ @ 29-11-2011, 14:19)  Dom är som bortblåsta.
Myosotis
29-11-2011, 17:35
Idag har jag sett en helikopter och hittat en lärk på min telefonledning.
Hoppas att ryggskottet är bättre nu när du har detta att ta itu med också!! Mvh Fenja
Gossen Ruda
30-11-2011, 21:56
CITAT (Fenja @ 30-11-2011, 20:10)  Hoppas att ryggskottet är bättre nu när du har detta att ta itu med också!! Mvh Fenja Mycket bättre, tack. Knappt märkbart så jag har kunnat sluta med värktabletter.
CITAT (Gossen Ruda @ 28-11-2011, 13:20)  --- Jag såg sen att det fanns lite röta i mitten men det kan knappast ha varit huvudorsaken till fallet. --- Säg inte det. Eftersom du stått på alla fyra senaste tiden antar jag att du varit tvungen att lyfta på benet och pinka nånstans. Kanske var det mot just det trädet?
I Göteborg blåste en stor del av fasden bort på HCJ - huset, byggt för ca 25 årsen.
Nog blir man fårvånda över hur mycket småkvistar som blåser av från några stora björkar och ekar
I övrigt bara några stora träd längs "jogging rundan" inget av dessa var rötskadat.
Såg några lärkträd som lämnat alla sina barr, ops vackert träd men oj vad det blir skräp inunder.
Gossen Ruda
02-12-2011, 18:56
Lärkträdet efter kapning, som gick gick som förväntat. Stubben står lite snett, så jag får kanske kapa ner den nån gång. Hade en förhoppning om att den skulle återvända till ursprungsläget men anande att en sten som rört på sig skulle förhindra detta. Sen får jag kapa ner hasslarna lite i sänder så att toppen sakta sänker sig till marken.
Vad bra att det är just hasslar trädet vilar mot, tar inte lång tid innan de vuxit upp igen.
Gossen Ruda
04-12-2011, 20:34
Fortsättning. Ovan hur det såg ut i fredags, igår och idag lyckades jag få ner den hängande toppen till marken. Det är otroligt vad ett lärkträd kan hålla sig hängande i grenarna, de fastnar i precis allt. Sen lite hassel också som håller emot. Detta var läget i em. Troligen låter jag toppen ligga där tv, den är ingen fara längre.  Såg ni klumpen uppe trädet? En närbild.  Ett bo av något slag, men om det är ett ekorrbo med mosstak eller exempelvis ett trastbo vet jag inte. Det klarade sig iaf precis från att dras med i trädfallet.
Anna-Karin Lundberg
05-12-2011, 08:01
Det här är väl inte samma storm som ni upplevde, men jag åkte båt från Helsingfors till Stockholm igårnatt, alltså natten mellan lördag och söndag. Det blåste något enormt, det slog upp vatten på fönstren på sjunde däck, tavlorna hängde ut från väggen och föll tillbaks med en smäll. Färre och färre gäster i restaurangen. När jag gav upp och ville till hytten gick det knappt att gå. Vi låg i våra kojer i 12 timmar i sträck, att ta sig upp för att gå två steg till toan var en pärs och väl där fick man hålla sig fast för att inte trilla av. Gardinerna stod nästan rakt ut från fönstret och det knirkade och knakade i väggarna. Det var som att åka torktumlare hela natten, båten (Viking Lines Mariella) for som en isbit inne i en drinkchaker och kom ett par timmar för sent i land pga av ovädret. Det hade blåst 25-27m/sek sa personalen på båten (gränsen för orkan går vid 31m/sek). Min kompis hade tittat upp på natten för att se att det inte rann vatten in under dörren från korridoren, hon tyckte det lät så. Vi funderade lite på om vi behövde gå upp på däck och sätta på oss flytvästar, men det hade inte gått att gå ut genom hyttdörren för att det krängde så. Hade jag nått kameran från sängen hade jag tagit kort på gardinerna när de hängde rakt ut från väggen, men man ville bara ligga still och hålla i sig. Fy vilken resa! Nu har det gått flera timmar sen jag kom hem, men hela kvällen igår tyckte jag att det gungade och krängde fastän jag varit på land några timmar. Att åka båt i storm rekommenderas inte!
Huggorm
05-12-2011, 10:11
Perfekt att åka finlandsfärjan i storm, då behövs det inte så mycket alkohol för att känna sig påverkad
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 05-12-2011, 08:01)  Det här är väl inte samma storm som ni upplevde, men jag åkte båt från Helsingfors till Stockholm igårnatt, alltså natten mellan lördag och söndag. Det blåste något enormt, det slog upp vatten på fönstren på sjunde däck, tavlorna hängde ut från väggen och föll tillbaks med en smäll. Färre och färre gäster i restaurangen. När jag gav upp och ville till hytten gick det knappt att gå. Vi låg i våra kojer i 12 timmar i sträck, att ta sig upp för att gå två steg till toan var en pärs och väl där fick man hålla sig fast för att inte trilla av. Gardinerna stod nästan rakt ut från fönstret och det knirkade och knakade i väggarna. Det var som att åka torktumlare hela natten, båten (Viking Lines Mariella) for som en isbit inne i en drinkchaker och kom ett par timmar för sent i land pga av ovädret. Det hade blåst 25-27m/sek sa personalen på båten (gränsen för orkan går vid 31m/sek). Min kompis hade tittat upp på natten för att se att det inte rann vatten in under dörren från korridoren, hon tyckte det lät så. Vi funderade lite på om vi behövde gå upp på däck och sätta på oss flytvästar, men det hade inte gått att gå ut genom hyttdörren för att det krängde så. Hade jag nått kameran från sängen hade jag tagit kort på gardinerna när de hängde rakt ut från väggen, men man ville bara ligga still och hålla i sig. Fy vilken resa! Nu har det gått flera timmar sen jag kom hem, men hela kvällen igår tyckte jag att det gungade och krängde fastän jag varit på land några timmar. Att åka båt i storm rekommenderas inte! Fy vilken pärs. Skönt att det gick på bra... CITAT (Huggorm @ 05-12-2011, 10:11)  Perfekt att åka finlandsfärjan i storm, då behövs det inte så mycket alkohol för att känna sig påverkad  Svårt att utnyttja den fördelen ivf om man skall dansa och kurtisera...
CITAT (Gossen Ruda @ 28-11-2011, 14:32)  Jag har en svarv. En som min pappa gjorde sin sista tid på Eriksbegs varv. Han svarvade en hel del små prydnadsföremål efter pensioneringen. Jag tror dock inte att det är min grej. Vad har du för adress? Om jag skulle på någon bit lärk över.  Fast frakten blir nog dyr. Halaj! Finns det månne någon grövre bit kvar? Sisådär ett trappsteg långt? Såhär är det: min trappa är helmurken, och jag har letat på: K-rauta, Beijers, Bauhaus, Hornbach, Byggmax m.fl. efter trappmaterial. Jag vill ha grovt material, kanske 50 mm tjockt. Det enda som finns är tryckt virke och det vill jag inte ha. Hellre ett träslag som har naturligt motstånd mot röta än ett som motstår nedbrytning med hjälp av kemikalier. Jag behöver bara ett trappsteg. Jag tar gärna med mig motorsågen och sågar ut själv, så kan du bara sitta i hammocken och peka med hela handen på vad jag kan ta. Och jag betalar gärna för mig. //T
Gossen Ruda
06-12-2011, 21:26
CITAT (Tapio @ 06-12-2011, 20:51)  Halaj!
Finns det månne någon grövre bit kvar? Sisådär ett trappsteg långt? Såhär är det: min trappa är helmurken, och jag har letat på: K-rauta, Beijers, Bauhaus, Hornbach, Byggmax m.fl. efter trappmaterial. Jag vill ha grovt material, kanske 50 mm tjockt. Det enda som finns är tryckt virke och det vill jag inte ha. Hellre ett träslag som har naturligt motstånd mot röta än ett som motstår nedbrytning med hjälp av kemikalier. Jag behöver bara ett trappsteg. Jag tar gärna med mig motorsågen och sågar ut själv, så kan du bara sitta i hammocken och peka med hela handen på vad jag kan ta. Och jag betalar gärna för mig.
//T Du kan gärna få en bit. Stammen är uppkapad i 7 st 1-meters bitar tills vidare. Mest för att få bort delen som hängde över stigen. Något mer händer inte före våren, jag har annan ved att ta hand om. Jag har inte väg fram så transporten den första biten är lite besvärlig. Jag kan mäta diameter och liknande till helgen och återkomma.
Halaj!
En trappa som passerat bäst-före-datum för många år sedan i bild. Anledningen är att jag dels inte har vetat riktigt hur jag vill ha det och att jag som sagt inte hittat rätt virke. Nu har jag bestämt mig. Jag skippar sidostyckena helt och gör nån slags konsoler som jag fäster trappsteget i.
Jag kom på att jag har snustorr uppsågad ved som har legat under tak i flera år. Vi kunde kanske göra ett byte rakt av, om du vill?
//T
Gossen Ruda
09-12-2011, 20:11
Jag har för mycket ved redan och är bara glad om jag slipper elda lärkträdet.
ingrid fuxwall
09-12-2011, 22:22
Någon som råkat illa ut i denna nya storm?
Huggorm
09-12-2011, 22:28
Jag har i alla fall inte råkat illa ut denna gång, det har knappt varit någon storm alls här. Den för två veckor sedan var långt mycket större
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|